Museo Piaggio: nooit te veel cultuur

Print

Foto: © www.vroom.be

Ga je op vakantie naar Toscane? Dan heb je geluk: je vindt er goed eten en een rijke cultuur. De mooiste steden zoals Siena, Pisa en Firenze, betoverende gebouwen, rijke musea, … En daar mag je nog iets helemaal anders aan toevoegen: het Piaggio-museum in Pontedera, op een steenworp van Pisa.

Piaggio

Piaggio ken je uiteraard. De belangrijkste fabrikant van Europese tweewielers staat niet alleen voor producten met de badge Piaggio maar ook voor de merken Vespa, Gilera, Derbi, Aprilia, Moto Guzzi en Scarabeo.  Ook Ape, de kleine utilitaire driewielers die Italie van noord tot zuid overspoelen, en de vierwielers Porter en Quargo mogen we niet vergeten. 

Het begin

De geschiedenis van Piaggio start in 1884 met scheepsbouw. Al snel volgen vliegtuigen en een eerste watervliegtuig in 1916. Het is dan dat Piaggio zich vestigt in Pontedera, waar het zich vandaag nog altijd bevindt. Aan de schepen en vliegtuigen werden al snel treinen toegevoegd, maar ook trams, bussen, vrachtwagens en zelfs kabelbanen. Het interbellum en het begin van de Tweede Wereldoorlog was een gouden periode voor het bedrijf, maar dat werd cash betaald door de bijna volledige vernietiging van de infrastructuur bij de bombardementen van de geallieerden.

Verandering

In de nadagen van de oorlog wachtte Italie tal van uitdagingen. Enrico Piaggio droomde ervan Italie mobiel te maken. Het doel? Een nieuwe, eenvoudig en economisch vervoermiddel creeren dat bereikbaar is voor iedereen, ook voor vrouwen. Zo werd de MP5 geboren, die meteen de bijnaam Paperino (Donald Duck) kreeg van de arbeiders. Verleid door het idee gaf Piaggio aan Corradino d’Ascario, één van zijn meest inventieve ingenieurs, de opdracht om een meer geslaagd alternatief te bedenken. Zo ontstond de Vespa, die sinds 1946 geproduceerd wordt.

Het succes

Ondanks het moeilijke begin groeide Piaggio uit tot het bekende succes en stopte Piaggio alle andere activiteiten om zich exclusief te richten op de ‘wesp’ en zijn afgeleiden. Dit opmerkelijke verhaal wordt verteld in hetzelfde gebouw waar alles begon en waar het fronton nog de sporen draagt van de aeronautische activiteiten van het merk. Het museum is redelijk groot (mevrouw zal tevreden zijn) en beschikt over enkele pronkstukken.

Niet te missen

Zo zijn er de eerste prototypes, enkele uitspattingen zoals de Vespa 125 Siluro, die er uitziet als een jachtvliegtuig en met een voor 1951 erg respectabele topsnelheid van 171 km/u, de Vespa ACMA uitgerust met een kanon (?!) en geproduceerd in 1956 voor het Franse leger, enkele wedstrijdexemplaren zoals de schitterend getekende Vespa 98 corsa uit 1947 en zelfs een paar exemplaren die thuis horen in een museum voor moderne kunst zoals de Vespa uit 1962 versierd door Salvador Dali himself. Het adres? 7, Viale Rinaldo Piaggio, I-56025 Pontedera.