Oosterzele installeert Casus 'mei '40-route

OOSTERZELE -
Begin 1999 stelde Oosterzele aan de buurgemeenten Melle, Merelbeke, Gavere en Sint-Lievens-Houtem voor om een voetwegennetwerk uit te bouwen. Men richtte meteen werkgroepen op, de diverse gemeenteraden installeerden moratoria op de afschaffing van de voetwegen en de Gentse Hogeschool kreeg de opdracht een inventarisatie te maken. Intussen haakte Melle af, maar sprong de provinciale dienst Toerisme regio Vlaamse Ardennen op de kar. Na vier jaar kan Oosterzele de Casus 'mei '40 route voorstellen.

,,Het traject ontsluit de drie kleinste deelgemeenten van Oosterzele'', verduidelijkt schepen Paul Cottenie. ,,Dit is dus een eerste fase, want uiteraard willen we ook de andere drie deelgemeenten bij dit project betrekken. Bovendien komt er dus een netwerk over de grenzen van onze buurgemeenten heen. Zelfs Gent toonde al interesse om aan te sluiten.''

,,De totale omtrek van de lus bedraagt 12,5 km'', zegt Dirk De Ganck van de Oosterzeelse technische dienst. ,,De omloop begint aan de kerk van Gijzenzele of van Moortsele en bijna 10 km gaat over voetwegen. Uiteraard moeten we nog enkele obstakels overwinnen. Hier en daar moeten we prikkeldraad wegnemen, maaien, snoeien, nivelleren of zelfs nog onderhandelen met de eigenaars. Toch hopen we in mei 2004 de route te kunnen openstellen.''


Vijfentwintig bunkers
,,En dat is geen toeval'', voegt een andere bezieler van het project cultuurfunctionaris David De Landsheere eraan toe. ,,De wegen kronkelen zich voorbij een 25-tal bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. Vandaar ook de keuze van de naam Casus 'mei '40 route . In die periode werd rond Gent flink slag geleverd en we willen met dit traject ook een educatieve rol vertolken en de gebruikers laten kennismaken met dit stukje streekgeschiedenis.''

De Oost-Vlaamse dienst Toerisme zorgt voor bewegwijzering en folders. De werken zelf worden door de gemeentelijke diensten uitgevoerd. ,,We mikken op wandelaars, fietsers en ruiters'', zegt Klaas Van Cauwenberghe, die het geheel hielp uittekenen.

,,Het zou mooi zijn indien we onze route net in mei 2004 zouden kunnen openen'', verwijst Paul Cottenie naar de historische achtergrond. ,,Ik denk dat we zonder veel bijkomende kosten in ons opzet moeten slagen. Een echte budgettering hebben we niet. De gemeenteraad keurde het project goed en eventuele kleine bijkomende onteigeningskosten kunnen nog nauwelijks een probleem vormen.''

NIET TE MISSEN

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees