Forum

Reacties

496 kilometer Belgische rijweg is ‘levensgevaarlijk'

• woensdag 17 augustus 2011, 22h36

Lees het volledige artikel

Reacties

Meest Recent

Op 22 augustus 2011 omstreeks 20:27, zei Erik Marcelis:

Mr. Danny Smagghe van Touring vergeet blijkbaar - zoals zovelen - dat ook Halle in vlaanderen ligt. Daar loopt de E429 Van Halle over Waalse Aat naar het franse Rijsel. Ook het gedeelte van deze snelweg - verbindingsweg dat hier in Halle ligt, is al 10 tallen jaren zwart ingekleurd.Het is ronduit een zeeeeeeer gevaarlijk stuk weg !!!!!! Hier viel spijtig genoeg ook vorig jaar in juni een dode te betreuren en enkele jaren voordien vond ook op deze weg, vlak voor kerstmis een 12 jarig meisje de dood,vlak voor de ogen van een hulpeloze moeder en enkele jaren voordien was er dan weer een jonge vader, en enkele jaren voordien ............en voordien, en voordien ...... Maar deze weg bestaat blijkbaar niet in de statistieken van Vlaanderen ...... Spijtig voor de talrijke nabestaanden..... hun dierbaren zijn hier voor niets gestorven .....

Op 22 augustus 2011 omstreeks 12:08, zei Et S:

De wegen zijn er inderdaad slecht aan toe maar de autobestuurders die zijn ernog slechter aan toe,het kan niet vlug genoeg meer met alle gevolgen vandien.

Op 22 augustus 2011 omstreeks 11:09, zei Robin Bockstal:

Alle wegen zijn gevaarlijk, tegenwoordig is zelf leven gevaarlijk geworden, waarom moet het altijd op de wegen gestoken worden? het ligt wel degelijk aan de chauffeurs, de jonge mensen worden gestraft omdat de oudere vaak vanwege hun 'rijervaring' niet hoeven gestraft te worden. vb: vroeger werd het rijbewijs uitgedeeld en nu moet je een fortuin betalen om al je aparte rijbewijzen te halen. als jongeren iets voorhebben de eerste 3 jaar met hun rijbewijs een zwaar ongeval zelf met hun niet in de fout mogen ze hun rijbewijs opnieuw halen, eerlijk is anders maar dit is niet alleen op het straat zo.

Op 19 augustus 2011 omstreeks 12:24, zei Rik Luyckx:

Snelheid aanpassen aan de toestand van de weg, zichtbaarheid en weersomstandigheden zijn elementaire regels van verkeersveiligheid die overal gelden, zelfs op een race circuit als Zolder . Ongelukken ten gevolge van deze regels niet toe te passen op de baan steken getuigt van weinig hersenen, wat niet wegneemt dat er ook aan de infrastructuur soms iets schort. De belangrijkste oorzaak is de chauffeur.

Op 19 augustus 2011 omstreeks 08:58, zei Eddy Platteeuw:

Dat het wegdek niet overal optimaal is, is een feit. Dat er foute keuzes gemaakt worden wat het materiaal betreft is ook zeker. Maar het rijgedrag van de chauffeur is toch de voornaamste oorzaak van ongevallen. Als ze een rechte baan zien, dan wordt het gaspedaal ingedrukt en denkt men op een vliegveld te rijden. Spijtig dat het gevaar altijd om het hoekje meekijkt. En jongeren voelen zich stoer als ze roekeloos rijden : de luide muziek en de onoplettendheid tot gevolg zijn ook voorname oorzaken.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 22:53, zei Chris Holemans:

Het zijn de autobestuurders die de ongevallen veroorzaken, niet de wegen. Maar Touring durft het niet aan van de weggebruikers op hun eigen verantwoordlijkheid te wijzen. Steeds moet men rijden volgens de plaatselijke omstandigheden, moet men defensief rijden en anticiperen op het andere verkeer.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 15:22, zei Nick Coeman:

De informatie omtrent de N32 in Brugge is volledig onjuist. Op de kaart is duidelijk aangegeven dat het gaat om het gedeelte tussen brugge en De oversteek met de E40. Langs dit stuk van de N32 is het volledig onmogelijk gemaakt om te kunnen inhalen daarnaast is het fietspad langs de weg afgeschermd met struikjes en paaltjes waarnaast een gracht loopt en dan pas staan de bomen. Ook van werken is er de laatste jaren geen sprake meer geweest op de N32 of het gaat over werken waarbij de betonklinkers op een strook van 1,5km verandert werden naar een asfaltlaag. tevens geld er buiten de bebouwde kom van Brugge overal een snelheidsbeperking van 70km/h op deze weg. Als ze een dodenweg hadden willen vinden rond het Brugse waren er veel betere keuzes dan de N32 waar er uiteraard dagelijks veel auto's passeren maar noemenswaardige ongevallen zijn er de laatste jaren niet geweest ook niet voor de laatste aanpassingen langs de weg.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 14:10, zei Mijn Gedacht:

N42 tussen wetteren en geraardsbergen laag risico? Daarmee dat ze het de dodenweg noemen met gemiddeld 12 doden per jaar op die strook!!

1 reacties

Op 24 augustus 2011 omstreeks 03:04, zei Chris Holemans:

Moesten er meer bestuurders zijn die zich houden aan de maximum snelheid zouden er ook minder ongevallen zijn. Niet de weg is daar gevaarlijk maar diegene die de weg gebruiken.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 13:36, zei Hubert Kuppens:

Als ze de wegen eens goed onderhielden, dat zou pas een opluchting betekenen. 't Is triestig gesteld met ons wegennet. Hindernissen aanleggen (drempels, betonnen sokkels midden op de baan(dodelijk), enz enz) daar zijn ze enorm goed in. Zet de helft van onze bureaucraten aan de arbeid (nuttig werk) en er zouden vele problemen zijn opgelost. Aan een bueau wil iedereen zitten, aan de arbeid wil niemand meer : wat een toestanden ! Gastarbeiders vinden ze ook niet meer, vakantiegangers des te meer.

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 23:12, zei Chris Holemans:

Moesten de autobestuurders meer gedisciplineerd zijn en zich houden aan de snelheidsbeperkingen, zouden al die snelheidsremmende maatregelen zoals drempels en sokkels niet meer nodig zijn, maar juist daar knelt het schoentje.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 12:48, zei René Verbouw:

Nederland 10.000 vierkante km groter dan België 5 miljoen meer inwoners, kent evenveel doorstroom als België en heeft 52% minder dodelijke ongevallen dan België....niet onbelangrijk ZIJ HEBBEN GEEN ETIENE SCHOUPPE die zwaait met verkeersborden en boetes.

2 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 14:23, zei Roberto Rizzo:

Opgepast, zij hebben wel de beruchte Koos Spee! Tik dat maar eens in op google, en je zal een regen van hits krijgen over misnoegde Nederlanders!

Op 18 augustus 2011 omstreeks 23:05, zei Chris Holemans:

Totaal verkeerd. In Nederland heeft men Nederlanders, die blijkbaar meer discipline hebben dan de Belgen. En die Belgen wonen in België. En dank zij Etienne Schouppe zal het hier nog kunnen verbeteren. Het aantal doden op de Belgische wegen is al verminderd. Mede door zijn beleid. Alleen domme mensen zien dat niet.

Hoogst aantal stemmen

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:17, zei André Mulders:

Ik denk dat er een pak meer gevaarlijke chauffeurs zijn dan slechte wegen.

3 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:25, zei Jos Hoobergs:

Volledig mee eens.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 12:26, zei Alain Maes:

Groot gelijk. Rijgedrag aanpassen aan de situatie en geen racecircuits op secundaire wegen. Rijden onder de lommer van bomen kan ook romantisch en relayerend zijn mits aangepast rijgedrag.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 13:32, zei Jean Dumon:

En de gevaarlijkste zijn dan nog de traagrijders, die hun voorrangen niet respecteren, hun richtingsaanwijzers niet gebruiken, die oudjes met hun clacke op hunne kop en omdat ze de regels niet meer kennen door te vele nieuwe regels, en ja, je kunt er zoveel opnoemn. Ik heb niks tegen snelheid, als die maar deftig en gebeurt in de staat en hoedanigheid van de weg, want wie risico's neemt met snelheid en te overdreven snelheid doen, moeten zwaar beboet worden!

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 16:57, zei Nic De Vlaminck:

Jean, ik denk dzt er véél meer jongere zijn die een gevaar op de weg zijn dan de oudere! Ze rijden misschien traag en voorzichtig en er zullen er zijn die denken dat oudere bestuurders meer rechten hebben als jongere, dat de jongere respect moeten hebben voor hun maar het nu op de oudere steken, hmmmmm, een nadenken eer je beschuldigingen uit! Mijn moeder, 82 jaar durf ik naar Brussel sturen met de auto, ze zal met glans en wimpel slagen, qua snelheid aanpassen, qua regelementenkennis, qua veiligheid en allertheid op de weg. Toegegeven die zondagchauffeurs, dat is oppassen geblazen! Voor de rest heb je gelijk, die richtingaanwijzers zouden ze fikse boetes moeten opzetten, vooral op een rotonde!!!

1 reacties

Op 19 augustus 2011 omstreeks 14:15, zei Roberto Rizzo:

Het grootste probleem is nog steeds 'the white van man'. Wij wonen op een T-splitsing met voorrang van rechts. Hoeveel keren zie ik niet witte bestelwagens met volle snelheid, over dat kruispunt razen, zelfs zonder te remmen om te zien of er een ander voertuig van rechts aankomt dat wel recht heeft op zijn voorrang. Die camionettekes zijn altijd gehaast en opdringerig op de weg (bumperkleven), steken langs rechts voorbij, trekken met veel lawaai op met loeiende motor tot in het rode toerengebied, nemen bochten met piepende banden. Heb al dikwijls een bandenspoor gezien op 30cm van mijn pas aangelegde tuinomheining. Wie gaat dat betalen als er zo'n zot mijn omheining omver knalt?

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:19, zei Wilfried Vercruysse:

wees slim,trager rijden en overal snaelheid aanpassen!En geen problemen meer.

2 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 13:06, zei Tony Lesage:

Het gaat hier wel over het feit dat automobilisten door onverwachte problemen verrast worden. Wat is aangepaste snelheid ? 30 km/u ? Akkoord dat mafkezen beter van de weg zouden moeten gehaald worden, maar ik ken heel wat plekjes waar mensen die nooit te snel rijden, de schrik van hun leven beleefd hebben, tenminste zij die het nog kunnen navertellen. En precies daar gaat dit artikel over.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 16:10, zei Niels Verstraete:

daar heb ik al veel voorbeelden van gezien, mensen die nog hooguit 40 rijden waar je 70 mag. minder kans dat je verongelukt, grotere kans dat je iets aan je hart krijgt.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:32, zei Dirk Van Beckhoven:

Zoals steeds wordt de voornaamste oorzaak van al die ongevallen met de mantel der liefde bedekt en indrukwekkend verzwegen, de autobestuurders zelf. Gaan we van het vlaamse wegennet een race-circuit maken ? Met overal dubbele vangrails langs de kant ? Of een uitloopzone in kiezelstenen ? Iemand die op het andere rijvak een frontale botsing veroorzaakt, dat noem ik geen stuurfout, dat is abnormaal gedrag.

5 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 10:32, zei Jeroen Van Langenhove:

Als een bestuurder plots een hartaanval, of epileptische aanval krijgt, zonder dat deze daar ooit voordien tekenen van gehad heeft, en daardoor op andere rijvak terechtkomt en een frontale botsing teweegbrengt waarbij de tegenligger omkomt, dan ben ik toch voorstander van een middenberm waardoor deze persoon op zijn eigen rijvak blijft en geen onnodige extra slachtoffers moet maken!

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 10:59, zei Rod D:

Dus gij wilt dat op de straat voor jouw door een middenberm wordt geïnstalleerd? En best ook vangrails tussen de weg en je trottoir of oprit?

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 11:14, zei Roberto Rizzo:

U moet het niet in het belachelijke trekken. Die man op wiens commentaar u reageert, heeft wel een punt.

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 14:19, zei Rod D:

In het belachelijke trekken? Meneer wil overal vangrails en middenbermen. Op de snelwegen staan die middenbermen er - die paar gevallen (A18, A19) waar het nog niet is, wordt er werk van gemaakt. Dus wil meneer blijkbaar vangrails voor zijn deur op normale wegen.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 11:05, zei Annick De Boever:

het gaat niet altijd om 'abnormaal'rijgedrag die,ik ontken niet,soms aanwezig is,maar ook in veel gevallen mensen die onwel worden,een hartaanval krijgen,moeten uitwijken voor dieren, mensen,een olievlek,aquaplaining, andere bestuurders of gewoon verstrooid kunnen zijn.Om deze en andere gevallen is een vangrail,middenberm,kreukelpaal,veilige motorvangrail noodzakelijk,deze infrastructuur(met logica,zonder betuttelend te zijn) zie je trouwens in elk normaal ontwikkeld land.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 12:11, zei André Corthout:

Idem bierhandelaar kippert zijn glazen flessen vracht op fiets & rijweg en tuin dit omdat in 2000 verkeersdrempel abnormaal werd aangebracht Vonnis : STUURFOUT & geen schadevergoeding en moet kuist het zelf op !school 1000 kinderen in de buurt!!i *nu 2008 drempel criminele te belonen 2000€ ipv vergoeden, RPV genoemd

Op 18 augustus 2011 omstreeks 12:12, zei André Corthout:

Idem bierhandelaar kippert zijn glazen flessen vracht op fiets & rijweg en tuin dit omdat in 2000 verkeersdrempel abnormaal werd aangebracht Vonnis : STUURFOUT & geen schadevergoeding en moet kuist het zelf op !school 1000 kinderen in de buurt!!i *nu 2008 drempel criminele te belonen 2000€ ipv vergoeden, RPV genoemd

Op 18 augustus 2011 omstreeks 12:30, zei J-C Monsy:

Men kan ook de Ardennen afgraven en alles mooi nivelleren met rechte brede banen... Men zou beter doen zoals in Rusland: de wrakken laten staan als voorbeeld. Men zou dan ook direct kunnen vaststellen dat het meestal de zelfde types van wagens of merken zijn dat men ziet liggen.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:55, zei Stijn Vandamme:

Bomen langs de weg, nice one Touring, wat stel je voor, dat we de bomen omkappen omdat ze tegen de auto's rijden?

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 10:40, zei Rod D:

Liefst ook de fietsers weg van naast de weg. En die verlichtingspalen. En die gebouwen, die horen er ook niet. En die brugpijlers: levensgevaarlijk. En die tankstations, stel dat je daar tegen rijdt: onverantwoord ! Touring en co. worden meer en meer een karikatuur van zichzelf: ze kunnen zo bij de groenen of de rechts-nationalisten aan politiek gaan doen.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:37, zei Willy Meijhiu:

Verongelukken aan 170 km/u op de R8 in Kortrijk ? Ja zeg, 't zal natuurlijk aan de weg gelegen hebben. Konden ze daar de bochten niet schuin laten oplopen zoals op circuit in Indianapolis ?

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:45, zei René Aerts:

Maar paaltjes plaatsen voor boetes te kunnen opleggen JA die zijn in orde hoor !!!

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 12:18, zei Willy Meijhiu:

Hoe zou het komen dat die paaltjes van doen zijn mijnheer ?

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 14:13, zei Mijn Gedacht:

Om het boetefonds te subsidiëren zodanig dat kaderleden bij politie en politiek blijven betaald worden.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 08:21, zei Gilbert Hilkens:

Maar 493,3 km !!!! Ik denk dat meer dan de helft van het Belgisch wegennet onveilig is. Het zijn niet alleen bomen of ontbrekende vangrails, maar voooral de eindeloze lintbebouwing langs onze wegen. Hoeveel kinderen en ook oudere mensen zijn niet al doodgereden bij het oversteken van een drukke verkeersweg!! Begië zal altijd een verkeersonveilig land blijven.

2 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 10:41, zei Rod D:

Dat ligt niet aan die huizen. 't Zijn die huizen niet die mensen doodrijden, 't Zijn die automobilisten op die wegen.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 10:46, zei Groenewijn .:

Lintbebouwing is geen oorzaak. Lintbebouwing maakt dat wegen vaak door die bebouwing moeten, maar die is er en die kan je niet wegnemen. Zowel 'zwakke' weggebruikers als automobilisten moeten zich hier aanpassen en dat geholpen door signalisatie die logisch is geplaatst, wat vaak helemaal niet zo is.

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 11:12, zei Roberto Rizzo:

Die lintbebouwing is een historisch overblijfsel van onze slecht functionerende overheid in die tijd, gevoed door vriendjespolitiek e.d. Kijk naar NL, FR, Duitsland of Italië, daar gaan alle grote wegen rond een stad of dorp, en kan je een dorp of stad middels een kleinere weg bereiken. Hier komt alle verkeer door dorpskernen, met de nodige overlast voor de bewoners (geluid, stank, drukte,...) als de automobilisten zelf (files, 10 paar ogen nodig, ...). Dàt is de oorzaak van vele ongevallen. Het is gemakkelijk om altijd maar de schuld op de automobilist te schuiven.

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 14:18, zei Rod D:

Overblijfsel van onze overheid 'in de tijd'? Deels. Of het toen slecht was? Weet ik niet: was alleszins makkelijker en goedkoper voor ONS. Maar neem eens de kaarten van Joseph de Ferraris, gedetailleerde kaarten van onze contreien van rond 1775 of zo. Snuister eens rond in het Waasland of de Denderstreek (Lokeren, Zele, Dendermonde) etc..., toen relatief goed bevolkte gebieden. Zie hoe dicht de gehuchten met lintbebouwing opeen liggen. En zeg nu niet dat het 250-300 jaar geleden ook aan de 'slechte Belgische/Vlaamse overheid' lag hé. Even makkelijk is dus om de overheid van van alles de schuld te geven.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 09:46, zei bart g:

mentaliteits verandering bij de bestuurders! das de eerste stap hoeveel rijden er niet zonder lichten als het regent/mistig is nogthans moet je ze dan aansteken ook in tunnels bij het inslaan van een straat snijden ze steevast de hoek af inhalen over volle lijnen omdat uiteindelijk net voor je in de weg te gaan rijden. pinkers aan steken bij file doen ze ook niet. maak je hen er attent op loop je kans aangevallen te worden. auto rijden wordt hoe langer hoe meer een kamikasetocht en nee volgens mij is niet alleen de snelheid een oplossing maar vooral het gedrag om je snelheid aan te passen!

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 11:19, zei Roberto Rizzo:

Inderdaad, mijn auto heeft automatische lichtontsteking. Van het moment dat het regent of te donker wordt, schakelt de verlichting automatisch aan. Mijn wagen is al 10 jaar oud, dus begrijp niet waarom fabrikanten dit niet standaard op alle wagens zetten. Hoe dikwijls kom ik niet auto's tegen in een stedelijke omgeving die, wanneer het al pikdonker is, nog steeds zonder verlichting rijden. Dat van die richtingaanwijzers, daar heeft u ook een punt. Zoveel mensen lappen dit aan hun laars, woest word ik er van. Ineens, als je iemand wil voorbijsteken, gooit er zich nog een voor je in, moet je alle ankers uitgooien om een botsing te vermijden, en dan blijven ze op hun slakkengangetje voortrijden, niet in de gaten hebbende dat ze iemand de pas hebben afgesneden en dat ze moeten versnellen om het verkeer achter hen niet op te houden. De politie mag voor mijn part meer controle doen op verstrooid, gevaarlijk traag en nonchalant gedrag in het verkeer. Dat veroorzaakt soms meer ongevallen dan 10 of 20km harder rijden dan toegestaan (op autostrades wel te verstaan).

Op 18 augustus 2011 omstreeks 06:27, zei jeroen vercruysse:

Niets nieuws onder de zon. Ben es benieuwd als dat stuk van de E17 gaat af zijn, hoelang dat goed gaat blijven. Men maat die bij stadsbader werkt wist me te zeggen dat da stuk weg minstens 30j gaat moeten meegaan.

3 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:24, zei Jos Hoobergs:

HAHAHA ! een goei !

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:36, zei Bert Van Bomen:

Zou Uw maat er dan ook weet van hebben dat de inspecteurs van wegen en verkeer al tientallen jaren hun samples moet boren op de plaatsen waar de aannemer het zegt ?

1 reacties

Op 18 augustus 2011 omstreeks 07:58, zei jeroen vercruysse:

Ik meld enkel maar dingen waar ek weet van heb. Zouden er mss meer moeten doen ..

Op 22 augustus 2011 omstreeks 10:27, zei Stijn Vandamme:

Als je ziet dat de weg een halve meter hoger ligt dan normaal, en dat er een dikkere betonlaag ligt.. Dan geloof ik dat best wat uw maat zegt.

Op 18 augustus 2011 omstreeks 10:54, zei Gaby Deforce:

Belgie spant het record aan burgelijke bouwkunde ingenieurs bij openbare werken en we hebben de slechtste wegen van West-Europa.Zeer veel geld gaat verloren aan die mannen die dan nog grote werken uitgeven aan private bedrijven die goed doorrekenen wanneer ze prijs moeten geven en de corruptie niet uit de weg gaan.Zelfs de minister een advokaat begrijpt niet wat ze ondertekent.Dat is Belgie.Alles is vriendjespolitiek.

ADHESE IMU - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE SKY - 1K - NIET VERWIJDEREN

Spelregels forum

Lees hier de spelregels van ons forum. Opgelet, wie een van deze regels overtreedt zal geweerd worden van het forum.
De debatten worden gemodereerd door de online redactie.
ADHESE NBO_PARTNERTICKER - 2K - NIET VERWIJDEREN

ADHESE IMU.INHOUSE - 2K - NIET VERWIJDEREN