Familievete wordt cultuurmecenas fataal


Cultuurmecenas Emiel Veranneman (79) overleed gisterochtend aan een hartaanval toen advocaten en vrederechter hem uit zijn huis in Kruishoutem dreigden te zetten. De advocaten handelden in opdracht van de dochter van de steenrijke Veranneman. De vrouw ligt al jaren met haar vader overhoop. ,,Emiel had schrik dat hij zijn laatste kunstvoorwerpen zou moeten afgeven. Zijn hart kon het niet verdragen'', zegt zijn goede vriend, advocaat Jef Vermassen. De strafpleiter tilt zwaard aan de tragische dood van de invloedrijke kunstpaus.

,,Dit is een legale moord. Ik heb ze nog gewaarschuwd dat Emiel dit niet zou overleven, maar het heeft niet mogen zijn.'' Advocaat Jef Vermassen is droef, maar vooral boos. Zijn goede vriend Emiel Veranneman (79), de wereldvermaarde cultuurmecenas,

Emiel Veranneman stierf in de keuken van zijn villa in Kruishoutem. De ambulanciers hadden hun reanimatiepogingen net opgegeven toen Jef Vermassen toekwam. De advocaat was enkele minuten eerder opgebeld door de kunstverzamelaar. ,,Hij was in paniek. Jef, ze gaan me uit mijn huis zetten, zei hij. Er stonden advocaten en een vrederechter voor zijn deur die in opdracht van zijn dochter de woning wilden verzegelen'', zegt Vermassen.

Veranneman, de invloedrijkste kunstkenner van de voorbije decennia in ons land, lag al enkele jaren overhoop met zijn enige dochter. De familievete draaide om geld. Veranneman was schatrijk. Enkele jaren geleden schonk de verzamelaar zijn gelijknamige stichting met daarin de kostbaarste kunstwerken aan zijn enige dochter. Die beheerde de stichting en het museum een tijd lang, maar verkocht ze uiteindelijk aan een investeerder. De koper zou bijna 10 miljoen euro betaald hebben voor de collectie en de galerij in Kruishoutem.

,,Die verkoop heeft Emiel heel veel pijn gedaan'', zegt Vermassen. ,,In de collectie zaten kunstwerken die een grote emotionele waarde hadden voor hem. Dat die zonder zijn medeweten werden verkocht, vond hij verschrikkelijk. Eergisteren nog was hij op een veiling waar hij een portret zag van zichzelf, geschilderd door zijn goede vriend Pol Mara. Het schilderij werd voor zijn neus verkocht.''


Te gevoelig
Veranneman had zijn dochter ondertussen vergeven. Hij was hertrouwd en genoot van het leven. Maar de komst van de advocaten gisterenochtend was een nieuwe klap. De advocaten wilden in opdracht van de dochter bezwarend beslag laten leggen op het huis en de inboedel van de kunstpaus.

,,Meneer Veranneman is twee jaar geleden hertrouwd met een dame die vijftig jaar jonger is dan hijzelf. Ik hoe u daar geen tekening bij te maken. Mijn cliënte vreesde dat er bepaalde zaken zouden kunnen verdwijnen uit de nalatenschap'', zegt meester Arnold Gits, advocaat van de dochter. ,,Vandaar dat ze een inventaris wilde laten maken van alle kunstwerken in huis. Dat is geen ongebruikelijke maatregel.''

Jef Vermassen: ,,Emiel dacht dat ze zijn huis gingen verzegelen. Hij vreesde dat hij de laatste kunstwerken waar hij zo van hield, zou verliezen. Ik heb onmiddellijk naar de vrederechter en naar de advocaten van de dochter gebeld. Ik heb ze gezegd dat Emiel een hartlijder is en ze gewaarschuwd: als jullie dit doen, dan wordt dat zijn dood. Uiteindelijk stemden ze in om het huis niet te verzegelen. Maar het mocht niet meer baten. Het werd Emiel allemaal te veel. De zachtmoedige man is het slachtoffer geworden van hebzucht.''

Arnold Gits ontkent dat hij tactloos te werk ging. ,,Dat meneer Veranneman is gestorven, is een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik laat me door niemand vertellen dat ik die man de dood heb ingejaagd. Ik deed mijn werk met de grootst mogelijke tact.''

Emiel Veranneman laat een jonge weduwe achter. De dochter erft het huis en de kunstwerken.

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S