Warenhuizen halen ,,verboden'' huismerk nog niet uit de rekken

Alleen Douwe Egberts mag Senseo-koffiepads verkopen

Alleen Douwe Egberts mag Senseo-koffiepads verkopen
Douwe Egberts en niemand anders mag koffiepads voor de Senseo-koffiemachines produceren en verkopen. Dat heeft de rechter beslist. Maar de warenhuisketens die gelijkaardige koffiezakjes onder hun huismerk aanbieden, gaan die nog niet meteen uit de rekken halen.

Het Antwerpse hof van beroep oordeelde dat alle andere koffiebranders dan Douwe Egberts met het namaken van de koffiepastilles het Senseo-octrooi schenden. De populaire koffiemachine werd ontwikkeld door koffieproducent Douwe Egberts en Philips. Er zijn al meer dan 10 miljoen stuks van verkocht. Wekelijks worden 70 miljoen kopjes Senseo-koffie gezet.

De rechter van het hof van beroep keert met zijn arrest een vorige uitspraak om. De rechtbank in eerste aanleg oordeelde dat het octrooi voor de koffiemachine niet geldig was voor de pads. Maar in het jongste arrest stelt de rechtbank dat zelfs alle andere koffiepads die op een Senseo passen - ook als ze voor een andere gelijkaardige machine zijn gemaakt - een inbreuk vormen op het octrooi.

Het arrest zal niet meteen leiden tot de stopzetting van de verkoop van de piraat producten. De Belgische producenten van koffiepads die in het Senseotoestel passen - Beyers, Fort en Café Liègeois - nemen een afwachtende houding aan. ,,Wij zullen onze raadsman raadplegen. Onze rechtsmiddelen zijn nog niet uitgeput. Mogelijk gaan wij in cassatie. Meer wil ik daarover niet kwijt. De koffiepads zijn erg belangrijk voor ons bedrijf'', zegt Karel Beyers.

Markt fors gegroeid

De grote distributieketens verkopen naast de koffiepads van Douwe Egberts ook pads onder hun huismerk. ,,Er lopen besprekingen met Douwe Egberts. Intussen blijven wij ons eigen product verkopen'', zegt Dirk Depoortere, aankoopdirecteur van Colruyt. ,,De koffieproducent heeft er alle belang bij dat de huismerken ook koffiepads voor Senseo aanbieden. Mede dankzij de huismerken is de markt van de koffiepads fors gegroeid.''

Ook Carrefour en Makro halen de koffiepads van het huismerk niet uit de rekken. ,,Wij vernamen dat Douwe Egberts zelf de fabrikanten zal benaderen'', vertelt Philippe Nowé van Makro. ,,Onze 1ste prijs-merken zijn complementair aan de producten van de A-merken. Onze Aro-koffiepads worden via Makro Nederland betrokken. Wij zullen handelen zoals de rechtbank heeft geoordeeld, maar voorlopig blijft de verkoop doorgaan.''

Voor Oxfam is de uitspraak een streep door de rekening. ,,Onze Wereldwinkels zijn pas twee maanden geleden begonnen met de verkoop van eigen Fair Trade -koffiepads. Wij willen deze groeiende markt niet missen'', zegt Katrin Derboven.

,,Ze waren gewaarschuwd''

,,Desnoods dwingen wij de uitspraak van de rechtbank af op het terrein. De betrokken producenten waren al lang gewaarschuwd dat wij alle rechtsmiddelen zouden aanwenden'', zegt Jo Van Eynde, woordvoerder van Douwe Egberts. ,,Wij beraden ons over het gevolg van het arrest. Eind deze maand willen wij dat ons octrooi wordt gerespecteerd, want het patent werd door de hoogste instantie in München rechtsgeldig verklaard.''

,,Toen wij het Senseotoestel uitbrachten, hadden wij honderd procent van de markt. Vandaag is dat nog slechts zestig procent. Dat betekent een fors verlies.'' Van Eynde sluit echter mogelijke samenwerkingen met andere koffiebranders onder de vorm van licenties niet uit.

Ook een rechter in het Duitse Düsseldorf kwam tot dezelfde conclusie als zijn Antwerpse collega: concurrerende koffiepads vormen een indirecte inbreuk op het octrooi. Een Nederlandse rechter daarentegen oordeelde dat hij geen beslissing kon nemen zolang de zaak nog loopt voor het Europees Octrooibureau.

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees