Oranje in de uitverkoop

Voorspelbrettellen, maskers, oranje gebakjes of toiletpapier waarmee ook je billen het Nederlandse elftal konden aanmoedigen, het ligt sinds de uitschakeling allemaal tegen dumpingprijzen in de winkelrekken. 'Gelukkig staat er niet overal EURO 2012 op', luidt het bij Albert Heijn. 'Zo kunnen we nog wat van die spullen aan de man brengen voor de Olympische Spelen.'

De kater voor Nederland is groot nu hun trots en glorie roemloos het Europees voetbaltoneel moest verlaten. En de voetbalfans die dezer dagen in de supermarkt komen, krijgen het nog eens dubbel en dik in hun gezicht gewreven. De vele gadgets en prullaria waarmee ze vorige week nog zo trots op de tribunes zetelden of voor hun tv postvatten, die liggen er nu in manden waarboven een pancarte staat met -50% . Niemand die die dingen anders nog in huis haalt.

'Het meeste was wel al de deur uit', zegt Rianne van der Sar, woordvoerster van supermarktketen Albert Heijn. 'Wij hadden bretellen en hoeden waarop je de uitslag van een wedstrijd kon voorspellen. En oranje jurkjes. Veel schiet er niet meer van over. Maar op wat we nog hebben, geven we een fikse korting. Vooral op producten die niet lang bewaren. De oranje gebakjes dus. Gelukkig zijn er nog wat producten die niet direct vervallen en - nog belangrijker - waar geen verwijzing naar voetbal op staat. Zo hebben we ook oranje koekjes, die blijven in de rekken liggen voor de Olympische Spelen. Ze kunnen net zo goed dienen om binnenkort te supporteren voor de Nederlandse atleten, niet?'

22 miljoen euro verlies

Zo hopen de supermarkten toch nog wat extra inkomsten binnen te krijgen. Want laat één iets duidelijk zijn. De vroege uitschakeling is niet alleen een streep door de rekening van voetbalminnend Nederland, maar ook door die van de supermarkten. 'Reken maar op een verlies van 22 miljoen euro', zegt Joop Holla van onderzoeksbureau GFK. 'Tijdens het EK trekt de consument massaal naar de supermarkt omdat ze daar oranje gadgets krijgen en omdat ze drank en eten nodig hebben voor de voetbalavondjes. Dat loont nogal voor die ketens. Hoe langer het voetbalfeest duurt, hoe meer de kassa rinkelt. Maar nu lopen ze dus veel geld mis.'

Geleerd uit fouten

Bedrijven die gespecialiseerd zijn in oranje gadgets, die pakken het iets slimmer aan. Kwestie van niet na elke wanprestatie van de heren voetballers met een gat in de kassa te zitten. 'Wij hebben geleerd uit het verleden', luidt het bij Relatiegeschenken Vanhelden die op hun site een indrukwekkend oranje aanbod hadden. Van opblaasbare oranje verrekijkers tot schminksets in hun favoriete kleurtje. 'Wij plaatsen nergens een verwijzing op naar de sport of de wedstrijd. Zo kun je al onze gadgets gebruiken voor het EK voetbal, maar ook voor Koninginnedag of pakweg de Tour de France. In het verleden gebeurde dat niet altijd, dan zaten we na een slecht tornooi ook met nog een overschot en vooral een kater. Neen, sport is een spel. En het is niet omdat iedereen vooraf zeker is dat we dat spelletje zullen winnen, dat dat uiteindelijk ook zo is. Wij als verkoper van gadgets moeten als één van de weinigen in dit land nuchter blijven in die dingen, anders loopt het slecht af voor de zaak.'