Knipperende borden en controles dringen ongevallen terug

Kleiberg in Nederbrakel scoort hoog als gevaarlijke gewestweg

Print
Kleiberg in Nederbrakel scoort hoog als gevaarlijke gewestweg

Vooral de Kleiberg op de N8 in Brakel heeft de reputatie van dodenbocht.if Foto: © NO BYLINE

BRAKEL/LIERDE - De gewestweg N8 tussen Ninove en Oudenaarde is rood ingekleurd op de risicokaart van Touring, wat een middelmatig hoog risico betekent.

De risicokaart van Touring laat in een kleurencode zien hoe gevaarlijk gewestwegen zijn. De wegen worden ingekleurd op basis van de weginrichting, gekoppeld aan het aantal en type ongevallen per gereden kilometer. De N8 heeft vooral een zwart punt op het kruispunt met de N42 in Sint-Maria-Lierde. Maar vooral de Kleiberg in Nederbrakel bezorgt de N8 een slechte naam.

Een van de bochten op de Kleiberg is een gitzwart punt in het Brakelse wegennet. Wagens gaan er bijna wekelijks uit de bocht. Meestal zijn het de auto's die de Kleiberg omhoog rijden die de zwaarste ongelukken veroorzaken. Zeker als er net een tegenligger naar beneden rijdt. Eind januari liet een dertiger uit Volkegem er nog het leven. Twee jaar geleden stierven een moeder en haar dertienjarige dochter uit Horebeke in dezelfde bocht.

'De situatie op de Kleiberg was verschrikkelijk', geeft burgemeester Herman De Croo (Open VLD) toe die er als gemeentelijke overheid bij Wegen en Verkeer op hamerde om de bocht verkeersveiliger te maken. 'De ongelukken waren meestal te wijten aan een combinatie van de slechte ligging van de bocht met overdreven snelheid. Drie zware ingrepen heeft de verkeersveiligheid enorm verbeterd. Met regelmatige controles dwingen we de maximumsnelheid van 50 km per uur af. Daarnaast kwamen er bijkomende verlichtingsborden die een gevaarlijke bocht aangeven. Ook witte strepen op het wegdek geven de bestuurders een signaal. Een vaste snelheidsaanduider werd besteld en als we in Brakel een flitscamera plaatsen, dan komt die beslist daar. Sinds deze drie ingrijpende maatregelen is het aantal ongelukken met 80 procent gedaald.'

Mobiele snelheidsaanduider

Dat bevestigt buurtbewoonster Els Cruypenninck die aan de binnenkant van de bocht woont. Chauffeurs kwamen dikwijls in haar voortuin pas tot stilstand. 'Waar er vroeger 3 tot 4 ongelukken per week plaatsvonden, is er nu nog amper maandelijks een. De chauffeurs worden dikwijls door een mobiele snelheidsaanduider verwittigd van hun te hoge snelheid . Ook de borden met rode knipperlichten verhogen de veiligheid.' De verschrikkelijk toestand in het verleden schetste buurtbewoner Boudewijn Thijs in onze krant van 27 januari: 'Er gebeuren zo vaak ongevallen dat mijn vrouw bijna de ramen aan de straatkant niet meer durft te lappen. Alle hagen, elektriciteitspalen, afsluitingen in de buurt werden ooit kapotgereden. Al twintig keer werd een auto van ons beschadigd.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio