'Alle kinderen zijn slim'

Gentse school De Letterdoos werkt met 'meervoudige intelligentie'

GENT - Als eerste school in België werkt een stadsschooltje in Oostakker vanaf dit schooljaar met 'meervoudige intelligentie'. Want niet alleen taal en wiskunde zijn belangrijk, er zijn nog zes andere vormen van intelligentie die óók ontwikkeld moeten worden.



Neen, het zijn geen hoogbegaafde superleerlingen, de kleuters en lagereschoolkinderen van de 'meervoudige intelligentieschool' De Letterdoos. 'Ons uitgangspunt is juist dat álle kinderen slim zijn', zegt directrice Karine Van Acker. 'Ieder kind heeft intelligenties - alleen is ieder kind ook sterker in bepaalde zaken, en wat minder sterk in andere.'

De theorie van de meervoudige intelligentie komt uit de Verenigde Staten. 'Vroeger was intelligentie iets wat je had of niet had, en wat gemeten werd met een IQ-test', zegt de Gentse pedagoge Griet De Baecke. 'Maar volgens de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner is er niet één manier om slim te zijn, maar zijn er acht verschillende intelligenties (zie kader). In De Letterdoos hebben we de voorbije jaren al geëxperimenteerd met projecten om al die verschillende intelligenties te ontwikkelen. Dit jaar maken we de omschakeling en gaat de hele school consequent werken volgens de principes van de meervoudige intelligentie.'

Het ene kind is goed in talen of in sport, het andere is sociaal of muzikaal... Alle kinderen hebben hun eigen intelligentie, zegt Karine Van Acker. 'Wat wij in De Letterdoos nauwgezet doen, is ieder kind van nabij volgen en uitpluizen waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Als we dat weten, geven we die kinderen langs de ene kant leerstof die goed aansluit bij hun sterke intelligenties. Matchen, noemen we dat. Maar we laten natuurlijk hun zwakkere punten niet links liggen: ook die willen we doen toenemen - wat we dan stretchen noemen. En ten slotte vinden we ook het vieren heel belangrijk: we maken de kinderen trots op wat ze kunnen. Kinderen hoeven bij ons niet alleen goed te zijn in taal en wiskunde om te ervaren dat ze iets waard zijn. Da's trouwens iets wat we ook hun medeleerlingen inprenten.'

Vermenigvuldigen op muziek

Specifiek aan de aanpak van De Letterdoos is dat ze, door de analyse die ze van hun leerlingen maken, via de sterke intelligenties de zwakkere kunnen aanzwengelen, zegt Van Acker nog. 'Een voorbeeld: een kind dat goed is in muziek maar dat het moeilijk heeft met rekenen, kan je de tafels van vermenigvuldiging aanleren door die op muziek te zetten tot een leerlied. Of een kind dat wat minder sterk is in taal, kan in de taalles toch uitblinken in een oefening om woorden uit te beelden.'

Op het einde van het schooljaar krijgen alle kinderen een rapport over hun intelligenties en de vorderingen die ze gemaakt hebben. Zelfs de kinderen van de kleuterschool krijgen zo'n breinkaart. 'Het is niet zo dat we in de lagere school geen cijfers geven voor rekenen of taal - ouders hebben dat toch wel graag - maar het is niet het enige.'

De ouders van De Letterdoos zijn enthousiast. 'Wij zijn vanaf het begin betrokken bij de uitbouw van deze voor België nieuwe methode', zegt Els De Vos, moeder van Hanne, Joren en Mona. 'Of ik geen schrik heb dat mijn kinderen later de overgang naar het secundair moeilijker zullen kunnen maken? Absoluut niet. Ik heb er vertrouwen in dat ze hier juist al hun talenten zullen kunnen ontplooien.'

Volgens Karine Van Acker is het zelfs omgekeerd. 'Door de manier waarop we hier werken, zijn kinderen zich juist veel bewuster van hun sterktes en interesses en kunnen ze een veel betere en bewustere studiekeuze maken.'

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees