Forum

Reacties

IN BEELD. Premier Di Rupo brengt hulde aan slachtoffers Auschwitz-Birkenau

• dinsdag 08 mei 2012, 07h17

Eerste minister Elio Di Rupo brengt vandaag/dinsdag een bezoek aan het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau in Polen. De premier woont er samen met duizend Europese jongeren die zaterdag met de "Trein der Duizend" naar het concentratiekamp vertrokken, de internationale herdenkingsplechtigheid aan het Birkenau-monument bij.

Lees het volledige artikel

Reacties

Meest Recent

Op 09 mei 2012 omstreeks 23:06, zei Alex Moortgat:

'Jouw Oostfronders' ? Man, man wat kan U slecht lezen zeg. Potjandorie nog aan toe. Ik krijg waarempel compassie met U.

Op 09 mei 2012 omstreeks 08:02, zei Alex Moortgat:

'Voor wat betreft de Kerk gelieve U te wenden bij wijlen Paus Pius XII of de actuele Benedictus.' Dat heb ik al gedaan, en u mag 3 keer raden wat het resultaat was. Konng en kerk zijn 2 handen op 1 buik. Ik hoop dat je nu ook inziet. 'Daarbij jouw Oostfronders krijgen van 'der Deutsher Heimat' toch een pensioen(tje) of niet?' Nooit iets van gemerkt. Of het moet zijn dat jij dat pensioentje krijgt. Leer lezen.

2 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 14:07, zei Christian de Haes:

Ik heb kritisch leren lezen... ik onthou ook wat ik lees...Onder ander heb ik gelezen dat gedwongen arbeiders een pensioentje kreeg en zou worden belast door de Duitse overheid. Echter het werd 'ergens' verkeerd geïnterpreteerd... De Duitse overheid wou de belgische gedwongen arbeiders niet belasten maar wel de vrijwilligers (o.a. zij die naar het oost-front zijn gegaan en) een pensioen trekken. Daar ze eigelijk vrijwillg getekend hebben ziet de Duitse overheid niet in waarom ze niet belast mogen worden. Dat is ergens leren kritisch lezen en ook onthouden. Het is misschien ook een eigenschap dat men beter zou hebben om de geschiedenis kritisch te kunnen bekijken... Voor wat betreft Koning en Kerk: twee handen op één buik... misschien... Echter, je vergeet dat de beslissingen en het opstellen van de wetten tot de regering en het parlement behoort, niet tot de koning. België is tot nu toe een constitutionele parlementaire monarchie met beperkte macht aan de monarch.

1 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 20:30, zei Alex Moortgat:

'België is tot nu toe een constitutionele parlementaire monarchie met beperkte macht aan de monarch.' Ik hoop en bid met u mee. Maar zo naief ben ik ondertussen niet meer.;)

Op 09 mei 2012 omstreeks 14:19, zei Christian de Haes:

Nog iets van kritisch lezen... VB roept luidop om de CHRISTELIJKE westelijke cultuur te beschermen.(ergens waar ik ze geen ongelijk kan geven -over het westelijke 'liberale' kultuur- maar daar blijf het erbij, al de rest kan ik me helemaal niet in vinden) Het woord CHRISTELIJK houdt toch in dat VB ook de kerk wil beschermen... Is dat niet 'de instelling' die juliie arme oostfronders een mes in de rug heeft gestoken??? Eigelijk VB en Kerk ook twee handen op één buik ...

1 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 20:15, zei Alex Moortgat:

Ja en? Ik ben geen VB'er. Heb nooit iets met politiek te maken gehad. Ik durf zelfs niet gaan stemmen. Wat nu? Als je een lesje in geschiedenis wil, dan wil ik dat gerust doen. Maar plak aub geen etiketten op mijn voorhoofd. Leer lezen om te beginnen.

Op 08 mei 2012 omstreeks 20:43, zei Lucien Wouters:

De democratie is zichzelf aan het vernietigen. In een land waar geen normen waarden en respect zijn en het slecht beleid en de bankcrisis zorgen ervoor dat de rijker rijker worden en de armen armer worden. De toevloed van asielzoekers en vreemdelingen van allerlei pluimage die ons sociaal stelsel onder zware druk zetten zorgen voor onze ondergang. De geschiedenis is zich aan het herhalen

Op 08 mei 2012 omstreeks 18:51, zei Rik Rogiers:

Over de andere ideologie die al is binnen gedrongen in Europa en ook in de rest van de wereld,geen woord.Een kwestie van niemand tegen de kop te stoten,weet je wel.

Op 08 mei 2012 omstreeks 16:57, zei Johan Van Den Broucke:

Met zijn handen in zijn zakken rondkuieren! een beetje respect voor deze mensen zou meer gepast zijn. schande !

Op 08 mei 2012 omstreeks 15:49, zei Marcella Vananderoye:

De zwaantjes zijn weer op post !

Op 08 mei 2012 omstreeks 15:08, zei Laurent Wille:

eerst een paar dagen in frankrijk , nu de gort op naar auschwitz , wanneer is die hier premier.of is dat een bijbaantje ??.

Op 08 mei 2012 omstreeks 11:19, zei Rudy De Wael:

Stijn, of we hiermee de jeugd bereiken is zeer twijfelachtig. Tenzij Auschwitz-Birkenau een facebook of twitteraccount zouden hebben. Deze die het écht meemaakten zijn er niet meer, de directe nakomelingen ook al oud (ik) daar gaan ze zeker al niet naar luisteren.

1 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 12:57, zei Christian de Haes:

Zolang de geschiedenis juist wordt weergegeven en niet verdraait wordt door 'negationisten', 'revisionisten' en 'amnestie' eisers denk ik dat de jeugd wel goed beseft(zal beseffen) welk geluk ze hebben om dat nooit meegemaakt te hebben of nooit zullen moeten meemaken.

Op 08 mei 2012 omstreeks 09:53, zei Vera Onghena:

heeft waarschijnlijk niets beter te doen zeker ?

1 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 11:38, zei Rudi Roosen:

Jij precies ook niet

Op 08 mei 2012 omstreeks 09:50, zei Erika Wauters:

is alleen maar show en véél comedie moet hij het handtje van zijn geestesgenoot Hollande niet vasthouden.

Hoogst aantal stemmen

Op 08 mei 2012 omstreeks 08:08, zei Gilbert Haelewyn:

Een uitstapje op onze kosten.Thuisgekomen zal hij dan zeggen hoe wreed de oorlog was,dat we geen medelijden moeten hebben met de colloborateurs,de Vlamingen dus want voor de Franstaligen waren er geen colloborateurs in Wallonië.

2 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 09:24, zei Stijn Vandamme:

Weet je, ik denk dat iedereen eens naar Auschwitz-Birkenau zou moeten gaan. Misschien zou dat je wereld beeld een beetje bijstellen, en zou je wat minder onzin verkopen. Dit artikel gaat niet over collAborateurs. Het gaat niet over Vlamingen of Walen. Als een klein kind, pis je naast de pot. Een beetje respect voor wat het gedachtengoed van Auswitz zou niet miststaan.

3 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 11:31, zei Erika Wauters:

Zoals dat ze afroepten in de luidspreker in één station van NMBS bestemming Auswitch en in Birckenau ,ja ge weet wel wat heb ik toch moeten lachen met die mop ik hoop dat men die creatieveling ervan nooit zullen vinden.

Op 08 mei 2012 omstreeks 11:50, zei Bart Callebaut:

misTstaan..over Auschwitz is die al lang opgetrokken. Maar die hangt nog vollop over de misdaden van Pol Pot en Stalin. Ik vraag mij af die mooie trein ooit Cambodja of de gulag camps zal aandoen? ;-)

2 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 13:02, zei Christian de Haes:

Er moet geen speciaal trein naar Siberië of Cambodja gaan. Als je Bergen-Belsen, Auschwitz of Breendonk zie heb je al een mooi idee wat zulke ideologieën teweeg brengt. Google op 'rode khmers' en je hebt 'stande pede' mooie foto's van honderden om niet te zeggen duizenden mooi opgestapelde schedels...

Op 08 mei 2012 omstreeks 12:59, zei Gerry Clé:

Of het nu links-extreem of rechts-extreem is dat blijft gelijk. Feit is dat zulke zaken NOOIT meer mogen gebeuren. Een beetje inlevingsvermogen in andere ideeën en niet alles door de eigen bril bekijken.

Op 08 mei 2012 omstreeks 12:17, zei Alex Moortgat:

U heeft natuurlijk gelijk. Maar misschien moet Di Rupo ook eens de Vlamingen gedenken, die einde 19de / begin 20ste eeuw stierven van honger en ontbering terwijl de haute finance zich tegoed deed aan de opbrengsten van de Waalse staalindustrie cq steenkool en vice versa. Solidariteit van Zuid naar Noord? La me ni lachen. Mijn grootouders hebben daar geen frank van gezien. Veel Vlamingen begonnen toen uit pure wanhoop met de, toen nog gevaarlijke, overtocht naar Canada en Noord-Amerika, omdat ze door god (kerk?) en vaderland in de steek werden gelaten. Di Rupo zou beter naar het Vaticaan gaan gezien de twijfelachtige rol die de kerk heeft gespeeld vóór, tijdens en na WOII. Maar dat durft hij niet, de flapdrol. Nochtans werden veel homo's met medeweten van die kerk uitgemoord. Ik ben al naar Breendonk, Bergen-Belsen, Ravensbruck, Buchenwald en Dachau geweest. En ja, ik vond het vreselijk. Maar Mao en Stalin hebben elk veel meer slachtofffers gemaakt. Moeten we nu niet het symbool van hamer en sikkel verbieden?

1 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 12:44, zei Christian de Haes:

Alsof er geen 'gepeupel' was bij de walen die door de 'waalse elite' nooit werd uitgebuit. Alsof er ook nooit 'arme walen' de gevaarlijke reis naar N-Amerika hebben ondernomen. Het zijn alweer de zuiderlingen van België die de arme vlamingskes uitgebuit hebben? Ze vergeten alweer dat hun uitbuiters zelf rasechte vlamingen waren geboren en (in het frans) getogen in vlaanderen. Het is ook een feit dat er andere genociden zijn uitgevoerd - stalin, pol-pot, de turken (tegen de armeniers). Worden die goedgepraat? Ik denk dat de hamer en de sikkel in Rusland verre van geliefd is. Is het omdat de hamer en de sikkel (nog) niet verboden wordt/is dat men nazistische ideologiën moet 'tolereren' en 'goed praten'???

2 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 18:00, zei Alex Moortgat:

@Christian de Haes: 'Het zijn alweer de zuiderlingen van België die de arme vlamingskes uitgebuit hebben?' Man, man, waar schrijf ik dat? Ik heb het nergens over de Walen. Kan jij eigenlijk wel lezen? Ik heb het over de haute finance in Brussel! Adel, koning en rijke industrielen. En toen de Vlamingen in Wallonie gingen werken, pasten ze zich aan. Ze leerden de taal om te beginnen. Vraag het maar aan Laurette Onkelinx. Je moet mij geen geschiedenis leren, noch praatjes verkopen.

2 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 08:06, zei Christian de Haes:

Toch bizaar ... 'Ze leerden de taal toen ze voor WOI naar de walen gingen werken, ze pasten zich aan' (wat de franstaligen hier weigeren te doen). 'Tijdens WOI werden ze naar de slachting gestuurd omdat ze de (louter) franstalige officieren niet konden verstaan' (in het belgisch leger bestonden in WOI waarschijnlijk geen -nederlandstalige- onderofficieren die eigelijk de kommando's van de luitenant -ook kannonenvlees btw- naar zijn sectie overbracht). En dat is allemaal geschiedkundig de 'waarheid'... men spreekt hier uiteraard niet over een (flagrante) kontradictie; neen het is de waarheid, louter de 'waargetrouwe geschiedenis'...

Op 09 mei 2012 omstreeks 07:12, zei Christian de Haes:

Ik lees 'solidariteit van Zuid naar Noord' ..dat zegt toch genoeg... Zuid = Zuiderlingen van België.. dus Walen. En men 'vergeet' alweer de Vlaamsche (franssprekende) elite natuurlijk, eigelijk zijn het DIE vlamingen die het te min vonden om het vlaams (dialect) te praten en zich niet wouden aanpassen... Dat zal ergens de waarheid zijn.

1 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 07:56, zei Alex Moortgat:

'Ik lees 'solidariteit van Zuid naar Noord' ..dat zegt toch genoeg... Zuid = Zuiderlingen van België' Dat beweer ik niet, maar Belgicisten zoals u. Leer lezen.

1 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 13:50, zei Christian de Haes:

Jullie verdraaien jullie woorden waar jullie erzelf bij staan en bovenop schaamteloos ook nog .... 'Er is nooit een solidariteit geweest van het Zuiden naar het Noorden'... 'het zijn niet de walen hoor!!!' Wij zogezegde belgicisten (da's d'office zo omdat we niet met jullie eens zijn) begrijpen het verkeerd. Dus jullie bedoelen Zuid Vlaanderen dan????? Waar begint Zuid-Vlaanderen ??? ten Zuiden van de provincie Antwerpen of de stad Antwerpen?

1 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 23:17, zei Alex Moortgat:

Tjonge, je hebt het behoorlijk zitten, zou ik zeggen zeg ik zo. Heb ik gelijk of heb ik gelijk? Dat blijkt ... ;)

Op 08 mei 2012 omstreeks 16:10, zei Alex Moortgat:

'Het zijn alweer de zuiderlingen van België die de arme vlamingskes uitgebuit hebben?' Man, man, waar schrijf ik dat? Ik heb het nergens over de Walen. Kan jij eigenlijk wel lezen? Ik heb het over de haute finance in Brussel! Adel, koning en rijke industrielen. En toen de Vlamingen in Wallonie gingen werken, pasten ze zich aan. Ze leerden de taal om te beginnen. Vraag het maar aan Laurette Onkelinx. Je moet mij geen geschiedenis leren, noch praatjes verkopen.

Op 08 mei 2012 omstreeks 12:50, zei Christian de Haes:

Het veschil tussen de waalse visie over de collaborateurs en de vlaamse is dat de walen geen amnestie 'eisen'. Het veschil tussen de walinganten en de falminganten is dat de walinganten Degrelle niet als een (nationale) held willen beschouwen. Wat men niet kan zeggen over flaminganten die personen à la staf de clerck, de oostfronders etc willen verheerlijken en huldigen als (nationale vrijheids) helden... Walen ontkennen niet dat er waalse collaborateurs geweest zijn... ze 'eren' hen gewoon niet.

1 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 18:04, zei Alex Moortgat:

@Christian de Haes: Maar toen onze 'jongens' gingen vechten in Korea (begin jaren 50) tegen het verderfelijke communisme, werden ze nadien als helden onthaald. Toen onze jongens, met zegen en oproep van meneer pastoor, ten strijde trokken tegen eveneens het verderfelijke communisme tijdens WOII, kregen ze als beloning dat ze geen burgerrechten meer hadden. Zelfs hun kinderen deelden in die miserie. Dank u kerk en vaderland voor zoveel hypocrisie. Et pour les wallons la même chose!

1 reacties

Op 09 mei 2012 omstreeks 07:06, zei Christian de Haes:

Toen de vrijwilligers naar Korea vertrokken (52-tot 53), was het wel als BELGISCHE CONTINGENT onder de UN vlag (dus onder UN mandaat - ten gevolge van de agressie van N-Korea tov Z-Korea). Terug in België; zijn ze niet echt als helden onthaald - maar meer als een bende 'huurlingen' (toen al was er jaloezie omdat ze 'zo veel' hadden verdiend). Jouw Oostfronders zijn wel onder de NAZI vlag, de (voor een 2de maal) bezetter - en daarbovenop als SS'ers - vertrokken tegen het kommunisme. Weliswaar al een klein verschil. Derhalve kan je moeilijk staven dat het (belgisch) vaderland jouw oostfronders erheen gestuurd heeft en er 'verantwoordelijk' voor kan zijn. Voor wat betreft de Kerk gelieve U te wenden bij wijlen Paus Pius XII of de actuele Benedictus. Daarbij jouw Oostfronders krijgen van 'der Deutsher Heimat' toch een pensioen(tje) of niet?

Op 08 mei 2012 omstreeks 08:37, zei Rika Thijssens:

Dirupo de reizende ster!!

Op 08 mei 2012 omstreeks 09:53, zei Vera Onghena:

heeft waarschijnlijk niets beter te doen zeker ?

1 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 11:38, zei Rudi Roosen:

Jij precies ook niet

Op 08 mei 2012 omstreeks 09:50, zei Erika Wauters:

is alleen maar show en véél comedie moet hij het handtje van zijn geestesgenoot Hollande niet vasthouden.

Op 08 mei 2012 omstreeks 15:08, zei Laurent Wille:

eerst een paar dagen in frankrijk , nu de gort op naar auschwitz , wanneer is die hier premier.of is dat een bijbaantje ??.

Op 08 mei 2012 omstreeks 15:49, zei Marcella Vananderoye:

De zwaantjes zijn weer op post !

Op 08 mei 2012 omstreeks 16:57, zei Johan Van Den Broucke:

Met zijn handen in zijn zakken rondkuieren! een beetje respect voor deze mensen zou meer gepast zijn. schande !

Op 08 mei 2012 omstreeks 18:51, zei Rik Rogiers:

Over de andere ideologie die al is binnen gedrongen in Europa en ook in de rest van de wereld,geen woord.Een kwestie van niemand tegen de kop te stoten,weet je wel.

Op 08 mei 2012 omstreeks 11:19, zei Rudy De Wael:

Stijn, of we hiermee de jeugd bereiken is zeer twijfelachtig. Tenzij Auschwitz-Birkenau een facebook of twitteraccount zouden hebben. Deze die het écht meemaakten zijn er niet meer, de directe nakomelingen ook al oud (ik) daar gaan ze zeker al niet naar luisteren.

1 reacties

Op 08 mei 2012 omstreeks 12:57, zei Christian de Haes:

Zolang de geschiedenis juist wordt weergegeven en niet verdraait wordt door 'negationisten', 'revisionisten' en 'amnestie' eisers denk ik dat de jeugd wel goed beseft(zal beseffen) welk geluk ze hebben om dat nooit meegemaakt te hebben of nooit zullen moeten meemaken.

Op 08 mei 2012 omstreeks 20:43, zei Lucien Wouters:

De democratie is zichzelf aan het vernietigen. In een land waar geen normen waarden en respect zijn en het slecht beleid en de bankcrisis zorgen ervoor dat de rijker rijker worden en de armen armer worden. De toevloed van asielzoekers en vreemdelingen van allerlei pluimage die ons sociaal stelsel onder zware druk zetten zorgen voor onze ondergang. De geschiedenis is zich aan het herhalen

ADHESE IMU - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE SKY - 1K - NIET VERWIJDEREN

Spelregels forum

Lees hier de spelregels van ons forum. Opgelet, wie een van deze regels overtreedt zal geweerd worden van het forum.
De debatten worden gemodereerd door de online redactie.
ADHESE NBO_PARTNERTICKER - 2K - NIET VERWIJDEREN

ADHESE IMU.INHOUSE - 2K - NIET VERWIJDEREN