U bent hier: Home » Forum
Reacties
De 19-jarige Bjorn Van Gyseghem is vrijdagochtend geëlektrocuteerd nadat hij in een hoogspanningsmast aan het station van Dendermonde was geklommen. De jongeman kreeg 3.000 volt door zijn lichaam en was op slag dood. Zijn moeder begrijpt niet wat haar zoon - een student elektronica - bezielde.
Op 23 juli 2012 omstreeks 13:24, zei Achiel Hoebeke:
Ofwel zat Bjorn op een stomme school waar ze je niks bijbrengen; maar ik als oud leerling (71) van de stedelijke vakschool Gent, leerde ik van de leeraar elektriciteit, wel dat hoogspanning 1cm per 1000 volt overspringt; en liet ons ons even aan de deur de hoogspannings-kabine van de school zien, waar overal in Gent de bedrijfsspanning 12000 Volt is. Later (18) heb ik in Gent nog 11 hoogspannings-kabines geplaatst, en waarschuwde mijn chef ons nogmaals voor het gevaar van de onderdelen waar je soms niet altijd verwacht dat de spanning tot daar of daar komt, en dat is net zo verraderlijk bij hoogspanning ; zo werd mijn schoonzoon als onderhouds-elektrieker in een groot textielbedrijf door onvoorzichtigheid; door aanraking van een thermische uitschakelaar, weg-gestoten door de hoogspanning; omdat hij niet met de 'aarde verbonden was en dus geen potentieel verschil maakte, alleen brandwonden. Bjorn, in feite op dat moment de stalen paal vasthield; dus de 'aarde' en als afleider fungeerde
Op 23 juli 2012 omstreeks 13:09, zei Bartholomeus Dewulf:
De jeugd heeft maar één probleem, ze denken dat een ongeluk met een ander voorvalt. Ze zijn jong, ongenaakbaar en kunnen de wereld aan. Als je wat ouder word weet je dat het leven aan een zijden draadje hangt. Oppassen, goed uit je doppen kijken en voorzichtig zijn is voor iedereen van toepassing altijd en overal. Veel sterkte aan de familie.
Op 23 juli 2012 omstreeks 12:12, zei Frans Verstrepen:
Pol, dat is wél degelijk hoogspanning hé.
Op 23 juli 2012 omstreeks 11:25, zei Pol Gheysens:
Hoogspanningsmast in het station?.Het gaat toch om een mast met de leidingen voor een elektrische trein?... Steun aan de moeder en de familie van de jongen.
Op 23 juli 2012 omstreeks 11:23, zei Frans Verstrepen:
Iedereen met gezond verstand weet wel wat de gevolgen kunnen zijn -daarvoor hoef je helemaal geen elektrieker (in spé) te zijn.
Op 23 juli 2012 omstreeks 10:52, zei Serge Theijs:
Het was een student 'Electronica', bij de spoorwegen noemen ze dit 'zwakstroom' om een onderscheid te maken met 'Sterkstroom'. Dit onderscheid maken ze omdat het er ook effectief is, ik heb in de elektronica al eens een schok gehad van 24.000 volt van een ontsteker maar voelde alleen wat gekietel en had een klein brandwondje omdat het 'zwakstroom' was, hoogstens enkele milli-Amperes (wat al dodelijk kan zijn als het de juiste weg door je hart vindt). Genoeg om 1 lampje te ontsteken die daarna op 24 V kan werken. Wat hij heeft aangeraakt is 3000 Volt met genoeg stroom om niet 1 maar meerdere treinen van 1500 Ton aan 160Km/h te laten rijden. Dat zijn geen milli-Amperes maar enkele honderden Amperes. Als ge weet dat zo een trein van 1500 Ton aan 160 per uur door u heen rijdt als waart ge een velleke papier, dan zal de energie om die trein voort te drijven dat ook doen. Dit is natuurlijk geen troost voor de ouders maar ik hoop dat enkele andere waaghalzen dit lezen en hun leven redt.
Op 23 juli 2012 omstreeks 10:26, zei Ludwig Tellier:
Hoe je het ook draait of keert, het is en blijft een spijtig ongeval, met elektriciteit ben je nooit zeker hoe kort/veraf je veilig bent, als de vonk overslaat is het telaat........en het gevaar is idd het gevoel van: ik ken het gevaar wel...sterkte aan familie en vrienden.
1 reacties
Op 23 juli 2012 omstreeks 12:56, zei John Van Puyvelde:
Ongeval? Een ongeval is een plots optredende toestand met een externe oorzaak. De externe oorzaak zou kunnen zijn dat iemand hem verplicht heeft om in die mast te klimmen. Nee dus. Maar er zou wel moeten nagedacht worden of het niet beter zou zijn om spoorlijnen te beveiligen.
Op 23 juli 2012 omstreeks 13:09, zei Sanne Maes:
en is de kost de moeite waard dan? Sorry hoor, maar als iemand in zo'n mast wil klimmen, dan zal die daar in klimmen. Afscherming of niet. Tegen domheid kun je niks beschermen.
Op 23 juli 2012 omstreeks 10:19, zei Christian Demeester:
Jammer voor hem en zijn familie. Als je geen schrik meer hebt van elektriciteit wordt het pas echt gevaarlijk. Ik spreek uit ervaring, heb zelf verschillende jaren aan hoogspanning gewerkt. Jammer dat je hierbij maar 1 kans krijgt.
Op 23 juli 2012 omstreeks 10:09, zei Frans Verstrepen:
Gedronken? Stoer doen?? Dom, dommer, domst. Er zijn grenzen, hopelijk leren anderen hieruit. Sterkte aan de betrokkenen.
Op 23 juli 2012 omstreeks 09:58, zei André Bouvery:
als de drank zit in de man.. is de wijsheid in de kan. toch veel sterkte toegewenst aan familie en vrienden. bij dit droevig drama
Op 23 juli 2012 omstreeks 08:53, zei Xavier Veeckman:
Madam hierboven weet het blijkbaar allemaal zo goed. Drank en eventueel drugs... Met mensen zoals u hebben we geen onderzoekers meer nodig. Steek alles maar op drank en drugs. En de vriend heeft geen zin om te reageren? De vriend heeft zijn verhaal gedaan en op de vragen gereageerd van de OFFICIELE instanties die dit ongeval onderzoeken maar wil zijn verhaal niet doen aan een KRANT! Hoe zou je zelf zijn als je je beste vriend voor je ogen hebt zien sterven? Denk eens 2 seconden na eer je domme kortzichtige reacties plaatst en leef verder in je zetel tot voordeur wereld.
Op 23 juli 2012 omstreeks 21:31, zei Gust Vereerstraeten:
geen nuchter persoon kruipt in zo een mast, dus ligt de schuld wél bij de drank. Klaar en duidelijk.
Op 23 juli 2012 omstreeks 09:42, zei Leo Altec:
Wie heeft er in zijn jonge tijd nooit stomme dingen gedaan, jammer dat dit drama moest gebeuren. Heel veel sterkte aan zijn moeder, en ook aan zijn vriend.
Op 23 juli 2012 omstreeks 07:52, zei Vero Habets:
Heel spijtig, dit voorval. Maar als de drank in de man zit, wat kan dan gebeuren er zulke vreselijke dingen. Extra stoer en overmoedig doen, de gevaren niet meer zien. Dat is soms het gevolg van drank en eventueel ook drugs. Zijn vriend zal wel meer weten, maar wil niet reageren....... Een stomme, zinloze dood.
Op 23 juli 2012 omstreeks 10:14, zei Ronald Servranckx:
Of drank en drugs deel zijn van het drama weet ik niet. Ik was er niet bij en heb ook geen enkele inzage in het dossier. Dat we allemaal domme dingen gedaan hebben in onze jeugdjaren (zie andere reactie) wil ik best beamen. Maar er zijn grenzen. Wij hebben er nooit aan gedacht om in zoiets te kruipen. Als men zo'n toeren uithaalt weet men dat het verkeerd kan aflopen en is het zeer spijtig voor die die achterblijven want hij weet het niet meer. Op 19 jaar moet men toch wel weten dat in zo'n mast klimmen nu niet het meest veilige is wat een mens kan doen. Hij wou electricien worden?????
Op 23 juli 2012 omstreeks 08:50, zei Daisy Daelemans:
Sterkte moeder An.
Op 23 juli 2012 omstreeks 09:57, zei Gustaaf Claessens:
Veel sterkte aan de familie en vrienden van Bjorn.
Pagina
Spelregels forum
" Verrassing: ook De Wever kan niet toveren"
" Een jonge, werkende moeder vraagt minister De Coninck hoe ze dat allemaal moet combineren. Uw mening?"
Voetnoot