Het gaat niet goed met de publieke opkomst

Van de zes wedstrijden uit de Jupiler Pro League die ook vorig seizoen werden gespeeld, haalde geen enkele meer volk dan zes tot elf maanden geleden. De vergelijking met vorig seizoen:

1. KV Mechelen-Club Brugge: 1.550 mensen minder (min 12 procent)

2. AA Gent-OH Leuven: 1.191 toeschouwers minder (min 11 procent)

3. Bergen-Lierse: 356 man minder (min 8,5 procent)

4. Beerschot-Zulte Waregem: 1.758 tickets minder (min 24 procent)

5. RC Genk-Lokeren: 3835 mensen minder (min 17 procent)

6. Cercle Brugge-Anderlecht: 11.535 mensen minder (min 56 procent)

In totaal bedroeg de publieke opkomst 25,2 procent minder, zonder de gigantische achteruitgang van Cercle Brugge ook nog altijd 14,8 procent.

Standard-W. Beveren en Kortrijk-Charleroi stonden vorig seizoen niet op de kalender. De Rouches hebben echter sowieso al ruim 2.000 abonnees minder dan twaalf maanden geleden. Alleen Kortrijk kan op zijn minst op een stagnatie rekenen, want de slimme West-Vlamingen verlaagden zowaar de prijzen voor abonnementen.

Uiteraard zal het mooie weer er voor iets tussenzitten. De wedstrijden van dit weekend werden vorig seizoen tussen september en februari gespeeld. Maar ook als we de eerste drie speeldagen van vorig seizoen met deze van dit seizoen vergelijken, zijn er ruim tien procent minder mensen die in T-shirt naar het voetbal gaan kijken. Ook toen was het vakantie en ook toen was het terrasjes- en kustweer. Dat de Olympische Spelen voetballiefhebbers uit de stadions weghouden, geloven we niet. Dat is nog nooit zo geweest.

Het wordt interessant om volgen of deze terugval zich de komende maanden doorzet. Indien dat zo is, wordt een analyse onvermijdelijk. De toeschouwers hebben na drie seizoenen play-offs misschien ook in de gaten gekregen dat de eerste 30 competitieronden eigenlijk maar een lange en vooral halfslachtige aanloop zijn naar de play-offs, die in maart beginnen. Dat komt door de halvering van de punten voor Play-off 1 en de volledig nieuwe start voor Play-off 2. Terwijl de (top)clubs ook steeds meer hun beleid en strategie op die play-offs afstemmen, doet het publiek met het eigen budget misschien wel hetzelfde. De kersverse Pro League-voorzitter Ronny Verhelst heeft al een aandachtspunt.

Lees alle 6 reacties