Spaanse F1-rijdster crasht bij eerste rit

Maria de Villota

Maria de Villota

Bij een F1-test in het Britse Duxfield raakte de Spaanse Maria de Villota levensgevaarlijk gewond. Met haar Marussia knalde de testrijder van het Russische team achterop een servicetruck. Het was pas de eerste keer dat de Villota in actie kwam voor het team.

Maria de Villota had op de anderhalve kilometer lange landingsbaan van de luchthaven van Duxfield pas haar eerste run afgewerkt toen ze bij het terugkeren naar de tijdelijke pitbox op een assistentietruck van het Marussia-team knalde. Ooggetuigen vertelden op Britse radiozenders dat de wagen eerst vertraagde tot veertig, vijftig kilometer per uur, waarna hij om een nog onbekende reden opnieuw versnelde en zich onder de laadlift van de oplegger boorde. Als bij wonder werd niemand van de 25omstaanders geraakt.

Medische hulpdiensten werden onmiddellijk naar de plek van het ongeval gestuurd. In een communiqué meldden de hulpdiensten dat er bij de 32-jarige Spaanse ‘levensbedreigende blessures werden vastgesteld' en dat ze werd overgebracht naar het Addenbrooke's ziekenhuis van Cambridge.

Het Marussia F1-team kwam gisteravond met de mededeling dat de Villota er een intensieve behandeling ondergaat, maar ze zou wel bij bewustzijn zijn. Heel wat rijders, bij wie Fernando Alonso en Jenson Button, hebben ondertussen hun steun aan de Spaanse betuigd.

Rechte lijn

De Villota had gisteren een ‘rechte lijn'-test moeten uitvoeren. Naast het maken van promofilmpjes zijn die testen de enige manier voor de F1-teams om hun derde rijders buiten de GP's in actie te laten komen.

Bij zo'n test –meestal afgewerkt op de landingsbaan van een vliegveld– worden in principe meerdere aërodynamische afstellingen uitgetest, maar soms is het gewoon een excuus om de zwaar betalende reserverijders wat (minderwaardige) rijtijd met een F1-bolide te gunnen.

Voor de Villota was het pas de eerste keer dat ze achter het stuur van de Marussia kroop. Ze had sowieso al weinig ervaring aan het stuur van een F1, een korte test met een Renault F1 vorig jaar niet te na gesproken.

Ook in andere takken van de autosport had de Spaanse de afgelopen tien jaar nooit potten gebroken. Toen de Villota begin maart werd aangekondigd als derde rijder van het Marussia-team was iedereen er dan ook van overtuigd dat de dochter van ex-F1-rijder Emilio de Villota (in 1977 goed voor twee GP's) enkel voor marketingdoeleinden onder contract was gelegd.

De Spaanse was tijdens de GP-weekends trouwens meer bezig met het ontvangen en rondleiden van de genodigden van het team, dan met het volgen van de sportieve prestaties van de renstal waarvoor onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio vorig jaar uitkwam.

Lees alle 13 reacties