Bierbrouwers willen jongeren sensibiliseren

Bierbrouwers willen jongeren sensibiliseren

Philip Buisseret: 'Alleen een verbod om alcohol te verkopen aan min-zestienjarigen werkt niet.'Pol De Wilde
Foto: © Pol De Wilde - Corelio

De Belgische Brouwers vragen de regering meer sensibilisering rond de bierverkoop aan min-zestienjarigen. 'Wij zijn voor een verkoopsverbod van alle alcohol aan min-zestienjarigen. Maar dat alleen is niet genoeg', zegt directeur Philip Buisseret.



De Brusselse Grote Markt is vandaag en morgen het terrein van het tiende weekend van het Belgische bier. Zo'n 100.000 bezoekers worden verwacht. De veertig belangrijkste Belgische brouwers laten er zo'n 270 biersoorten proeven. 'Ons bierweekend is een groot evenement aan het worden. Vanuit Japan wordt er zelfs een speciale reis voor georganiseerd', zegt Philip Buisseret, directeur van de Belgische Brouwers.

Maar de brouwers willen niet alleen het drinken van bier promoten. Ze willen ook dat dit met mate en verstandig gebeurt. Daarom zijn ze via enquête nagegaan hoe jongeren het beste te sensibiliseren zijn rond alcoholmisbruik (zie grafiek).

Wat leert de enquête?

Philip Buisseret: 'Jongeren vinden dat wie dronken achter het stuur kruipt een crimineel is, en willen liever vermijden om er door dronkenschap belachelijk uit te zien. Dat is volgens ons een belangrijke boodschap, die wij gaan overbrengen aan de overheid. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat wetgeving alleen niet volstaat. De boodschap moet door de jongeren zélf gedragen worden. Voor ons is het duidelijk dat bier niet goed is voor de ontwikkeling van min-zestienjarigen, en dat op te jonge leeftijd alcohol drinken later tot verslaving kan leiden. Daarom zijn wij voorstander van een verbod op de verkoop, ook in winkels, aan min-zestienjarigen. Wij werken daar sterk aan mee.'

In het consumentenprogramma 'Volt' op Eén werd nochtans bier geserveerd aan heel jonge kinderen.

'Er is nog veel werk aan de winkel. Wij geloven dat een verbod alleen niet werkt, omdat het verbodene jongeren ook aantrekt. De wet moet door de jongeren gedragen worden. Daarom is sensibilisering nodig.'

'In mei zijn we zelf met de campagne Respect16 gestart, samen met Inbev. Die richt zich tot de verkopers, zoals de kelners in de cafés. Wij willen hen leren neen te zeggen tegen min-zestienjarigen die alcohol vragen. Wij beseffen tegelijk dat jongeren op die leeftijd meer merkgebonden zijn. Vandaar die licht alcoholisch breezers, die enkel als doel hebben jongeren aan bepaalde merken te binden. Wij doen daar niet aan mee. Respect 16 was een pilootproject in een duizendtal cafés in Brussel. Binnenkort kijken we of we het kunnen uitbreiden.'

Jullie houding lijkt dubbel. Doen jullie dit om te vermijden dat er allerlei wettelijke verboden komen?

'Neen. Wij zijn al lang met sensibilisering bezig. Denk aan de Bob-campagne, waar wij al van in het begin aan meewerken. Bob is trouwens een uitvinding van een brouwer. Wij hebben ook een convenant gesloten, waarin we stellen dat we geen reclame maken gericht op jongeren. We associëren bier ook niet met sportieve prestaties, succes of betere sociale relaties. Wij verkopen onze producten ook niet in automaten in de buurt van scholen of jeugdhuizen.'



www.weekendvanhetbier.be www.respect16.be www.belgianbeerparadise.be

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees