De zeven wagonnetjes en locomotief Wiggins van Team Sky

ANALYSE. De Sky-trein ontleed

Bradley Wiggins is de eerste Britse winnaar van de Ronde van Frankrijk. Meer nog dan de winst van Wiggo was de suprematie van Team Sky het opmerkelijkst. Een ontvouwing van de acht onmiskenbare schakels in het Angelsaksische systeem.

Team Sky denderde in de 99ste editie van Tour als een TGV door Frankrijk. Na het uitvallen van de Wit-Rus Konstantin Sivtsov in derde rit, bleef de Britse trein nog met acht renners over. Zeven helpers – die zelf ook een rit kunnen winnen of een gloed klassement kunnen rijden - en slechts één kopman. Een overzicht van de geoliede machine, die de Ronde van Frankrijk drie weken in een houdgreep nam.

Bradley Wiggins: De locomotief

Hij werd vooraf aangeduid als de kopman, en zou dat blijven. Wiggins onderging de laatste jaren een metamorfose van een geslaagd tijdrijder naar een succesvolle ronderenner. Dat de 32-jarige Brit dit jaar de Ronde van Frankrijk won, was geen verrassing. Bij de start in Luik gold Wiggo als topfavoriet.

De manier waarop Wiggins de rol van leider binnen een geoliede machine opnam en afdwong was van grote klasse. Hij profileerde zich als een generaal binnen de eigen ploeg en het hele peloton. Geen moment van chaos, alles onder controle en veel respect voor de hardwerkende ploegmaats.

Zowel de Noor Boasson Hagen als wereldkampioen Cavendish werden in de slotweek perfect gepiloteerd door de gele truidrager in hun poging een ritzege te behalen. Als leider behoort dat niet tot Wiggo's takenpakket, maar hij doet het wel. Die overgave krijgt hij dan ook terug en dat maakt van Wiggins zo een groot kampioen.

Chris Froome: De noodrem

Vooraf werd de 27-jarige Chris Froome aangeduid als de ultieme knecht in het hooggebergte. De renner van Keniaanse origine deed echter meer dan knechten. Vanaf de eerste aankomst bergop in de Vogezen, toonde Froome zich de betere klimmer. Wiggins was echter de kopman, en de luxeknecht moest zich daarin schikken.

Een aantal keer maakte de helper zijn leider bergop belachelijk, maar evenveel keer redde hij Wiggins uit de nood. Met Froome steevast aan de zijde van Wiggo was vooral voor de tegenstanders een mentale klap. Een geïsoleerde renner kan je bestoken, maar bij een duo ligt dat al moeilijker. De 27-jarige renner van Sky was mee als noodoplossing. Indien Wiggins pech kende of inzakte, moest Froome de zege van Team Sky veiligstellen.

Michael Rogers: Wiggo II

Drievoudig wereldkampioen tijdrijden had enkele jaren terug net dezelfde ambities als zijn huidige kopman. De Australiër bleek echter te licht voor een grote ronde en te zwaar voor het pure klimwerk.

Met zijn specifieke hardrijderskwaliteiten werd de 32-jarige  Rogers een belangrijke schakel in de machine van Team Sky. Wanneer Richie Porte het begaf, zette hij het werk onvermoeibaar voort. Een hard maar egaal tempo, zodat de aanvallende intenties van de tegenstanders verdwijnen als sneeuw voor de zon. De laatste cols in de bergritten werden altijd op het conto van Rogers geschreven. In de herfst van zijn carrière lijkt Rogers eindelijk zijn roeping te hebben gevonden.

Richie Porte: De stoker

In elke andere ploeg zou de 27-jarige Richie Porte een vrije rol krijgen. Bij Team Sky staat alles in dienst van Wiggins. Wanneer Knees zijn rol in de heuvelachtige en bergritten is uitgespeeld, neemt Porte het commando over. Geen brute versnellingen, maar een verschroeiend tempo dat een groot deel van het peloton in de moeilijkheden brengt.

De ex-winnaar van het jongerenklassement in Italië is de vijfde wagon in de Sky-trein. Als zijn compartiment in de Alpen en Pyreneeën werd aangewend, was de groep der favorieten al flink uitgedund. Het is nog maar de vraag of Porte in zijn verdere wielerloopbaan genoegen zal nemen met een rol als knecht, of zelf eens het rugnummer eindigend op nummer 1 op zijn truitje wil spelden.

Christian Knees: De kolenschepper

De minst bekende, maar daarom geen onbelangrijke koppeling in het Angelsaksische geheel. Deze 31-jarige Duitser was tot vorig seizoen een matige renner in zowel het klassieke als rondewerk. In deze Tour heeft hij dat gemiddelde juk van zich afgegooid, en profileerde hij zich als een superknecht.

Samen met Boasson Hagen was Knees in het blok van Sky de tempobeul van dienst. Zowel op het vlakke als in de eerste gedeeltes van de bergetappes, maalde Knees uren op kop van het peloton. Het was hij die de ontsnappingen terugfloot of binnen de perken hield. Het was hij die op de Tourmalet een half peloton naar de vaantjes reed. Het vuile werk werd door deze 31-jarige Duitser met veel zweet en volledige overgave op vakkundige wijze te niet gedaan.

Edvald Boasson Hagen: De machinist

Door het vroege wegvallen van Sivtsov kreeg de 25-jarige Boasson Hagen nog wat extra werk op zijn bord. Hagen werd vooraf aangeduid als piloot voor spurter Cavendish. In drie ritzeges van de werelkampioen speelde hij als ‘lead out’ dan ook een belangrijke rol. Maar dat was niet alles, de Noor offerde zijn eigen kansen op ritwinst met veel plezier op, en ontpopte zich tot een ultiem werkpaard.

Zowel in de vlakke, overgangs- en bergritten mende de ex-winnaar van Gent-Wevelgem urenlang het peloton in dienst van Wiggins. Hagen – die vorig jaar twee Tourritten won – maakte zijn naam als all-rounder waar. Het aantal kilometers dat hij doorbracht aan de kop van de grote groep is niet bij te houden. De Noorse kampioen was dan ook de machinist van dienst in de Sk-trein.

Bernhard Eisel: De perronchef

De 31-jarige Bernhard Eisel is al jaar en dag de vast helper van Mark Cavendish. Met zijn negen Tourdeelnames was hij de ervaren rot in het geheel. In de bergritten reed hij de eerste kilometers op kop, om dan daarna de geloste wereldkampioen veilig en binnen de tijdslimiet over de streep te brengen. In de vlakke ritten zette hij Hagen en Knees op kop van de groep, en bepaalde hij het tempo. Eisel was in de voorbije Tour het verlengstuk van de ploegleiders. Zowel de rol van waterdrager als die van tempobeul kan deze klassieker renner aan.

Mark Cavendish: De conducteur

Een wereldkampioen die in de bergritten drinkbussen bij de ploegwagen ophaalt en klusjes opknapt in dienst van de ploeg. Het is nog niet vaak gebeurd. Mark Cavendish haalde in Doornik al snel zijn ritzege binnen, en deed daarna zonder morren het werkplunje aan.

Als tempobeul is het vermogen van Cavendish te beperkt, maar als waterdrager kan de Brit wel functioneren. Zijn twee ritzeges in Brive-la-Gaillarde en op de Champs-Elysées in Parijs waren voor hem dan ook ultieme bekroning op zijn Ronde van Frankrijk. Ondanks het vele werk in dienst van de ploeg, wist Cannonball Cav drie ritzeges te winnen, en gaf hij de Tour van Team Sky nog wat extra glans.
 

 

Lees alle 1 Reactie