‘Vier fietsen van 8.000 euro zijn total loss'

De eerste week van de Tour heeft door de vele valpartijen een zelden geziene ravage aangericht in het peloton. En niet alleen op menselijk vlak, ook het materiaal kreeg het keihard te verduren. Rabobank is zonder twijfel wat betreft materiaal het grootste slachtoffer van de eerste Tourweek.

‘Een lijst met defecte stukken? Heb je even', zucht Vincent Hendriks (38) die al tien jaar in dienst is bij Rabobank. ‘De fietsen van Gesink, Barredo, Garate en Ten Dam zijn total loss. Niets meer mee aan te vangen. Een zeer dure grap, één zo'n fiets kost al snel 8.000 euro. En dan is er nog die indrukwekkende reeks aan reservestukken. We gaan mogen bijbestellen als het zo verder gaat. Het is mijn achtste Tour en zo straf heb ik het nog nooit meegemaakt. We zijn met drie mecaniciens en elke dag is het tot 's avonds laat overwerken om de fietsen weer klaar te krijgen voor de dag erna.'

Volgens Hendriks zien ze aan de tubes achteraan dat het er zeer hectisch aan toegaat in het peloton. ‘Zo goed als dagelijks moeten die vervangen worden omdat ze remvlakken vertonen. Dat wil zeggen dat de renner meerdere keren het achterwiel volledig heeft moeten blokkeren en even slipte. Geloof me vrij, renners doen dat heus niet voor hun plezier. Het betekent dat het zeer nerveuze ritten zijn.'

Lees alle 3 reacties