Mode

Van Beirendonck niet de enige topontwerper in nauwe schoentjes

Vlaamse mode: wereldtop, maar (bijna) failliet

Vlaamse mode: wereldtop, maar (bijna) failliet

Foto: BELGA

Walter Van Beirendonck is de zoveelste in een lange rij van modeontwerpers die de boeken hebben neergelegd. Maar volgens insiders zijn verliezen tot in de honderdduizenden euro 'doodnormaal'. 'De carrière van een ontwerper hangt voortdurend - en letterlijk - aan een zijden draadje', zegt modekenner Linda Van Waesberge.

De modewinkel van de Antwerpse modeontwerper Walter Van Beirendonck is failliet. Vorig jaar leed hij een verlies van 43.360 euro. Big, het andere bedrijf waar de designer zijn ontwerpen in onderbrengt, maakte eerder zelfs een verlies van bijna 100.000 euro. 'Toch zijn dat cijfers waar andere ontwerpers alleen maar van kunnen dromen', zegt Linda Van Waesberge, die jarenlang het imago van de Brusselse modesector probeerde op te krikken.

Gigantische investeringen

Zij kijkt er niet van op dat topdesigners zoals Nicky Vankets en Dirk Bikkembergs in de problemen komen. 'De investeringen die ontwerpers elke zes maanden moeten doen om een geslaagde collectie te creëren, zijn gigantisch. Ze moeten een duur defilé op poten zetten, een showroom inrichten of een presentatie geven. En prijzige prototypes maken, natuurlijk. Met andere woorden: nog voor er iets verkocht is, zijn er torenhoge kosten. Aankopers bestellen daarna wel kleding, maar komen die niet altijd halen. Daardoor blijven ontwerpers zitten met een oude collectie en een berg schulden. En dat allemaal nog voor ze aan hun tweede collectie begonnen zijn. Hun carrière hangt dus elk half jaar - letterlijk - aan een zijden draadje.'

Nochtans is Van Beirendonck absolute wereldtop. De excentriekeling ontwierp onder meer kostuums voor een tournee van de rockband U2 en hij is hoofd van de afdeling mode aan de Antwerpse Modeacademie. Maar het klimaat is er voor de designers de jongste jaren niet op verbeterd. 'Iedereen komt nu bijvoorbeeld met tussencollecties. Zogenaamde pre-fall-, cruise- of capsulecollecties moeten de afstand tussen zomer en winter overbruggen. Als modehuis kan je gewoon niet meer bijbenen, laat staan alles financieren. Ik ken veel Vlaamse ontwerpers die fantastisch werk leveren, maar straatarm zijn. Met verlies draaien is doodnormaal.'

Antwerpse Zes

Toch zijn bankroete designers geen uitsluitend Belgisch verschijnsel. Dat zegt Erik Magnus, directeur van Creamoda, een organisatie voor ondernemingen actief in confectie. 'Designermode is een kwetsbare sector, en faillissementen heb je overal. Andere leden van de Antwerpse Zes, zoals Dries Van Noten en Ann Demeulemeester, doen het wél nog altijd bijzonder goed.'

Volgens Van Waesberge is België wel een moeilijke markt. 'Je zit met een heel klein startgebied. Bovendien is ontwerpmode niet commercieel: ze mikt op een erg kapitaalkrachtig publiek. Maar nu, in tijden van economische crisis, zullen ook zij op hun centen letten. Dure kleding is dan het eerste waarop ze besparen.'

Toch één troost: er bestaat een manier om als modeontwerper je boterham te verdienen. 'Zorg ervoor dat je gevraagd wordt als creatief directeur van een modehuis. Op die manier krijg je een vast loon uitbetaald, waarmee je je eigen collectie kan financieren. En op die manier dus ook winst maakt. Denk aan Tim Van Steenbergen (Chine), Kris Van Assche (Dior Homme) of Raf Simons (Jil Sander).' Ook Veronique Branquinho ging in 2009 als creatief directeur aan de slag, meer bepaald bij het Belgische handtassenmerk Delvaux. Al viel het bij haar wél tegen: enkele maanden later kondigde ze haar faillissement aan (zie hieronder).

Het beste van Enkel voor abonnees