Acrosoma veroorzaakt revolutie in luchtvaart

Lokers bedrijf levert frame voor vleugels nieuwe Airbus

Print

Minister-president Kris Peeters praat met bedrijfsleider Jan Verhaeghe.lcl Foto: © Lieselotte Cowie

LOKEREN - Het Lokerse bedrijf Acrosoma is het eerste bedrijf ter wereld dat voor de vleugels van de Airbus A350 XWB een transportkader kan maken dat vijf keer lichter is dan normaal en dus kosten bespaart.

Acrosoma levert één van de grootste composietcomponenten ooit voor de bouw en het correct positioneren van de vleugels van een Airbus. Het frame heeft een lengte van 33 meter, is 9 meter breed en weegt zo'n 3,5 ton. Een prototype van de Horizontal Transport Tool werd gisteren vanuit Lokeren naar Duitsland getransporteerd.

Het composiet bestaat uit vezelversterkende harsen die onder andere in de vliegtuigbouw worden ingezet. Dat materiaal is een stuk lichter dan staal of andere metalen. Daardoor kunnen bedrijven kosten besparen bij het productieproces. Zaakvoerder Jan Verhaeghe (56) geeft een voorbeeld: ‘Een robot die vier ton draagt, kost een paar miljoen euro. Als hij acht ton moet heffen, dan kost hij vier keer zoveel.'

De Franse luchtvaartmaatschappij Airbus gaf het Wase bedrijf opdracht om zes dergelijke transportkaders te maken. Twee daarvan gaan naar de Airbusfabriek in het Hamburgse Stade. Naar Illescas in Spanje worden er drie vervoerd, een daarvan is al op weg naar daar. Het laatste heeft Airbus in het Britse Broughton als bestemming.

Het Acrosoma-paneel is volledig ontwikkeld in Vlaanderen en is gepatenteerd. ‘Andere bedrijven hebben dus onze technologie nodig om ook zulke kaders te maken', vertelt Verhaeghe. ‘We zijn de enige die al zo ver staan in de driedimensionale paneeltechnologie dat we het effectief al kunnen produceren.'

Een dertigtal mensen werken in het bedrijf en worden daar ook opgeleid. ‘Nieuwe werknemers starten vanaf nul, want er bestaat geen specifieke opleiding hiervoor', vertelt Verhaeghe.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) vond ondanks zijn drukke agenda tijd om even in Lokeren te stoppen. ‘We mogen terecht trots zijn op deze verwezenlijking. De luchtvaartindustrie is erg dynamisch en kent een harde concurrentiestrijd', zei hij. Volgens Peeters was het Vlaamse aandeel daarin gering geworden maar dankzij het Lokerse bedrijf ziet de toekomst er rooskleuriger uit.

Acrosoma zal in de toekomst voor Airbus nog een andere opdracht verzorgen. Ook de panelen voor de romp van de A30X mogen ze maken. Als tussenstap ontwerpt en bouwt het Lokerse bedrijf eerst de deurpanelen van het neuswiel van de A350-1000.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio