Tapijt van 16.000 zonnepanelen zet 4.000 treinen in beweging

Allereerste zonnetrein maakt succesvolle testrit in regen

Foto: © Raymond van Beygaerden

BRASSCHAAT / SCHOTEN - Het miezerde gisterochtend, maar dat was geen beletsel om de allereerste zonnetrein te laten rijden tussen Antwerpen-Centraal en het station Noorderkempen in Brecht. De stroom die daarvoor nodig was, werd opgewekt door 16.000 zonnepanelen bovenop de spoorwegtunnel langs het Peerdsbos.

De tunnel, eigenlijk een betonnen bovengrondse koker voor de hogesnelheidslijn naar Nederland langs de E 19, werd tien jaar geleden in de eerste plaats aangelegd om te vermijden dat er bomen van het aanpalende Peerdsbos op de sporen zouden vallen. Hij vermijdt ook dat de hogesnelheidstreinen al te veel geluidsoverlast veroorzaken. ‘Het idee om dat gigantische betonnen dak een bijkomende nuttige bestemming te geven, groeide in Schoten', zegt burgemeester Harrie Hendrickx (CD&V), die gelukkig is dat die wensdroom van de lokale milieuraad ook werkelijkheid werd.

Europese primeur

Spoorwegbeheerder Infrabel, de gemeentebesturen van Schoten en Brasschaat, op wiens grondgebied de 3,4 km lange spoorkoker ligt, en de bedrijven Enfinity en Solar Power Systems, vonden elkaar in het project Zonnetunnel. Het uitrollen van het tapijt van zonnepanelen startte zowat een jaar geleden en is nu klaar. De arbeiders van specialisten Solar Power Systems en Enfinity hadden er hun bezigheid mee. De 16.000 zonnepanelen bestrijken een oppervlakte van liefst 50.000 m² of acht voetbalvelden.

Infrabel spreekt van een Europese primeur. ‘Voor het eerst wordt spoorinfrastructuur gebruikt om energie te produceren. Het mooie is dat we die energie meteen zelf hergebruiken voor zowel seininrichting, verlichting, stationverwarming als voor het treinverkeer zelf. De omschakeling van de groene energie gebeurt in het tractiestation Noorderdokken in de Antwerpse haven. Van daaruit wordt de elektriciteit verdeeld naar treinen en stations', wijst ingenieur Jos Sannen naar de bedrading boven de trein. ‘Ieder jaar zullen dankzij deze Zonnetunnel zo'n 4.000 treinen volledig op zonne-energie rijden, of het equivlaent van één dag treinverkeer op ons volledige netwerk.'

De Zonnetunnel is goed voor een jaarlijkse stroomproductie van 3.300 mWh, wat overeenkomt met het gemiddelde jaarverbruik van bijna duizend gezinnen. Ze zorgt er ook voor dat er op 20 jaar tijd 47,3 miljoen kg minder CO2 de lucht wordt ingeblazen.

Overheidstoelagen

Alle betrokken partijen investeerden via de bvba SPS Fin samen 15,7 miljoen euro in de Zonnetunnel. Net als alle andere gebruikers van zonnepanelen ontvangen ze groenestroomcertificaten en daarnaast ook nog eens een speciale ecologiepremie van 1,75 miljoen euro van de Vlaamse overheid.

‘Wij zullen de opgewekte stroom onmiddellijk en integraal gebruiken voor eigen gebruik, en dus niet doorverkopen aan commerciële stroomleveranciers. Wij zijn en blijven de enige afnemer', countert Jos Sannen van Infrabel mogelijke kritiek op misbruik van overheidstoelagen.

De gemeentes Brasschaat en Schoten zijn niet alleen blij dat ze dergelijk innovatief duurzaam project van Europees niveau mee mogelijk maken. Ze worden er ook financieel beter van. ‘We hebben via onze financieringsmaatschappijen Finea en Ika leningen verstrekt aan SPS Fin. Omdat we zelf goedkoop kunnen lenen, levert dat wat winst op. Als aandeelhouder zullen we met de tijd ook profiteren van de dividenden', voorspelt Dirk de Kort, burgemeester van Brasschaat (CD&V).

En nog dit. Die eerste zonnetrein, ook zo aangekondigd op de tabel met vertrek- en aankomsttijden in het station trouwens, maakte gisteren een feilloze rit. ‘Treinen aangedreven door groene energie, rijden volledig normaal. Hoewel ze veel duurzamer zijn, zul je als reiziger echt geen verschil merken met een gewone trein', verzekert Infrabel-woordvoerster Chloë Van Driessche.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio