Theo Geeroms (51) rijdt al 13 jaar mee in de Ronde als motard

'Dit jaar vervoer ik Kris Peeters'

'Dit jaar vervoer ik Kris Peeters'

Theo Geeroms vervoert de bordman. Samen laten ze de renners weten hoeveel tijdsverschil er is tussen de koplopers en de achtervolgers. Caro Van den Broeck

BORCHTLOMBEEK - Motard Theo Geeroms uit Borchtlombeek zal morgen al voor de veertiende keer meerijden in de Ronde van Vlaanderen. Hij is chauffeur van de bordman en geniet met volle teugen van zijn bevoorrechte positie.

Chris Van den Durpel, Martin Heylen, Johan Museeuw, Wouter Vandenhaute, Carl Huybrechts, Kurt Defrancq. Dat zijn slechts enkele klinkende namen van bordmannen die tijdens de Ronde van Vlaanderen achterop de motor van Theo Geeroms hebben gezeten. Dit jaar heeft hij het genoegen Vlaams minister-president Kris Peeters mee te nemen. Geeroms zit jaar na jaar middenin de wedstrijd, achter het stuur van zijn motor. 'Ik kreeg veertien jaar geleden de kans om in de Ronde mee te rijden met de motor, als chauffeur van de bordman. Al sinds mijn twintigste rijd ik met een Harley Davidson en ik ben altijd koersliefhebber geweest. Ik heb dus mijn kans gegrepen om beide hobby's op een unieke manier met elkaar te combineren', zegt Geeroms. 'Tijdens mijn eerste Ronde van Vlaanderen zat Chris Van den Durpel achterop, dat was in 1998. Zijn typetje Kamiel Spiessens was toen enorm populair. Chris had zelfs meer succes dan sommige renners. Toeschouwers die op verschillende plaatsen naar de Ronde keken, wisten dat 'Spiessens' op de motor zat en riepen hem enthousiast toe', vertelt hij.

'Ik geniet ervan om met de motor in de koers te rijden. Mijn prioriteit is om de renners het tijdsverschil mee te delen. Niet om de cowboy uit te hangen of om dicht bij de renners te kunnen rijden', zegt Geeroms.

In eerste instantie wil hij zijn taak zo goed mogelijk uitvoeren, maar daarnaast krijgt Geeroms ook de kans om de wedstrijd op een unieke manier te beleven. 'Je ziet de wedstrijd niet zoals op televisie. Als er een ontsnapping is, ben je dicht bij de renners. Je ziet wie het goed doet en wie het moeilijk krijgt. Soms kijk je de renners recht in de ogen. Het gebeurt wel eens dat iemand als Cancellara naast je komt rijden om de tijden te vragen. Dat is natuurlijk een unieke ervaring', zegt hij.

Het vergt zowel ervaring met de motor als koersdoorzicht om de functie van chauffeur te kunnen uitoefenen. 'Er is één basisregel, de renners krijgen absolute prioriteit in de wedstrijd. Een wielerwedstrijd is altijd een hectisch gebeuren, maar desondanks worden er relatief weinig fouten gemaakt. Dat komt omdat elke bestuurder zijn taak uitvoert met respect voor de anderen. Wij moeten de tijdsverschillen meedelen, anderen moeten foto's of televisiebeelden maken. Als ik aan het einde van de dag vaststel dat ik niet ben opgevallen tijdens de koers, heb ik mijn werk goed gedaan', zegt Geeroms. 'We moeten er trouwens ook op letten dat we renners niet bevoordelen of benadelen. Er zijn er altijd die dicht bij een wagen of motor rijden om uit de wind te blijven. Dan moeten we vertragen, zodat ze ons voorbijsteken.'

Geen sanitaire stop

Geeroms vertrekt zondagochtend al vroeg naar Brugge, waar hij zijn bordman een rondleiding geeft. Tussen 9.30uur en 10uur komt de karavaan in beweging. Dan zijn Geeroms en zijn bordman voor de rest van de dag op de baan. Eten of drinken gaat nog net op de motor, maar tijd voor een sanitaire stop is er niet. Geeroms probeert zich daarop voor te bereiden en waarschuwt ook zijn passagier, maar dat loopt af en toe mis. 'Ik heb het al meegemaakt dat mijn passagier plotseling moest plassen tijdens de rit. Ik ging toen voorop rijden en stopte even, maar na het plassen kreeg hij zijn pak niet goed dicht. Iedereen was ons voorbijgereden. Op dat moment moet je een beroep doen op je parcourskennis om stukken af te snijden en terug bij de renners te geraken', zegt hij.

Geeroms maakt de Ronde al jaren van dichtbij mee. Hij heeft al een hele generatie renners hun carrière zien beëindigen. Denk maar aan Alessandro Petacchi, Andrei Tchmil en Peter Van Petegem. Maar ook Johan Museeuw, die overigens Geeroms' meest favoriete renner aller tijden is. 'Museeuw heeft voor mij altijd een belangrijke rol gespeeld in het koersgebeuren. Het was me dan ook een groot genoegen toen hij met me mee reed als bordman', zegt Geeroms. 'Voor dit jaar hoop ik dat Boonen de Ronde nog eens mag winnen.'

Geeroms neemt zijn functie serieus, maar geniet ondertussen van wat hij doet. 'Het is een hobby die me toelaat in heel speciale wedstrijden mee te rijden. Zolang ik me fit en ontspannen voel op de motor, wil ik dit heel graag blijven doen. Hopelijk tot de leeftijdslimiet van 65 jaar.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio