Eten & drinken

Met dank aan de keizer

Print
Met dank aan de keizer

'Oude recepten vormen nog steeds de basis. Het bier is authentiek, verankerd in Mechelen', zegt Paul Verbruggen, pr-manager van brouwerij Het Anker. Bonsai Publicatiebureau Foto:

MECHELEN - Het duurde veel langer dan verwacht maar in september opent dan toch de vernieuwde brasserie van de Mechelse brouwerij Het Anker. De Mechelaars kunnen daar opnieuw een Gouden Carolus Classic van 't vat bestellen. De Classic is het paradepaardje, het meest verkochte bier van de brouwerij.

In de zestiende eeuw waren de Mechelaars opgetogen wanneer ze een Gouden Carolus, een muntstuk van keizer Karel, in handen kregen. Dezer dagen kunnen ze in de cafés wel vier verschillende bieren van 't vat bestellen die Gouden Carolus heten.

Keizer Karel groeide op in Mechelen. Voor hem brouwden ze daar een Keizersbier. Het was amberkleurig en niet zo sterk. Het recept is natuurlijk niet meer hetzelfde en het alcoholpercentage is verhoogd maar het bier van de keizer leeft vele eeuwen later nog altijd verder, pas vanaf 1961 onder de nieuwe naam.

Paul Verbruggen, pr-manager van brouwerij Het Anker, vertelt: 'Het bier beleefde een glorieperiode aan het einde van de jaren zestig, begin jaren zeventig. Van de Belgische speciaalbieren waren er, naast de geuze en de trappist, twee in het hele land verspreid: de blonde Duvel en de donkerrode Gouden Carolus. Gouden Carolus kreeg het aan het einde van de jaren tachtig moeilijk, was op sterven na dood. De vijfde generatie van de brouwersfamilie Van Breedam, in de persoon van Charles Leclef, trad aan en stond voor het dilemma: de brouwerij sluiten of er iets moois van maken. Deze traditie kun je toch niet verloren laten gaan, dacht Leclef, die toen 23 was, en hij begon de zaak van quasi nul weer op te bouwen. De kwaliteit werd weer omhoog getild, de brouwerij gemoderniseerd, er kwam een hotel Carolus naast de brouwerij, van een cafeetje werd een brasserie gemaakt, we installeerden een bottelarij.'

Om te groeien werd resoluut voor de export gekozen. Gouden Carolus vind je nu in 25 landen. De inspanningen en investeringen hebben geloond. Bijna twee derde van de productie wordt uitgevoerd. Vijf jaar geleden werkten er vijf mensen in de hele brouwerij, nu veertien.

Brouwerij Het Anker brouwt historisch bier in een historische omgeving. Het toont zowel oude als supermoderne installaties. De brouwzaal uit 1946, de oudste van ons land, doet nog perfect dienst. In dat jaar brouwde Het Anker alleen pils en het donkere zware Keizersbier dat later Gouden Carolus zou genoemd worden. Toen dat bier de basis werd van een reeks andere bieren, zoals een Gouden Carolus Tripel, Ambrio en Hopsinjoor, kreeg het oorsprongbier de naam Gouden Carolus Classic..

Alleen de Gouden Carolus Classic is erkend als streekproduct. Verbruggen: 'Oude recepten vormen nog steeds de basis. Het bier is authentiek, verankerd in Mechelen. De andere bieren zijn nog vrij jong.' De Classic is erkend als 'Mechels donkerrood bier'. Dat is geen biersoort, zoals bij voorbeeld oud bruin er wel één is. Gouden Carolus mag je nu wel het bier van Mechelen noemen maar het echte typische bier van de Mechelaar was vroeger de Mechelsen Bruynen. Verbruggen: 'Dat was voor de meeste Mechelse brouwerijen het basisbier. De andere brouwerijen zijn allemaal verdwenen en de Bruynen ook. Het Anker bleef het in kleine hoeveelheden brouwen tot in 2003. Nogal wat Mechelaars hadden toen het gevoel dat men hun bier had afgenomen maar Het Anker wekte het tot nieuw leven in een Gouden Carolus Ambrio, weliswaar met een aangepast recept en een verhoging van het alcoholgehalte van 6 naar 8,5 graden.'

De donkere kleur en de typische karamelsmaak dankt de Classic aan het gebruik van gebrande mout. Op het einde van het brouwproces worden voor de smaak nog sinaasappelschillen en koriander toegevoegd. Voor het op de markt wordt gebracht, mag het nog drie maanden rijpen. Een Classic mag je zeker twee tot drie jaar in de kelder laten liggen en je drinkt die best op keldertemperatuur. Hij smaakt uitstekend bij stoverijen, wild en sabayon.

*Brouwerij Het Anker, Guido Gezellelaan 49, Mechelen, 015-28.71.47, het.anker@telenet.be * 'De Vlaamse streekproducten', Stijn Janssens en Bart Deseyn, De Rouck Geocart, 168 blz., 15 euro. www.hetanker.be