Deel beschermd Laarbeekbos moet wijken voor verbreding

Tentenkamp tegen uitbreiding ring

BRUSSEL - Actiegroepen protesteren tegen de verbreding van de Brusselse ring. De actievoerders bouwden een kamp aan het Laarbeekbos. Ze hebben er overnacht. Ze protesteren omdat een deel van dat bos gekapt zou worden voor de uitbreiding van de ring.

De Jeugdbond voor Natuur en Milieu (JNM) en het Brusselse fietserscollectief PlaceOVelo hebben gisteravond een actiekamp opgericht langs de Brusselse ring.

De organisaties verzetten zich tegen de plannen van de Vlaamse regering om de ring te verbreden. Honderd actievoerders spraken 'savonds af om van de Naamsepoort in Brussel naar de brug aan de Limburg Stirumlaan in Wemmel te rijden. Daar troffen zowel Vlaamse als Brusselse fietsers elkaar en trokken ze gezamenlijk naar hun actiekamp.

‘Volgens de plannen zou vijf hectare van het Laarbeekbos, een beschermd natuurgebied, moeten worden gekapt', legt Jeroen Verhoeven van de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) uit. ‘Dat bos ligt vlak naast de ring. Een deel van het bos moeten worden gekapt om extra rijvakken te creëren. Bovendien zou een deel van de bomen moet worden gekapt om er een werfzone aan te leggen. We begrijpen niet hoe men zomaar kan beslissen een beschermd bos te kappen voor extra rijbanen.'

De actie moet het verzet – vanuit Vlaanderen én Brussel – tegen de uitbreidingsplannen zichtbaar maken. De actie, die gesteund wordt door de gemeente Jette, werd Campring gedoopt.

Verhoeven wijst erop dat een uitbreiding van de ring niet eens oplossing zal bieden. ‘Op termijn zal de ring toch weer vastzitten. Bovendien zullen de werken veel extra fileleed veroorzaken.'

‘Wij bepleiten andere beleidsmaatregelen om het verkeer vlotter te doen verlopen. In Brussel krijgen werknemers die met openbaar vervoer naar het werk gaan of carpoolen premies. Dat gebeurt nog steeds niet in Vlaanderen. Er is veel te weinig aandacht voor een degelijk mobiliteitsplan. Bovendien gelden er nog steeds enorme fiscale voordelen voor bedrijfswagens. Liefst 37procent van alle wagens op onze snelwegen zijn bedrijfswagens.'

De actievoerders roepen de regering op dringend werk te maken van een betere visie. ‘De uitbreiding is typisch kortetermijndenken. Wij stellen een kilometerheffing voor of flexibele arbeidsuren. Maar zeker niet nog meer beton gieten.'

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio