Forum

Reacties

  • vrijdag 10 augustus 2012, 23h09

Reacties

Meest Recent

Op 15 augustus 2012 omstreeks 12:12, zei Viviabne Pattyn:

Het vorige systeem was beter.Je kwam wat vroeger naar het station en je vroeg daar je hulp aan.Ook an liep het soms fout ,maar in mindere mate dan nu.24 uur op voorhand assistentie aanvragen als je met overstappen te maken hebt loopt gegandeerd in de soep.Vooral Kortrijk is een regelrechte ramp.Ze vergeten je af te halen of ze hebben een blinde persoon als pakje??omschreven.De persoon in kwestie neemt sindsdien de trein niet meer alleen.Berchem is de beste ervaring voor ons.vriendelijk personeel en correct behulpzaam.

Op 13 augustus 2012 omstreeks 13:52, zei Denise Vercoutere:

En nu gaat de NMBS ook nog de 'minder-validen' (het woord gehandicapt staat niet in mijn woordenboek) (mis)gebruiken om hub eigen imago op te poetsen. Dit is ongehoord en zelfs zeer beledigend voor dito mensen. Dat men eerst de reeds gekende problemen probeert op te lossen (honderden klachtendossiers bij ombudsdienst). Daar raakt men niet meer uit en probeert dit dan te verdoezelen via een persbericht over een te voeren aktie, waar men misbruik maakt van de MV-mensen.

Op 13 augustus 2012 omstreeks 13:10, zei Wim Callaerts:

Wat is dit voor een gebrek aan informatie! De NMBS zoekt gehandicapten. En nergens staat vermeld waar kandidaten zich kunnen aanmelden! Is er dan geen enkele journalist of redacteur die dit opmerkt? Ter aanvulling nog een recente ervaring met de NMBS: Mijn zoon is rolstoelgebruiker en kon op 21/07 in Gent St-Pieters geen ticket kopen, omdat de loketten nog gesloten waren. Hij is op eigen kracht en met de hulp van zijn vrienden aan boord geraakt. Op de trein kreeg hij prompt een boete van 60 euro aangesmeerd, 'omdat hij de treinbegeleider niet bij het opstappen had verwittigd'. Blijkbaar moet je met je rolstoel dan ook nog op zoek gaan naar de treinbegeleider om een boete te vermijden. Proficiat NMBS!

Op 13 augustus 2012 omstreeks 00:13, zei Denise Vercoutere:

Dat men een bepaalde categorie gehandicapten vraagt om anoniem te testen bij de NMBS keur ik niet af. Maar er zijn buiten deze categorie nog veel 'gehandicapten' die met de trein reizen en hier dient men geen persberichten te verspreiden om testen uit te voeren.Als de NMBS te rade gaat bij de ombudsdienst zullen ze daar honderden dossier vinden ivm klachten van minder-validen (blinden-slechtzienden) die dagelijk het openbaar vervoer nemen om naar Brussel te pendelen. De begeleiding van deze personen laat soms en vooral in west-vlaanderen (Kortrijk) veel te wensen over. Men mag natuurlijk al het personeel niet over de zelfde kam scheren, maar als ge zo'n tiental dossiers onopgelost hebt van klachten, zou je er de moed bij verliezen. Het gaat hier over alle mogelijke nalatigheden : slechte communicatie tussen NMBS-De Lijn, tijdig aangevraagde begeleidiing die niet wordt nageleefd, onbeschofte tussenkomsten waar men de politie bij haalt, enz. Er is nog veel werk aan de winkel.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 18:57, zei Ronald Van Puymbroeck:

Met deze wil ik eens positief uit de hoek komen. Als invalide persoon durf ik regelmatig met de trein van Genk naar Brugge reizen dit met normaal een overstap en ik moet zeggen dat het heel positieve ervaringen waren, geen enkel probleem overal was het personeel mij heel behulpzaam. met deze dank ik het personeel met heel mijn hart want ze moeten er toch maar zijn. Hartelijk bedankt mannen/vrouwen en doe zo voort. groetjes Ronny

Op 11 augustus 2012 omstreeks 18:43, zei Marc Goemaere:

en als achteraf blijkt dat de voorzieningen niet goed genoeg zijn dan zullen ze bij de NMBS Pontius Pilatus spelen en zeggen van,we hebben het hen gevraagd en het was goed en nu komen er weer klagen.Bij infrastructuurwerken in een gemeente vragen ze toch ook niet de mening van de bewoners,een of andere schepen van mobiliteit doet zijn goesting en gedaan,alhoewel die in een vorige legislatuur schepen van sport was.Die mannen kunnen zeer vlug omscholen,ik vraag mij dan af wie die lesgevers zijn.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 15:42, zei Frans Verstrepen:

Alles naargelang het 'soort' van handicap. Je ziet nu al meer dan overdreven zg. gehandicapten (de vraag blijft of ze het wel zijn) parkeren op plaatsen waar het hen best uitkomt én tegelijk betalen ze geen parkeergeld - ik weet zeker dat daar vette profiteurs bij zijn. Meer kontrole, dat is belangrijk en tegelijk recht op wie recht heeft.

3 reacties

Op 11 augustus 2012 omstreeks 22:05, zei Babs De Naeyer:

U heeft gelijk als u zegt dat er meer controle nodig is en er zullen (zoals overal) profiteurs bij zijn. Wees toch ook een beetje voorzichtig met uitspraken als 'zijn ze wel gehandicapt', want van sommige mensen kan je ook niet meteen zeggen welk handicap hij/zij heeft. Aan mijn man zie je op het eerste zicht niks, tot wanneer hij 5 meter gestapt heeft en daarna in elkaar zakt door de pijn.

Op 12 augustus 2012 omstreeks 21:11, zei Kurt De Groof:

Frans, u hebt een punt. Ik heb zelf een vervoersdienst voor aangepast transport voor mindervaliden met of zonder rolstoel.Soms denk ik, zou het niet beter zijn dat men de blauwe parkeerplaatsen voor mindervaliden afschaft ? Gewoon eerst is eerst of eventueel een zone voor enkel in- en uitstappen van max. 10' à 15'.Nu gaat de discussie meer over het wel of niet genoeg percentage of punten hebben over zijn handicap en het wel of niet hebben van een kaart.Zo zorgt men automatisch voor een grijze zone. Meer investeren in de toegankelijkheid van gebouwen,liften,handige ingangen van halte naar tram/bus,opleiding personeel,...zou toch welkom zijn,niet ? Het initiatief van de NMBS vind ik goed als ze tenminste snel de knelpunten aanpakken achteraf.En betere opvolging van de vragen en opmerkingen van hun klanten qua organisatie.

Op 13 augustus 2012 omstreeks 00:29, zei Denise Vercoutere:

Mochte we u eens geblinddoekt middden een stad uit een wagen zetten en je moet ergens naartoe, langs waar ga je dan gaan ? De naaste weg nemen ? Wat als uw g-begeleider niet mag parkeren op de voorziene plaatsen voor MV ? Beter gezond en betalen dan mv en gratis parkeren. De ondervinding is de beste school. Hopelijk wordt je nooit met een of andere handicap geconfronteerd. Onbeproefd is best.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 12:42, zei Mieke Vansantvoort:

@Danny Yde: wat bedoelt u met: 'denk niet dat ze met een rolstoel aan de trein geraken......?'

1 reacties

Op 11 augustus 2012 omstreeks 17:17, zei Danny Yde:

yep, dat de stations waar ik regelmatig kom zo vuil zijn.BtW, de treinen zijn niet beter, als je uit een Duits station komt met een Duitse trein dan kom je hier precies in een derde wereldland terecht.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 12:35, zei Ronald Blomme:

Velen onder u weten niet wat het is om dagen lang in een rolwagentje te moeten zitten en steeds hulp van iemand te moeten vragen om ergens te gaan. Wanneer ik naar het hospitaal moet, kan deze enkel met behulp van een gespecialiseerd bedrijf die mijn rolwagentje kan vervoeren. En ook moet ik wachten op een gepast vervoermiddel die mij naar huis kan voeren. Heb je er al eens aan gedacht dat je naar een grootwarenhuis wil om inkopen te doen en er is niemand aanwezig om je vooruit te duwen, dus blijf je thuis!

Op 11 augustus 2012 omstreeks 10:30, zei Danny Yde:

yep, denk niet dat ze met een rolstoel aan een trein geraken,het vuil zal aan de wielen kleven en uiteindelijk het rollen hinderen.

Hoogst aantal stemmen

Op 11 augustus 2012 omstreeks 10:27, zei Mieke Vansantvoort:

Alleen als je een wigg-statuut hebt krijg je vermindering als gehandicapte. Ik rij altijd vanuit Blankenberge en daar moet je dat niet 24 uur op voorhand aanvragen want dan vergeten ze dat te noteren en 's morgens is dat iemand anders en die weet van niets!? Het beste is altijd zeker een half uur op voorhand in het station te zijn en het personeel laten weten dat je met een rolstoel bent en waar naartoe je rijdt. Het personeel van de MNBS verwittigt zelf het station waar de gehandicapte wil uitstappen,bv Gent-Sint-Pieter en dan staan daar mensen gereed om je van de trein te helpen. Eenmaal hebben ze mij eens gezet tussen twee wagons en dat wil ik nooit meer. De mensen moeten over mijn rolstoel kimmen omnaar het wc te gaan.En ik kan mij nergens vastriemen of aan vasthouden. Ik vond dat gevaarlijk. Er zijn wel te weinig plaatsen voor de gehandicapten voorzien in de treinen want die dubbeldekkers rijden nog niet overal. Maar ik zeg bedankt tegen de mensen van de MNBS va Blankenberge,Gent.

1 reacties

Op 13 augustus 2012 omstreeks 00:32, zei Denise Vercoutere:

Het gratis treinvervoer hangt af van verschillende modaliteiten voorzien in de wet. Sommigen rijden aan halve prijs, anderen gratis. Ik betaal liever de volle pot zonder invaliditieit.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 12:35, zei Ronald Blomme:

Velen onder u weten niet wat het is om dagen lang in een rolwagentje te moeten zitten en steeds hulp van iemand te moeten vragen om ergens te gaan. Wanneer ik naar het hospitaal moet, kan deze enkel met behulp van een gespecialiseerd bedrijf die mijn rolwagentje kan vervoeren. En ook moet ik wachten op een gepast vervoermiddel die mij naar huis kan voeren. Heb je er al eens aan gedacht dat je naar een grootwarenhuis wil om inkopen te doen en er is niemand aanwezig om je vooruit te duwen, dus blijf je thuis!

Op 11 augustus 2012 omstreeks 18:57, zei Ronald Van Puymbroeck:

Met deze wil ik eens positief uit de hoek komen. Als invalide persoon durf ik regelmatig met de trein van Genk naar Brugge reizen dit met normaal een overstap en ik moet zeggen dat het heel positieve ervaringen waren, geen enkel probleem overal was het personeel mij heel behulpzaam. met deze dank ik het personeel met heel mijn hart want ze moeten er toch maar zijn. Hartelijk bedankt mannen/vrouwen en doe zo voort. groetjes Ronny

Op 11 augustus 2012 omstreeks 08:08, zei Erik Van Genechten:

Het is ook erg dat mensen met een handicap geen korting krijgen het zijn wel de begeleiders van gehandicapten die aan de helft van de prijs meereizen en je moet dan ook nog een hoog aantal punten zelfredzaamheid hebben,bij de lij n daarentegen krijg je automatisch een gratis abonnement! In het station van mol vragen ze altijd om te helpen zelfs als je niet gereserveerd hebt daar scoren ze heel goed!!

4 reacties

Op 11 augustus 2012 omstreeks 08:39, zei Julien Struyve:

Beste Eric, er zijn verschillende graduaties van 'handicap' en dat je moet bewijzen dat je echt gehandicapt bent lijkt mij normaal. Iedereen kan zich in een rolstoel zetten hé. Maar dat een gehandicapte geen korting krijgt is niet echt waar. Vanaf een graduatie van 12 pt (80% handicap of 50% onderste ledematen) rijdt men altijd aan vermindert tarief. Een begeleider mag altijd GRATIS mee, ook al is die ook gehandicapt. Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat de waarde van de dienstverlening heel erg afhankelijk is van de goodwil van de stationsmedewerkers. Het grootste minpunt is dat we de reis telkens minstens 24 u op voorhand moeten reserveren. En dat de NMBS geen rekening houdt met vragen die je via het internet bij je aanvraag kan formuleren. Maar dat er af en toe iets mis loopt, oh God, we zijn allemaal mensen hé.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 08:56, zei d D:

erg dat dat personen met handicap geen korting krijgen??? Dit is toch normalisatie! betalen zoals iedereen, waarom zou alles 'gratis' moeten zijn voor personen met een beperking? zo normaals als/waar mogelijk! zorgen voor de (mogelijkse) noodzakelijk aanpassingen en assistentie, is werken aan normalisatie.

2 reacties

Op 11 augustus 2012 omstreeks 11:09, zei François Beyl:

je parkeert ook op plaatsen voor een mindervalide?

Op 11 augustus 2012 omstreeks 21:57, zei Babs De Naeyer:

En waarom niet? Weer zo'n verzuurde reactie van iemand die totaal geen idee heeft wat het is om met een handicap en de financiële gevolgen ervan te leven. Normalisatie waar mogelijk: probeer dan tenminste en beetje begrip en respect op te brengen voor deze mensen!!!

1 reacties

Op 12 augustus 2012 omstreeks 09:17, zei d D:

beste Babs 'verzuurd' iemand? met 30 jaar professionele ervaring weet ik waarover ik spreek, nogmaals Normalisatie! Waarom zou een persoon met een beperking gratis moeten treinen? als ik de trein neem om mij te verplaatsen moet ik toch ook betalen?

3 reacties

Op 13 augustus 2012 omstreeks 13:37, zei Denise Vercoutere:

Je hebt nogal wat lef hoor. Aan U nu de keuze : - gratis reizen met het openbaarvervoer omdat niet anders kan ingevolge een handicap of - betalen zonder handicap. Durf je hier een antwoord op geven ? en uw keuze bepalen ??? Hopelijk wordt je noooit met een of andere vorm van handicap geconfronteerd, zodat ge aangewezen wordt op derden !

Op 12 augustus 2012 omstreeks 20:04, zei Babs De Naeyer:

Nog maar eens het bewijs dat u niet weet waarover u spreekt: de meeste hebben geen gratis vervoer, in sommige gevallen een korting. Het is wel de begeleider die gratis mee mag. Maar dat zal ook wel niet mogen van u zeker? Ga eens een dag mee met iemand die een handicap heeft, die dagelijks hevige pijnen heeft zoals in het geval van mijn man. Alleen al een trap op gaan gaat niet meer. Spreek dan nog eens van 'normalisatie'! Die mensen met begrip en respect behandelen is hier meer op zijn plaats!

Op 12 augustus 2012 omstreeks 19:58, zei Babs De Naeyer:

En als iemand met ervaring als echtgenote van iemand met een handicap en dus ook de financiële gevolgen ervan, twijfel ik er serieus aan of de gevolgen wel kent! U kan tenminste te voet op de trein stappen! Toon een beetje begrip!

Op 11 augustus 2012 omstreeks 09:18, zei Pieter Degraeve:

Helpt u me even herinneren waarom gehandicapten op de trein een korting moeten krijgen?

2 reacties

Op 11 augustus 2012 omstreeks 10:32, zei Danny Yde:

yep, omdat die hun inkomen meestal nog kleiner is dan van gepensioneerden die gratis of bijna gratis reizen.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 21:52, zei Babs De Naeyer:

En waarom niet? Weer zo'n verzuurde reactie van iemand die totaal geen idee heeft wat het is om met een handicap en de financiële gevolgen ervan te leven. Een beetje respect vooraleer u zulke uitspraken doet!!!

Op 11 augustus 2012 omstreeks 12:02, zei Sara Chiers:

Delijn is echt niet beter hoor, twee of drie dagen op voorhand aanvragen en dan weten ze soms nog van niet, best dat de chauffeurs wat inschikkelijk zijn, want volgens de administratie lukt het niet altijd; wat een rompslomp, alle bussen en treins zouden standaard uitgerust moeten zijn, zelfs zonder aanvragen

Op 11 augustus 2012 omstreeks 10:30, zei Danny Yde:

yep, denk niet dat ze met een rolstoel aan een trein geraken,het vuil zal aan de wielen kleven en uiteindelijk het rollen hinderen.

Op 11 augustus 2012 omstreeks 12:42, zei Mieke Vansantvoort:

@Danny Yde: wat bedoelt u met: 'denk niet dat ze met een rolstoel aan de trein geraken......?'

1 reacties

Op 11 augustus 2012 omstreeks 17:17, zei Danny Yde:

yep, dat de stations waar ik regelmatig kom zo vuil zijn.BtW, de treinen zijn niet beter, als je uit een Duits station komt met een Duitse trein dan kom je hier precies in een derde wereldland terecht.

Op 13 augustus 2012 omstreeks 00:13, zei Denise Vercoutere:

Dat men een bepaalde categorie gehandicapten vraagt om anoniem te testen bij de NMBS keur ik niet af. Maar er zijn buiten deze categorie nog veel 'gehandicapten' die met de trein reizen en hier dient men geen persberichten te verspreiden om testen uit te voeren.Als de NMBS te rade gaat bij de ombudsdienst zullen ze daar honderden dossier vinden ivm klachten van minder-validen (blinden-slechtzienden) die dagelijk het openbaar vervoer nemen om naar Brussel te pendelen. De begeleiding van deze personen laat soms en vooral in west-vlaanderen (Kortrijk) veel te wensen over. Men mag natuurlijk al het personeel niet over de zelfde kam scheren, maar als ge zo'n tiental dossiers onopgelost hebt van klachten, zou je er de moed bij verliezen. Het gaat hier over alle mogelijke nalatigheden : slechte communicatie tussen NMBS-De Lijn, tijdig aangevraagde begeleidiing die niet wordt nageleefd, onbeschofte tussenkomsten waar men de politie bij haalt, enz. Er is nog veel werk aan de winkel.

Op 13 augustus 2012 omstreeks 13:10, zei Wim Callaerts:

Wat is dit voor een gebrek aan informatie! De NMBS zoekt gehandicapten. En nergens staat vermeld waar kandidaten zich kunnen aanmelden! Is er dan geen enkele journalist of redacteur die dit opmerkt? Ter aanvulling nog een recente ervaring met de NMBS: Mijn zoon is rolstoelgebruiker en kon op 21/07 in Gent St-Pieters geen ticket kopen, omdat de loketten nog gesloten waren. Hij is op eigen kracht en met de hulp van zijn vrienden aan boord geraakt. Op de trein kreeg hij prompt een boete van 60 euro aangesmeerd, 'omdat hij de treinbegeleider niet bij het opstappen had verwittigd'. Blijkbaar moet je met je rolstoel dan ook nog op zoek gaan naar de treinbegeleider om een boete te vermijden. Proficiat NMBS!

Op 13 augustus 2012 omstreeks 13:52, zei Denise Vercoutere:

En nu gaat de NMBS ook nog de 'minder-validen' (het woord gehandicapt staat niet in mijn woordenboek) (mis)gebruiken om hub eigen imago op te poetsen. Dit is ongehoord en zelfs zeer beledigend voor dito mensen. Dat men eerst de reeds gekende problemen probeert op te lossen (honderden klachtendossiers bij ombudsdienst). Daar raakt men niet meer uit en probeert dit dan te verdoezelen via een persbericht over een te voeren aktie, waar men misbruik maakt van de MV-mensen.

Op 15 augustus 2012 omstreeks 12:12, zei Viviabne Pattyn:

Het vorige systeem was beter.Je kwam wat vroeger naar het station en je vroeg daar je hulp aan.Ook an liep het soms fout ,maar in mindere mate dan nu.24 uur op voorhand assistentie aanvragen als je met overstappen te maken hebt loopt gegandeerd in de soep.Vooral Kortrijk is een regelrechte ramp.Ze vergeten je af te halen of ze hebben een blinde persoon als pakje??omschreven.De persoon in kwestie neemt sindsdien de trein niet meer alleen.Berchem is de beste ervaring voor ons.vriendelijk personeel en correct behulpzaam.

ADHESE IMU - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE SKY - 1K - NIET VERWIJDEREN

Spelregels forum

Lees hier de spelregels van ons forum. Opgelet, wie een van deze regels overtreedt zal geweerd worden van het forum.
De debatten worden gemodereerd door de online redactie.
ADHESE NBO_PARTNERTICKER - 2K - NIET VERWIJDEREN

ADHESE IMU.INHOUSE - 2K - NIET VERWIJDEREN