Ferrari of tweederangsfiets?

Waarom het geen ramp is dat Boonen nu met een aluminium fiets rijdt

Tom Boonen 'zeult' 400 gram meer mee, maar dat lijkt hem niet te deren. isopsort

Tom Boonen 'zeult' 400 gram meer mee, maar dat lijkt hem niet te deren. isopsort

,,Het verschil tussen een Fiat en een Ferrari'', jubelde Boonen woensdag nadat hij met zijn nieuwe fiets naar de bloemen was gesneld in Waregem. Maar wat blijkt? Eigenlijk is dit nog maar een voorlopige - aluminium - versie. Een carbon-versie wordt pas geleverd in mei.

Duizenden wielerfreaks in ons land zweren bij carbon. Voor hen zijn die gevlochten koolstofdraden niet de zoveelste technologische ontwikkeling in de geschiedenis van het stalen ros. Neen, carbon is een revolutie! Vederlicht, soepel draaiend en lekker verend op de kasseien. Wat voor een uilskuiken moet die Tom Boonen dan wel niet zijn dat hij met een aluminium fiets naar de Ronde en Parijs-Roubaix trekt?

De waarheid is iets genuanceerder. ,,We hadden gewoon niet genoeg tijd om een nieuw frame in carbon te maken'', zegt Simone Toccafondi van fietsenbouwer Specialized. ,,Carbon wordt geperst in speciale mallen, dus moesten we een nieuwe mal én een nieuw frame maken. Daarvoor was de tijd na Parijs-Nice te kort, en dus maakten we maar een aluminium versie. Het definitieve exemplaar in carbon volgt pas in mei.''

Rijdt Boonen zijn belangrijkste wedstrijden dan op een afdankertje? ,,Zoveel last had hij daar woensdag precies toch niet van'', zegt ploegleider Wilfried Peeters lachend. ,,Waar het hem om te doen was bij die rugpijn, was zijn positie op de fiets. Die anderhalve centimeter extra aan de bovenbuis is belangrijker dan het materiaal.''

,,Eigenlijk is er bijna geen verschil tussen de twee'', zegt Roger Michiels, mecanicien bij Chocolade Jacques-Topsport Vlaanderen. ,,Oké, carbon vangt de schokken beter op en rijdt dus soepeler op kasseien. Maar anderzijds is een aluminium fiets stijver. En hoe stijver de fiets, hoe minder kracht er verloren gaat. Doordat carbon soepeler is, wordt de kracht die de renner op de fiets uitoefent meer verspreid. Bij een harde aluminium kader gaat de kracht rechtstreeks naar beneden en dat is efficiënter.''

400 gram

En wat dan met het gewicht? ,,De fiets van Boonen weegt nu 400 gram meer. Volgens mij voelt een renner dat zelfs niet'', zegt Michiels. ,,Wat maakt het trouwens uit als ze er nog drie drinkbussen bijsteken?''