Tien vragen over LPG

Tien vragen over LPG

Foto: mark renders

De prijzen van benzine en diesel swingen de pan uit, maar het overtuigt ons blijkbaar niet om over te stappen naar LPG. Nochtans biedt LPG (liquified petroleum gas) een hoop voordelen. In tien vragen blazen we de mist weg rond het autogas LPG.

1 Hoe schakel ik over op LPG?

Sommige merken, zoals Chevrolet, bieden LPG-auto’s te koop aan. Andere bestuurders kunnen hun benzinewagen laten ombouwen. Sommige garages hebben een gespecialiseerde installateur. Die sluit een LPG-tank aan op de motor. Dat kost gemiddeld 2.000 euro. LPG kan alleen bij benzinemotoren en niet bij dieselwagens.

2 Hoeveel kost LPG en hoeveel zal het in de toekomst kosten?

Een liter autogas kost nu 0,606 euro. Met een maximumprijs van 1,447 euro voor diesel en 1,580 euro voor benzine valt LPG meer dan de helft goedkoper uit. Een LPG-motor verbruikt wel vijftien procent meer dan een benzinewagen, maar het prijsvoordeel compenseert dat. De prijzen zullen waarschijnlijk licht stijgen als de regering niet ingrijpt via accijnzen, maar LPG blijft goedkoper dan diesel en benzine. Bovendien krijg je een fiscaal voordeel van 298 euro bij de inschrijving van een auto op LPG en geeft de gasleverancier Primagaz 150 liter gratis.

3 Is het voordelig om op LPG te rijden?

Zeker voor auto’s die veel verbruiken, maakt LPG een groot verschil. De installatiekosten en het meerverbruik in acht genomen, win je de investering ruim terug. Gesteld dat het 2.000 euro kost om een tank te installeren en dat je vijftien procent meer verbruikt, dan win je tegen de huidige tarieven 6 euro per 100 kilometer met een benzinewagen. Dat betekent dat je de investering terugverdiend hebt na 24.000 kilometer. Voor een dieselwagen is de berekening iets ingewikkelder. Een dieselwagen die 6,8 liter per 100 kilometer verbruikt, staat qua vermogen ongeveer gelijk met een LPG-auto die 10 liter verbruikt. Na 44.000 kilometer zijn de kosten terugverdiend.

4 Neemt de LPG-tank mijn kofferruimte helemaal in?

Een LPG-tank moet apart geïnstalleerd worden en neemt dus plaats in. Maar er zijn modellen op de markt die passen in de ruimte van je reservewiel. De meeste LPG-tanks zijn 40 of 60 liter groot, maar er zijn er die zelfs 200 liter kunnen bevatten.

5 Is LPG schoner dan benzine of diesel?

Zeker. Een motor verbrandt LPG veel schoner en efficiënter dan diesel en benzine. Daardoor maakt hij minder lawaai en verslijt hij minder snel. De uitlaatgassen zijn ook properder dan die van benzinemotoren. LPG-uitlaatgassen bevatten beduidend minder CO2 dan benzinewagens en veel minder stikstof dan dieselwagens. ‘Vooral op het vlak van fijn stof is er een enorm verschil’, zegt Paul Verwilghen van LPG-verdeler Primagaz.

6 Is LPG onveilig?

Nee. LPG-tanks kunnen concurreren met diesel- en benzinetanks en zijn minstens even stevig, zoniet steviger. Zware crashtests in maart jongstleden jaar wezen uit dat de tanks in alle gevallen intact bleven. Toch zijn er veel ondergrondse garages die LPG-auto’s weigeren uit angst voor ontploffingen.

7 Waar kan ik LPG tanken?

Zo’n zeshonderd tankstations in België bieden LPG aan. Er zijn lijsten op het internet en er bestaat een ‘LPG-gids’ met alle tankstations die autogas aanbieden. Volgens de Federatie Butaan Propaan (FeBuPro) voldoet dat voorlopig ruimschoots aan de vraag. Nadeel is dat het in landen als Frankrijk, Spanje en Italië veel moeilijker is om aan LPG te raken.

8 Hoeveel mensen rijden al op LPG?

Het aantal LPG-gebruikers daalt al jaren. In 2002 reden meer dan 74.000 auto’s op gas, in 2007 waren dat er nog maar 51.000. Ter vergelijking: er kwamen meer dan vier miljoen diesel- en benzineauto’s op controle. Een steekproef van FeBuPro wijst wel op een nieuwe stijging. ‘Vroeger bouwden installateurs één auto per dag om, en nu zien ze gemakkelijk vijftien klanten passeren’, zegt Walter Kuylen van FeBuPro. Ook Primagaz wordt de jongste tijd overstelpt met vragen naar concrete informatie.

9 Waarom breekt LPG niet door?

Een eerste grote drempel is het feit dat de meeste bestuurders op diesel rijden. Bovendien leeft bij veel mensen het vooroordeel dat LPG minder veilig is dan doorsneebrandstof. Dat ze soms niet ondergronds kunnen parkeren, is een bijkomend tegenargument. Ook de impact op de kofferruimte doet veel potentiële klanten terugdeinzen. Veel mensen denken ook dat ze niet genoeg mogelijkheden hebben om te tanken. Dat je in het begin ook veel geld moet betalen om een tank te installeren, schrikt nog mensen af.

10 Waarom zou je overschakelen op LPG en geen waterstofauto of hybride wagen kopen?

Wachten tot waterstofauto’s gecommercialiseerd worden, heeft geen zin. Tegen dat het zo ver is, hebt u alweer enkele auto’s versleten. Eergisteren nog werd het eerste waterstoftankstation ingehuldigd. LPG is veel meer verspreid. ‘Wij zijn niet tegen andere vormen van brandstof’, reageert Walter Kuylen van FeBuPro. ‘Over een jaar of dertig kan je helemaal zuiver de baan op dankzij waterstof. Maar wie nu een auto heeft, is beter af met LPG.’

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees