Food

Ray Lengelé tekent Frostiestijgers en Smackskikkers

Achter de doosjes van Kellogg's zit een Belg

Achter de doosjes van Kellogg's zit een Belg

Foto: rr

In de supermarkt kom je hem dagelijks tegen, maar daarbuiten is Ray Lengelé een nobele onbekende. De naar Canada uitgeweken Belg tekende tienduizenden figuurtjes voor onder meer Kellogg's, Kinderchocolade en Danone. Deze week ontwierp Lengelé ook het logo voor het valentijnsevenement 'Brussels in Love'. Wij wierpen een blik in zijn schetsboeken. Eline Bergmans

Tony de Frostiestijger, Smacks de kikker en de lachende kindersurprise. De wereldberoemde figuurtjes sluipen al meer dan vijftig jaar in verschillende gedaanten onze keuken binnen. Weinigen weten dat de tekeningen op de verpakkingen van de hand van een Belgische illustrator zijn: Ray Lengelé is in Congo geboren en studeerde in 1976 als graficus af aan de kunsthogeschool Sint-Lucas in Brussel. Sinds ongeveer twintig jaar maakt hij illustraties in de reclamesector. In 2002 emigreerde hij naar Montréal in Canada. 'Niet per se voor mijn carrière, wel omdat ik mijn horizonten wilde verruimen. Dat is voor een kunstenaar altijd een goede reden.'

Ray Lengelé is ook schilder en cartoonist voor enkele plaatselijke kranten, maar zijn voornaamste broodwinning zijn nog steeds de mascottes die hij tekent voor grote merken als Kinderchocolade, Danone, Esso, Metro en - misschien wel het bekendste - Kellogg's. Op ontelbare doosjes ontbijtgranen vind je de illustraties van Lengelé terug. 'Mijn kinderen zijn apetrots als ze met hun vader door de supermarkt lopen', zegt de illustrator. 'Maar daarbuiten weten maar weinig mensen dat ik ze heb getekend.'

Jaarlijks heeft Kellogg's enkele thema's die overal terugkomen zoals bijvoorbeeld het wereldkampioenschap voetbal of Indiana Jones. 'Dan voorzie ik de figuurtjes van een voetbal of een lasso met een hoed', zegt de illustrator. 'Met de jaren zijn de figuurtjes enorm geëvolueerd. De consument is veel kritischer geworden en dat zie je ook in de mascottes. Waar vroeger in 2D een smullende tijger werd afgebeeld naast een kom ontbijtgranen, heeft Tony nu echt een karakter gekregen. Hij symboliseert moed, kracht en is enorm sportief. Een angstige Tony behoort bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden. Onder invloed van animatiefilms wordt tegenwoordig trouwens alles in 3D getekend. Smacks is dan weer een bazig figuurtje dat altijd druk en met grote ogen wordt afgebeeld.'

Voor alle duidelijkheid: Ray Lengelé is niet de ontwerper van de verschillende mascottes, maar hij steekt ze wel steeds in een ander kleedje. 'Het geeft een heel speciaal gevoel', zegt de tekenaar. 'Zo was ik als kind verzot op de kindersurprises en nu teken ik zelf de verpakkingen. Dat is heel bijzonder, ook al moet je als illustrator binnen de lijntjes van een merk blijven.'

Onlangs werd Ray Lengelé gevraagd om het logo te ontwerpen voor 'Brussels in Love', een valentijnsevenement in Brussel. 'In Montréal hebben we een gemeenschap van Belgen en zo kwam ik in contact met de organisatoren van Brussels in Love', zegt Lengelé. 'Zelf heb ik jarenlang in de Belgische hoofdstad gewoond en hoewel ik er nooit meer naar toe wil verhuizen, was het een erg leuke ervaring om het logo te ontwerpen. Ik heb geprobeerd er veel humor in te stoppen. Geestigheid is een van de constanten in mijn werk.'

www.lengele.com

Corrigeer