Rooney en Nike op de vingers getikt voor Twitter-reclame

Voetballers Wayne Rooney, Jack Wilshire en de fabrikant van sportmateriaal Nike zijn beschuldigd van het maken van sluikreclame. Via hun Twitteraccounts werden namens Nike boodschappen gepost.

De Britse toezichthouder op de reclamesector ASA vindt het niet geoorloofd dat hun persoonlijke accounts werden gebruikt voor het verspreiden van die reclameboodschappen.

Concreet ging het om een tweet van Rooney van begin dit jaar. Hij voegde aan zijn nieuwjaarsvoornemen een link naar de site van Nike, en de slogan van het merk toe.

Ook van Wilshire ging het om een nieuwjaarsboodschap met een verwijzing naar Nike.

Volgens ASA is het duidelijk dat de tweets tot stand zijn gekomen door inbreng van Nike. Volgens de regels moet steeds duidelijk zijn dat het om een advertentie gaat, en dat was onvoldoende het geval.

Wat wel toegestaan is, is het gebruik van de hashtag #spon, voor 'sponsored'. Op die manier mocht voetballer Rio Ferdinand eerder wel reclame maken voor Snickers.