Jonge Antwerpenaar ontwerpt nieuw Belgisch wapenschild

T-shirts met 'Vlaamse haan' verkopen als zoete broodjes

Print
T-shirts met 'Vlaamse haan' verkopen als zoete broodjes

Een vriend van Hans (rechts op de foto) droeg het t-shirt op de Shame-betoging van 23 januari. Heel wat betogers lieten toen hun interesse blijken.vjb Foto: © Jochen Vandenbergh

ANTWERPEN - Hans Koeken(28) uit Antwerpen ontwierp voor een nieuwjaarsfeestje een nieuw logo voor België. Tot zijn eigen verbazing verkopen de t-shirts met de Belgische griffioen nu als zoete broodjes.

Een rechtstaand leeuwenlijf met rode klauwen, pluimen op zijn achterste en daarop de kop van een haan met fiere kam tegen een gele achtergrond. Het wapenschild dat Hans Koeken ontwierp voor België is geniaal in zijn eenvoud.

Het logo valt op in de populaire Antwerpse kroeg Zeezicht. 'Zoals elk jaar kiest café Zeezicht een onderwerp voor het nieuwjaarsfeest', legt Hans Koeken uit, reclamevormgever van opleiding. 'Gezien de politieke toestand koos men voor Belgium United. Mij werd gevraagd om de affiches te maken. Ik heb toen van alles geprobeerd met de Vlaamse leeuw en de Waalse haan. In één ontwerp liet ik ze bijvoorbeeld de hand schudden. Allemaal probeersels, tot ik plots dacht aan de griffioen, een mythologisch wezen met het lichaam van een leeuw en de kop en vleugels van een arend. De arend heb ik vervangen door een haan.'

Symboliek

De symboliek kan nog verder worden doorgetrokken, want volgens de fabel heerst het dier over twee rijken, de aarde (leeuwenlichaam) en de lucht (arendkop). In ieder geval was iedereen onder de indruk van de creatie van Hans. De badges met het logo die hij had gemaakt waren in een mum van tijd weg. 'De mensen bleven er maar achter vragen en dus ben ik t-shirts gaan maken met het logo', vertelt Hans. Een vriend van Hans droeg het t-shirt op de Shame-betoging van 23januari. Heel wat mensen spraken hem daarover aan met de vraag waar de t-shirts te koop waren. 'Ondertussen heb ik al meer dan 200van deze t-shirts verkocht', vertelt Hans. 'Let op, ze zijn enkel te koop in café Zeezicht. Dat succes verbaast mij. Ik ga er zelfs een paar honderd laten bijmaken met financiële hulp van de cafébaas. Niet voor het geld, hoor, want ik verkoop aan de productieprijs.' Een t-shirt kost 7,5euro.

Geen auteursrechten

Hans weigert bovendien om zijn logo te laten beschermen met auteursrechten. 'Iedereen is vrij om de griffioen te gebruiken', aldus Hans. 'Met het logo wou ik vooral een tegengewicht bieden aan het toenemend aantal jongeren dat vandaag Vlaamse liederen zingt. Ik heb daar niets op tegen hoor, maar wil gewoon tonen dat er ook andere ideeën leven onder jongeren. Ik ben dan misschien wel een beetje een Belgicist, maar mijn griffioen is geen politiek statement. Het is een statement van eenheid. Enkel door samen te werken, raken we eruit.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio