Fit & Gezond

Maaltijd overslaan slecht voor de lijn

Een maaltijd overslaan om te vermageren, is geen goed idee. Integendeel: het kan leiden tot een niet gecontroleerd hongergevoel dat gecompenseerd wordt door allerlei vaak ongezonde tussendoortjes met veel vet en/of suiker. Daardoor hebt u misschien bij de volgende maaltijd geen honger en dreigt u in een vicieuze cirkel te belanden.

Wanneer u geregeld een maaltijd overslaat, bestaat ook het gevaar dat uw stofwisseling zich daarop afstelt. Als het lichaam te lang geen voeding krijgt, zal het een signaal geven waardoor de stofwisseling afneemt om de aanwezige vetcellen in het lichaam op te slaan als reserve. Een maaltijd overslaan zorgt er dus voor dat u het vet dat u al hebt niet kwijt zult raken en uw volgende maaltijd zal automatisch worden opgeslagen als vetreserve. Zo dreigt u alleen maar zwaarder te worden. Wanneer u daarentegen regelmatig eet, zal uw stofwisseling toenemen waardoor het vetverbrandingsproces wordt versneld en het reeds opgeslagen vet ook aangesproken wordt.

Sla zeker het ontbijt niet over. Na een lange nachtrust moet de lege maag worden gevuld, anders beschikken we niet over de nodige energie om de voormiddag goed door te komen. Het ontbijt levert naast energie ook een aantal essentiële voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Diëtisten stellen dat het ontbijt 20 tot zelfs 25procent van de dagelijkse energiebehoefte zou moeten leveren. Het is vooral een maaltijd die rijk is aan koolhydraten, wat een positieve invloed heeft op de energieverdeling over de hele dag. Op die manier kan het aandeel van de vetten beter onder controle worden gehouden.

Elke dag vindt u in Het Nieuwsblad een gezondheidstip www.gezondheid.be

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees