Forum

Reacties

12-jarige fietsster komt om het leven na aanrijding door vrachtwagen

• donderdag 31 mei 2012, 10h13

Lees het volledige artikel

Reacties

Meest Recent

Op 01 juni 2012 omstreeks 13:30, zei Berre Ceuleers:

Dat een vrachtwagenchauffeur vanuit een gesloten ruimte (zijn cabine) niet àlles gezien heeft, begrijpt precies niemand. Wat ik niet begrijp is hoe 3 (ja,ja drie) mensen in een OPEN ruimte naast zo een groot object als een vrachtwagen kunnen kijken. Bovendien HOOR je zo een vrachtwagen nog eens goed. Alhoewel, waren ze misschien aan het iPodden?

Op 01 juni 2012 omstreeks 12:41, zei Willy Brandt:

Kan het niet zijn dat er inderdaad téveel naar de gps en naar gebeurlijke flitspalen wordt gekeken achter het stuur? Dat zowel de fietspaden als de wegmarkeringen vaak rampzalig zijn is ook een feit. Neem daarbij de enorm toegenomen verkeersdrukte en het wordt voor de zwakke weggebruiker heel lastig. Wat dit ongeval betreft: het is voor àlle betrokken mensen een ware ramp!

Op 01 juni 2012 omstreeks 10:07, zei Martin Debacker:

De Oudenaardsesteenweg (N8)is er inzake verkeersveiligheid sedert de heraanleg niet op verbetert. De weg wordt vanaf het kruispunt aan de Ruggestraat tot een goeie km richting Kerkhove gebruikt als testbaan om de gas eens open te zetten ( recente ongevallen als gevolg van te hoge snelheid bewijzen dit), ook het stuk tussen Texaco en ' Herdershond' met een beperking tot 50 km is levensgevaarlijk. Als je daar de opgelegde beperking volgt, wordt er gegarandeerd aan je bumper gekleefd en op een recht stuk voorbijgeraasd door zowel personen- als vrachtwagens ( met natuurlijk het gekende middenvingergebaar als groet ). Maar ja waarom zou men zich aan de regels houden er is daar toch nooit snelheidscontrole.

Op 01 juni 2012 omstreeks 09:44, zei Cyriel Goossens:

M.i. kan de fietser veroordeeld worden voor een verkeersovertreding (nl. links rijden), doch ik meen dat in het verkeersreglement staat dat de voorrangsregeling over 'gans de breedte van de weg' geldt ! M.a.w., de vrachtwagen moest voorrang verlenen aan de fietsers ! Waarmee ik niet wil zeggen dat de vrachtwagenchauffeur roekeloos gereden heeft. Misschien een hiaat in de wetgeving ? Al bij al is het een vreselijk ongeluk met naweeën voor alle betrokken partijen !

1 reacties

Op 01 juni 2012 omstreeks 12:29, zei Sophie Bosschem:

Dat is voor discussie vatbaar hé. Maar ik denk toch dat je in de eerste plaats in de juist rijrichting moet rijden, op het juiste baanvak. Als een automobilist op het verkeerde vak rijdt er is een ongeval, is die ook in fout. Als ik met mijn auto uit een straat kom en rechts een hoofdweg wil op rijden, dan kijk misschien 1 keer rechts, maar vooral 3 keer naar links. Want van rechts mag er in principe niemand komen, tenzij anders aangeduid. Mijns inziens heeft fietser de grootste fout gemaakt. Hoe erg de gevolgen ook zijn. Deze situatie is misschien wel anders, maar ik vind dat heel wat fietsers de verkeersregels aan hun laars lappen en dat ze eens mogen beginnen met serieuze boetes uit te delen. Anderzijds kan de infrastructuur voor fietsers ook heel wat beter. Maar een fietser moet altijd onthouden dat hij/zij de zwakke weggebruiker is en dat een auto niet zomaar in 1-2-3 kan stoppen. Defensief rijden is ook voor fietsers heel belangrijk.

Op 01 juni 2012 omstreeks 08:51, zei Jan Maes:

Het achterstallig onderhoud, in dit geval de juiste DUIDELIJKE wegmarkeringen hadden dit ongeval mogelijk kunnen voorkomen. Ik zie dagelijks dergelijke taferelen waarbij bv fietsers, indien ze de lijnen zouden volgen recht op een muur inrijden, of andere. Hiervoor is DUIDELIJK de overheid schuldig. Integendeel ze staan liever 2 km verder in de bosjes te flitsen. maar ja, zelf kritisch zijn ze nooit geweest, zichzelf verantwoordelijk achten doen ze nooit! see you bij de verkiezingen.

Op 01 juni 2012 omstreeks 08:46, zei Tania Wauters:

Er zou al héél wat leed gespaard worden mochten fietsers zich eens als deftige weggebruikers gedragen! Dit is natuurlijk een heel erg voorval, maar heel veel fietsers wanen zich koning van de weg en lappen alle regels aan hun laars...! Zonder omkijken 'smijten' ze zich gewoon voor uw auto om af te slaan, en zoals in dit geval, in de verkeerde rijrichting rijden...! In dubbele rijrichting rijden op het fietspad is een zéér gevaarlijke situatie, want als autobestuurder verwacht je géén fietsers van rechts komende! De meisjes hadden op zijn minst kunnen stoppen aan de hoek, en de chauffeur voorrang verlenen, dit vraag maar 30 sec tijd....

1 reacties

Op 01 juni 2012 omstreeks 11:19, zei Ch. Darwin:

Ja, want auto's gedragen zich steeds voorbeeldig...

Op 01 juni 2012 omstreeks 08:01, zei Patrick Peinen:

Het wordt tijd om het rijbewijs met punten in te voegen, zeker voor vrachtwagenchauffeurs. Die wegreuzen zijn verantwoordelijk voor vele doden en zwaar gewonden op de weg.

Op 01 juni 2012 omstreeks 06:46, zei Martin Debacker:

Die vele onozele reacties, ik was daar toen het ongeval pas gebeurd was, het meisje lag nog onder het wiel van de vrachtwagen, de chauffeur zat te wenen op het wiel van zijn voertuig, dat zijn beelden die ik nooit meer vergeet. Ter info, ik woon daar in de buurt en er is wel aan beide kanten van de weg een fietspad.Misschien op school weer verkeerslessen geven aan jonge fietsers. Mijn deelneming aan de familie en sterkte voor de chauffeur.

Op 01 juni 2012 omstreeks 00:46, zei Gerbrand De Sutter:

Wegmarkeringen wijzigen constant wanneer het hen maar best uitkomt Men houd nooit rekening men kinderen , als weggebruiken ziet men achter hun bureaux een volwassen persoon en nooit kinderen in hun hoofd Innige deelneming voor de familie en ouders

1 reacties

Op 01 juni 2012 omstreeks 06:23, zei Sanne Maes:

tja, als je niet in staat bent om de wegmarkeringen en verkeersborden te lezen, dan hoor je ook niet aan het verkeer deel te nemen. Zo simpel is het.

Op 31 mei 2012 omstreeks 23:43, zei Luc Masson:

Ik zie maar één verklaring voor dit spijtige ongeval: 'Al de deskundigen zitten op internet...'

Hoogst aantal stemmen

Op 31 mei 2012 omstreeks 13:31, zei Leona Fastrez:

Voor velen hier is er maar één schuldige ,men beticht zomaar ! Ik vind het héél erg voor die ouders , en die meisjes ! Ook ik ben zwakke weggebruiker , doe alles te voet ! Als ik soms zie hoe fietsers rijden , zich tussen de bussen en camions wringen , en zeker niet stoppen op een voetpad ! Vele fietsers zoeken de ongelukken zelf ! En dit ga nu niet over dit ongeval ! maar voor men beticht , kijken we niet eerst eens beter naar ons eigen rijgedrag ????? als we daar al mee beginnen zouden er al héél wat ongelukken minder gebeuren ! Iedereen is haastig , en gaat voor niemand opzij , egoistich gedrag bij vele chauffeurs , motorrijders en fietsers !

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 14:53, zei caroline bekaert:

Ikzelf heb een zoontje van dezelfde leeftijd. Hij fietst heel graag en ben als de dood om hem alleen te laten fietsen op gevaarlijke plaatsen.We fietsen veel in Nederland en zien ook hoe veiliger het is voor de fietsen ginder.Dit zou niet mogen gebeuren dat een kind op zo'n jonge leeftijd moet sterven.Ik leef enorm met de familie mee. De vrachtwagenchauffeur zal helaas dit kind niet gezien hebben, hier kon hij niet aan doen, daar de fietsen niet van ginder konden komen.

Op 31 mei 2012 omstreeks 10:53, zei Geert Tamsyn:

Verschrikkelijk ongeval, veel sterkte aan de familie, maar ook aan de vrachtwagenchauffeur. 't Is jammer genoeg iets wat dikwijls gebeurt: fietsers en bromfietser die om allerlei redenen links van de weg rijden, ze beseffen blijkbaar niet dat je als auto- of vrachtwagenchauffeur geen verkeer op het fietspad uit die richting verwacht en altijd eerst naar links kijkt. Om die reden zijn ook tweerichtingsfietspaden te vermijden, al moet ik vaststellen dat die nog dikwijls nieuw aangelegd worden.

Op 31 mei 2012 omstreeks 10:56, zei Mike Peckelbeen:

Innige deelneming aan de familie. En aan de verkeersexperten; schaf die 2-richtingsfietspaden af aub. Zorgt alleen voor verwarring. OK, je moet altijd links en rechts kijken maar je vergeet snel eens te kijken of het een 2-richtingsfietspad betreft en/of er een fietser aankomt. Die chauffeur zal ook zeer zeker in shock zijn!! Zo jammer voorval, kan me nt voorstellen hoe de familie zich nu moet voelen.

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 13:40, zei Rita Verstrepen:

Ik vind het enorm erg wat er is voor gevallen, maar er staat duidelijk geschreven en is ook zojuist vermeld in vtm nieuws, dat het geen 2-richtings fietspad meer is. Zelfs op tv willen ze het nog goedpraten met te zeggen dat het VROEGER zo was. Maar vroeger is voorbij, we zijn NU. Mijn dochter is vroeger nog beboet geweest om op het verkeerde fietspad te rijden en ik had niets tegen die boete, had haar nog verwittigd om regels te volgen. Zowel jonge als oudere fietsers volgen de wetgeving niet. En het wordt zelfs nog erger. Hier bij ons op hoek van de straat kom je bijna elke dag fietsers, jonge, tegen die langs links de straat inslaan. Wij weten dit en rijden zeer traag, mar zij zien ons niet afkomen door links te rijden en als we eens tegenslag gaan hebben, rijden die toch tegen onze motorkap.

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 14:24, zei Hans De Gent:

Al eens goed gekeken..er staat een STOPBORD..wat wil zeggen dat je 3 seconden dient stil te staan! Een stopbord is een verkeersbord. De bestuurder die het bord nadert moet stoppen en moet voorrang verlenen aan alle bestuurders op de kruisende weg. Het bord komt dus voor bij het naderen van een voorrangsweg of voorrangskruispunt. Stoppen houdt in dat het voertuig echt tot stilstand moet komen. Het bord wordt gebruikt om in gevaarlijke situaties het verkeer af te remmen. maar genoeg! het ergste is dat er weer een kind is moeten sterven ..ouders hun kinderen moeten verliezen en een chaufeur voor het leven is getraumatiseerd. Sterkte aan ieder.

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 16:49, zei Geert Tamsyn:

U hebt gelijk wat dat stopbord betreft, maar wie zegt er dat die chauffeur niet gestopt is en daarna terug is aangezet? Is de zichtbaarheid ter hoogte van dat stopbord wel voldoende? Moet je er niet wat verder rijden om voldoende te kunnen zien? Allemaal moeilijk te beoordelen op basis van een krantenfoto, en zeker ongepast om op basis daarvan mensen aan de schandpaal te nagelen.

Op 31 mei 2012 omstreeks 11:47, zei Hugo De Waele:

Verschrikkelijk voor de nabestaanden, het meisje dat erbij was en de chauffeur. Veel sterkte aan familie, vrienden en kennissen.

Op 31 mei 2012 omstreeks 11:57, zei Johan Van Hoof:

Krijg het maar weeral thuis :-( Dit is verkeersONveiligheid in België. De éne partij die de voorrangsborden (B5 STOP) niet respecteert; een andere partij die rijdt waar dat niet toegestaan is (links op een door wegmarkeringen aangegeven fietspad, Art. 9.1.2.1° ); en een overheid die tweerichtingsfietspaden aanlegde waar ze absoluut onverantwoord waren.

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 13:47, zei Jean Dumon:

U zit al te oordelen, misschien heeft de vrachtwagen gestopt, maar niet naar rechts gekeken omdat hij niet verwacht dat er daar iets zou komen, wat in feite ook niet zou mogen komen aangezien de fietsers op de verkeerde rijrichting rijden, dus, ik ga ervan uit dat de vrachtwagenbestuurder niks verweten kan worden! Jammer dat er altijd een dode moet vallen, innige deelneming aan de familie

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 18:56, zei Johan Van Hoof:

De voorrangsplicht door een B5 geldt tegenover alle verkeer op de voorrangsweg. Dit valt voor zo ver ik kan zien zelfs niet eens onder de dode hoek ongevallen. De fietsers zijn daar zichtbaar, zelfs al reden ze aan de verkeerde kant. In hoeverre hun overtreding bijdroeg aan het ongeval, zal de rechter moeten beoordelen.

Op 31 mei 2012 omstreeks 20:46, zei Pieter Delacourt:

Wat opvalt in Holland : het fietspad ligt 5 meter van de rijweg, met een flinke bomenrij ertussen. Wat opvalt in Belgie : lintbebouwing en fietspaden die gewrongen zijn tussen de rijbaan en het voetbad. Je leven hangt af van een streep witte verf !

Op 31 mei 2012 omstreeks 12:59, zei Fabrice Corbanie:

Hopelijk zijn degene die straffe uitspraken doen zelf nooit verstrooid kunnen zijn, en iemand die aan het werken is voor moordenaar uitkafferen terwijl die persoon momenteel door een heel diep dal gaat , man man, ik zou het niet willen meemaken.

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 15:11, zei Friedel Denys:

Inderdaad,wie is er nooit verstrooid.Niemand heeft dit gewild.Zeg nooit dat zal mij niet overkomen,het is zo vlug gebeurd.Moet verschrikkelijk zijn wat zowel die vrachtwagenbestuurder overkomt evenals de familie van dit meisje.Veel sterkte aan beide families.

Op 31 mei 2012 omstreeks 10:43, zei David Desmet:

Dit was vroeger een tweerichtingsfietspad, dus... nu niet meer? Altijd zeer gevaarlijk, 2-richting fietspaden. Je verwacht je niet aan fietsers die van rechts komen!! Innige deelneming, verschrikkelijk om je kind te verliezen.

Op 31 mei 2012 omstreeks 14:37, zei Jan Demin:

De reacties zijn hier verdeeld. Het gaat om jonge kinderen, maar ook de chauffeur heeft dit niet bewust gedaan en was hoogstwaarschijnlijk zeer verrast. Hij moest in eerste instantie slechts rekening houden met verkeer dat van rechts kwam. Mijn medeleven gaat naar de getroffen families. Veel sterkte voor de chauffeur, die sowieso voor zijn leven getekend is. Wanneer je dit met enige ratio bekijkt stel je nogmaals vast dat zwakke weggebruikers ofwel de verkeerscode naast zich neerleggen of ze niet kennen. Als fietser rijd ik dagelijks in mijn thuisstad en in feite ben ik verwonderd dat er niet meer ongevallen gebeuren wanneer ik zie hoe fietsers én voetgangers zich gedragen. Het reglement is voor de auto's, niet voor hen. Auto en camion moet maar kunnen stoppen. Zoveel fietsers rijden met hoodftelefoon of sms's en kletsen. Hoe kan je dan in godsnaam met het verkeer bezig zijn? Fietserbond, leer je mensen fietsen!

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 16:27, zei Annemie Colpin:

Blijkbaar rijdt u niet vaak met de auto. Want dan moet je immers voor fietsers altijd naar links kijken, op voorwaarde dat ze aan de juiste kant van de weg rijden. Als de fietsers links op de fietspad reden, kwamen ze voor de vrachtwagen van rechts....

1 reacties

Op 31 mei 2012 omstreeks 19:41, zei erik schelfhaut:

Ik rij per jaar zo een kleine 100000km dus ik weet niet of je dit weinig kunt noemen. Maar die uitspraken die hier gegeven worden daar zou ik nog niet eens aan durven denken. Mensen kijk eerst even naar jezelf voor je iemand op de vingers tikt, net of jullie zijn perfekt en hoe het ook gekomen is het blijft een triest ongeval en wie er schuldig is zullen de experts wel uitmaken.

1 reacties

Op 01 juni 2012 omstreeks 06:28, zei Sanne Maes:

iemand op de vingers tikken? Die mens loopt hier doodleuk te verkondigen dat je 'slechts enkel rekening dient te houden met verkeer dat van rechts komt'. Ik hoop dat die mens zich gewoon vergist heeft bij het typen, anders wil ik zo'n idioten liever niet in het verkeer zien!

Op 31 mei 2012 omstreeks 12:32, zei Youry Peutevinck:

Eerst en vooral wil ik veel sterkte wensen aan het gezin en de familie van het slachtoffer. Zelf ben ik ook vrachtwagenchauffeur en ken ik de gevaren. Graag had ik ook vermeld dat ik het triestig vind dat mensen onmiddelijk met verwijten gaan gooien en met de vinger gaan wijzen. Ik zeg niet dat de chauffeur niet in fout is dat zal het parket wel uitwijzen. En ik ben zeker dat de ouders niets hebben aan uw reactie hans, en dieter uw reactie is ronduit zielig dit wilt geen enkele chauffeur meemaken. Nogmaals heel veel sterkte aan de ouders.

ADHESE IMU - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE SKY - 1K - NIET VERWIJDEREN

Spelregels forum

Lees hier de spelregels van ons forum. Opgelet, wie een van deze regels overtreedt zal geweerd worden van het forum.
De debatten worden gemodereerd door de online redactie.
ADHESE NBO_PARTNERTICKER - 2K - NIET VERWIJDEREN

ADHESE IMU.INHOUSE - 2K - NIET VERWIJDEREN