Ferrari-rijders en Mark Webber starten diep in het peloton

Sebastian Vettel is iedereen te snel af

Met één magistrale ronde besliste Sebastian Vettel de uiterst spannende kwalificatiesessie voor de Grand Prix van Europa in zijn voordeel. Vandaag mag hij in Valencia van op pole vertrekken, met Lewis Hamilton naast zich. Enkele favorieten, waaronder de Ferrari-rijders en Mark Webber, starten diep in het peloton.

Verbazing en ongeloof na het tweede gedeelte van de kwalificaties: de eerste dertien rijders werden door minder dan drie tienden van een seconde gescheiden. Ongezien, zoiets. Omdat er slechts tien rijders naar het beslissende deel mochten, waren er dus drie de pineut. Fernando Alonso, Michael Schumacher en Felipe Massa trokken aan het kortste eind.

‘Enkel omdat het allemaal zo dicht bij elkaar ligt, want met mijn Ferrari is er niets aan de hand', analyseerde Alonso achteraf. ‘Als je kijkt naar het tijdsverschil is dit één van onze beste prestaties van het seizoen. Als je kijkt naar de positie, één van onze slechtste. Eigenlijk kan je maar één conclusie trekken: we waren gewoon niet snel genoeg.'

Kwartfinales

De tijden van het tweede kwalificatiedeel lieten vermoeden dat het beslissende deel onvoorspelbaar en spannend zou worden. Dat was buiten Sebastian Vettel gerekend. Die beperkte zich tot één snelle ronde, maar halverwege was hij al bijna een halve seconde sneller dan al de rest. Uiteindelijk hield hij nog een dikke drie tienden van een seconde over, goed voor de 32ste pole van zijn carrière, de tweede van het seizoen.

‘Goed, het is leuk om helemaal vooraan te mogen vertrekken, maar dit seizoen garandeert een goede startpositie helemaal niets', aldus de Duitser die al in 2010 en 2011 in Valencia naar de overwinning reed. ‘Morgen zal het nog een beetje warmer zijn, dus Williams en Lotus zullen zeker competitief zijn. Zelfs de Ferrari's mogen niet helemaal worden weggecijferd. Het is wellicht gemakkelijker de uitslag van de kwartfinales van het EK te voorspellen dan te zeggen wie er hier zondag wint.'

Aan de andere kant van de Red Bull-garage stond het gezicht van Mark Webber op onweer. De Australiër had zaterdagochtend wegens problemen met de remmen de laatste vrije trainingen gemist en moest zonder de zachte banden te hebben geprobeerd de kwalificaties aanvangen. Voor een topteam als Red Bull Racing hoort zoiets geen probleem te zijn, maar toen bleek de bolide van Webber ook een defect DRS-systeem te hebben. De achtervleugel weigerde zich plat te leggen, waardoor een goede rondetijd onmogelijk bleek. Omdat Webber pas tegen het eind van de sessie voor het eerst in actie kwam, was er ook onvoldoende tijd om het euvel te herstellen.

‘Geen DRS kost je 1,3 seconden in de rondetijd. Reken zelf maar uit', foeterde Webber, die drie tienden van een seconden te traag was om door te stoten naar het tweede kwalificatiegedeelte. ‘Dit kan ons duur te staan komen, want het is hier heel moeilijk inhalen. Wat er mogelijk is van op een 19de plaats op de grid? Ik heb er echt geen idee van. Net als in Barcelona sta ik zonder dat het mijn schuld is ver achteraan op de grid. Ik veronderstel dat zoiets kan gebeuren in een seizoen dat twintig races telt. Maar het blijft balen.'