Opnieuw jaar uitstel voor heraanleg zwart kruispunt De Sterre

Rotonde wordt pas in 2012 vernieuwd

Rotonde wordt pas in 2012 vernieuwd

Op het kruispunt De Sterre komen de Oudenaardsesteenweg, de Kortrijksesteenweg, de Voskenslaan en de Krijgslaan samen.
Frederiek Vande Velde
Foto: © Frederiek Vande Velde

GENT - De plannen voor de heraanleg van de rotonde aan De Sterre dateren al van 2001. Bijna tien jaar later is het gevaarlijk kruispunt nog steeds niet aangepakt. 'Het plan is klaar', zegt Michiel Callens van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen. 'In 2012 starten we met de werken.'

Het kruispunt De Sterre, waar de Oudenaardsesteenweg, de Kortrijksesteenweg, Voskenslaan en de Krijgslaan samenkomen, is een van de achthonderd gevaarlijke punten die het Vlaams Gewest onder handen wil nemen. Toch komt er maar geen schot in de heraanleg en wordt die jaar na jaar uitgesteld.

De eerste plannen dateren al van 2001, bijna tien jaar geleden, toen men zowel de rotondes van De Sterre, als die van de Drie Sleutels samen met de Kortrijksesteenweg wilde vernieuwen. Heel wat studies werden uitgevoerd, maar tot op de dag van vandaag blijft het onoverzichtelijke kruispunt aan De Sterre een levensgevaarlijke plek om over te steken. In 2009 beloofde men om het kruispunt in 2011 te vernieuwen, maar nu blijkt dat de aanpak opnieuw met een jaar is uitgesteld.

Uitstel, geen afstel

'De aanpak van het kruispunt is zeker geen dossier dat in de ijskast zit', zegt Michiel Callens van het Agentschap Wegen en Verkeer, dat belast is met de heraanleg. 'Onlangs nog zaten we samen met de eigenaar van het Shell-tankstation op het kruispunt voor de onteigening van een deel van zijn eigendom. Het klopt dat de start van de heraanleg was gepland in 2011, maar er zijn verscheidene redenen waarom er uitstel is tot 2012.'

Er zijn immers diverse partners betrokken bij het project. 'Er zijn heel wat studies uitgevoerd en de plannen gingen diverse keren over en weer om technische aanpassingen te doen. Ook was de stad Gent vragende partij om meer groen in te planten op het nieuwe kruispunt. Daar hebben we nu, bij het nieuwe plan, rekening mee gehouden. Het ontwerpplan is nu definitief klaar. Begin februari wordt het naar de bevoegde diensten op het stadhuis gestuurd en kunnen zij er zich over buigen. Als de stad een positief advies geeft, kunnen we een bouwaanvraag doen. Het is de bedoeling om de werkzaamheden te starten in 2012. Er is alleszins in dat jaar budget voor de werkzaamheden begroot.'

Er is bovendien niet langer sprake van de bouw van een zogenaamde ovonde, twee rotondes die verbonden zijn met een brede middenberm, of van een kluifrotonde, maar wel van een langgerekte rotonde op De Sterre. 'Er komt ook een tunnel tussen het Shell-tankstation en de Midasgarage waardoor het kruispunt veiliger wordt voor fietsers en voetgangers. De verkeersveiligheid verbeteren was zeer belangrijk bij de heraanleg', aldus Callens.

HeraanlegKortrijksesteenweg

Om financiële en andere redenen werden de plannen uit 2001 voor de heraanleg van de Kortrijksesteenweg ook nog niet uitgevoerd. 'De verkeerssituatie is er ondertussen ernstig veranderd', zegt Callens. 'Dat vraagt een nieuw plan van aanpak. Ook hier zijn trouwens diverse partners betrokken bij het project. Eigenlijk wachten we op de plannen van De Lijn', zegt hij. 'We gaan de straat niet openbreken als even later blijkt dat de Lijn daar allerlei werken, bijvoorbeeld voor de verlenging van de tram, wil uitvoeren.'

'We hebben daar een jaar of twee geleden al de koppen over samen gestoken', zegt Christel Boumans van De Lijn.

'Door de bouw van de MG Tower, de toren van de KBC-bank aan The Loop, is de situatie er veranderd. Nu hebben we geen concrete plannen voor de Kortrijksesteenweg. We weten zelfs ook nog niet of we de tram naar de Carrefour zullen doortrekken.'

'We moeten eerst nog met verscheidene partners samen zitten, maar een concrete termijn hebben we nog niet in gedachten.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio