De gevaarlijkste wegen van Vlaanderen


Maar liefst 496,3 kilometer Belgische wegen zijn zo ingericht dat je een groot risico loopt op gevaarlijke ongevallen. Dat blijkt uit een studie van Touring. Op onderstaande kaart hebben we de tien gevaarlijkste wegen van Vlaanderen aangeduid, stuk voor stuk zogenaamde 'zwarte wegen'. Ga met je muis over een 'zwarte weg' voor meer informatie.

E17 Kortrijk vanaf R8 tot aan Franse grens

Vooral gevaarlijk ter hoogte van afslag en oprit richting A17 (of E403) naar Brugge of Doornik omdat chauffeurs de bochten er wel eens verkeerd inschatten.

R8 tussen op-en afrittencomplex A19 (richting Ieper) en E17 ter hoogte van Kortrijk

Vooral dit op- en afrittencomplex (aan A19) is gevaarlijk, omdat het een hele opgave is om van A19 op R8 te komen. De komende jaren plant het Vlaams Gewest er een groot verkeersplein die de problemen moet verhelpen.

N43 (tussen N36 en R8)

Hele stroken worden nu heringericht en veiliger gemaakt voor het verkeer (in opdracht van het Vlaams Gewest). Het gevaarlijkste punt blijft het kruispunt van de N43 en de R8. Automobilisten komende van de R8 durven nogal hoge snelheden ontwikkelen.

N50 (tussen Ring en A16 Doornik)

Het Vlaams Gewest is nu bezig hele stroken aan het heraanleggen. In 2009 is men daarmee gestart in Kortrijk en nu schuift men op richting Bellegem. Over een paar jaar moet het hele traject gedaan zijn tot Spiere-Helkijn. Gevaren van de trajectdelen die nog niet zijn aangepakt: fietsers zijn niet beschermd en er zijn drie rijstroken met hoge snelheden (worden twee rijstroken).

R4 - Kennedylaan (tussen Gent en Zelzate)

Kennedylaan tussen Gent en Zelzate telt volgens Smagghe tal van op- en afritjes naar en van bedrijventerreinen, heeft onoverzichtelijke kruispunten ipv rondepunten, laat dwarsend verkeer toe, heeft een gracht en bomen naast weg en lange stroken tweevaksweg zonder middenberm.

N32 - Torhoutsesteenweg

Er staan bomen vlak langs de weg, niet afgescheiden door een vangrail. Er geldt sinds enkele jaren wel een snelheidsbeperking. De middelste rijstrook, waarop je vroeger kon inhalen, is nu niet meer bruikbaar.

N4 Jezus-Eik - Overijse

Stond vorig jaar nog te boek als een rode weg, de categorie net onder de zwarte wegen. Nu is de weg ‘gepromoveerd’ tot zwarte weg. Het is een kaarsrechte baan van Jezus-Eik tot Overijse, met veel zijstraten, winkels en horecazaken. Bovendien krijgt de weg ook elke dag een massa verkeer te slikken. Dat maakt dat er vaak ongevallen gebeuren.

N12 (tussen R1 en Wijnemgem)

Het is een brede weg die plots versmalt. Op bepaalde stukken mag je op de middelste rijstrook in beide richtingen inhalen. Er zijn geen fietspaden en er rijdt een tram. Meer een hindernissenparcours dan een gewestweg. Eind 2011 komt er een heraanleg.

N73 (tussen de N78 en Bree)

Op de vierbaansweg zonder middenberm vinden er vaak ongevallen plaats omdat veel bestuurders te hard rijden. De baan komt ook uit op verschillende kleine wegen waardoor ongevallen niet te vermijden zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer overlegt met de gemeentebesturen om enkele oplossingen te zoeken.

N42 (tussen Geraardsbergen en Lessines in Nederboelare)

Tweevaksbaan heeft op sommige plaatsen geen middenberm, met op sommige plaatsen bomen zonder vangrails langs de weg. Er is zopas wel een fietspad aangelegd.