Vlaams gewest werkt aan heraanleg N50 en N43

Kortrijk heeft meeste gevaarlijke wegen

Print

phk Foto: © PATRICK HOLDERBEKE

KORTRIJK - De regio Kortrijk telt het grootste aantal kilometers aan ‘zwarte wegen' van alle regio's in België. Dat blijkt uit de risicokaart die mobiliteitsorganisatie Touring heeft uitgebracht. Er is wel beterschap op komst. Het Vlaams gewest laat de N50 of Doornikserijksweg en de N43 in Harelbeke heraanleggen. Freddy Vermoere

Niet de drukke Antwerpse of Brusselse Ring behoren tot de gevaarlijkste wegen van ons land, maar wel de gewest- en snelwegen in de regio Kortrijk. Kortrijk telt meer ‘zwarte wegen' dan eender welke andere regio van ons land. Dat blijkt uit een recent onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring over de periode van 2007 tot 2009.

Zwarte wegen zijn trajecten waar het meeste aantal doden en gewonden vallen met als oorzaak de weginrichting. In Kortrijk gaat het om de ring rond Kortrijk(R8) vanaf het op- en afrittencomplex met de A19 en de oprit van de snelweg E17. Ook het stuk van de E17 tussen de R8 en de Franse grens kleurt zwart. Dat is in ons land meteen ook het gevaarlijkste stuk autosnelweg.

Het gaat voorts om de N50, de Doornikserijksweg van Hoog Kortrijk tot aan de grens met Wallonië, en om de N43 - het stuk gewestweg tussen de N36 in Harelbeke en de R8 op de grens met Kortrijk.

Als we er ‘de rode wegen' bijtellen, waarop bestuurders een matig tot hoog risico lopen om het slachtoffer te worden van een ongeval, komt ook de N36 tussen Harelbeke en Roeselare er bij, evenals de N8, de gewestweg die in Kortrijk vertrekt en zich over Zwevegem en Heestert richting Avelgem slingert.

Zestien operaties

Dat het gevaarlijk is op die N43, of Gentsebaan, ondervond onder meer Tom De Ruyck (46) uit Harelbeke die drie jaar geleden met zijn motor van de weg werd gemaaid door een automobiliste die de verkeerslichten op de R8 genegeerd had. ‘Dat ongeval heeft me inmiddels zestien operaties gekost en het gevolg is dat ik de rest van mijn leven een beperkte mobiliteit heb', laat hij weten.

Met de N43 gaat het inmiddels echter de goede richting uit. ‘In het centrum van Harelbeke is het Vlaams gewest al enkele jaren bezig met de heraanleg ervan', zegt burgemeester Rita Beyaert(CD&V) van Harelbeke. ‘Er komen afzonderlijke fietspaden en de veiligheid staat voorop. Het zwakste punt op dat hele traject blijft nog altijd het kruispunt met de R8 op de grens van Kortrijk en Harelbeke. Automobilisten durven daar wel eens te snel rijden en de verkeerslichten negeren.'

De Kortrijkse schepen van Mobiliteit Guy Leleu(CD&V) is verrast over de slechte resultaten, maar relativeert ze tegelijk.

‘Sinds ongeveer anderhalf jaar wordt de N50 tussen Kortrijk en Spiere-Helkijn heraangelegd', aldus Leleu. ‘Het moet een veilige straat worden, met maar twee rijstroken (tegenover drie nu, nvdr.), afgescheiden fietspaden en een busstrook. De eerste heraangelegde kilometers zijn tegen eind september klaar en daarna gaat het de volgende jaren verder.'

‘Het is ook hoopgevend', aldus nog schepen Leleu, ‘dat er de volgende jaren een veiliger verkeersplein komt op de R8 en dat ter hoogte van het op- en afrittencomplex met de A19.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio