Terugblik op twintig jaar Mode dit is Belgisch!? in Antwerpen

Belgische mode in al haar aspecten


Vandaag opent de tentoonstelling Mode dit is Belgisch!? haar deuren in het Forum van de Antwerpse ModeNatie. De titel slaat op de slogan die twintig jaar geleden werd gelanceerd in het kader van het Textielplan dat de slabakkende Belgische textielnijverheid nieuw leven moest inblazen.

De Gouden Spoel -wedstrijd was ook een onderdeel van de campagne. Bekende winnaars waren onder meer Dirk Bikkembergs en Ann Demeulemeester. Linda Loppa, hoofd van de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en intendant van het ModeMusem, licht de tentoonstelling toe.

  • Wat krijgt de bezoeker te zien?
  • Linda Loppa: ,,In de eerste plaats een terugblik op de Belgische mode die in een internationale context geplaatst wordt. Het is bewust geen verheerlijking van de Zes geworden niettegenstaande ze goed vertegenwoordigd zijn in de tentoonstelling.

    Geert Bruloot is erin geslaagd om een prachtig document te maken dat een tijdsbeeld schept van 40 jaar. Niet alleen over mode maar over cultuur, de evolutie van de techniek en de maatschappelijke verschuivingen.''

  • Wat zijn jouw meest memorabele momenten?
  • ,,Een belangrijk moment is de oprichting van de modeacademie, nu 40 jaar geleden. Wat 20 jaar geleden losgebarsten is, is voor een deel het resultaat van het opbouwend werk van de eerste twee decennia van de academie. 1968 was ook voor mij een mijlpaal. Ongelooflijk hoeveel creativiteit toen aan de oppervlakte kwam. Denk maar aan de ontwerpen van Ann Saelens die perfect de tijdsgeest van toen incarneerden. Ander topmoment waren de eerste edities van de wedstrijd Gouden Spoel . Ik zie ze nog altijd voor mij: de jonge Dries, Dirk, Ann, Martin en de anderen die hun werk kwamen voorstellen. Vreemd hoe ze in al hun verscheidenheid toch met dezelfde dingen bezig waren.''

  • In welke mate hebben de Zes de Belgische textielwereld beïnvloed?
  • De creatieve golf van 20 jaar geleden is heel positief geweest voor het commerciële modegebeuren. De Zes hebben de Belgische mode een internationale faam bezorgd en daar hebben ook de commerciële collecties kunnen van meegenieten. Onze Belgische fabrikanten hebben altijd een hoog kwaliteitsniveau gehaald maar in het verleden werd het stilisme vaak stiefmoederlijk behandeld. Doordat ze nu meer en meer jonge ontwerpers aantrekken, is het creatieve niveau er sterk op vooruitgegaan.''

  • Gaat het slecht met de Belgische mode?
  • ,,De mode volgt altijd een cyclische beweging, ontwerpers komen en gaan. Een bepaald moment sta je in de kijker en dan weer niet. In de voorbije twintig jaar hebben we dat al meer meegemaakt. Hypes in de pers zijn niet altijd een weerspiegeling van het zakelijk succes van een ontwerper. Zo is Martin Margiela een tijdje afwezig geweest in de media terwijl zijn bedrijf toch sterk gegroeid is. Ik zal niet ontkennen dat sommigen het moeilijk hebben, maar dit zijn zaken die zich kunnen herpakken. Een creatieve collectie met een sterke onderbouw kan niet falen.''

  • Mode dit is Belgisch!? , tot 30 september in het Forum van de ModeNatie, Nationalestraat 28 in Antwerpen. Gesloten op maandag.
  • Corrigeer

    IN HET NIEUWS

    POPULAIRE VIDEO'S

    Het beste van Enkel voor abonnees