aanleg R11 en A102 is eerste prioriteit voor Forum 2020

‘Fileleed half opgelost voor derde van de prijs'

ANTWERPEN - De aanleg van alleen de Oosttangent, de R11 plus de A102, verzacht het fileleed aanzienlijk en kost maar een derde van het hele Masterplan. Dat besluit het studiebureau TML. De Vlaamse overheid wil echter eerst starten met de werken aan de Ring.

Eerst even terug naar september 2010. De Vlaamse regering besliste toen om de Lange Wapper te vervangen door tunnels én om een extra weg aan te leggen ten oosten van Antwerpen. Deze Oosttangent bestaat uit twee delen. Een ondertunnelde R11 die loopt van de E313 in Wommelgem naar de E19 in Wilrijk. De A102 verbindt de E313 met de E19 in Ekeren en werd overgenomen uit het Meccanotracé, het alternatief voor het BAM-tracé. Forum 2020, de bedenkers van Meccano, namen op hun beurt de R11 mee in hun tracé dat werd omgedoopt tot MeccanoPlus. Forum 2020 liet dit vervolgens opnieuw berekenen door het studiebureau TML, Transport Mobility Leuven. Eerder concludeerde TML al dat Meccano beter werkt dan het BAM-tracé en de nieuwe studie toont dat Meccanoplus voor een nog betere verkeersafwikkeling zorgt. TML onderzocht echter ook de verkeersstromen zonder een extra Scheldekruising, maar met dus alleen de Oosttangent.

‘Gezond verstand'

De resultaten zijn opvallend. Met de aanleg van alleen de Oosttangent en een vrachtwagenverbod op de Ring daalt het verkeersvolume met 18procent in de Kennedytunnel en zelfs met 43procent op de Ring tussen Borgerhout en Deurne. Als er een tol wordt gekoppeld aan de Oosttangent dan daalt het verkeer in de Kennedytunnel zelfs met 22procent en op de Ring in Borgerhout met 47procent. De aanleg van de A102 en R11 zou volgens Forum 2020 tussen de 1,3 en de 1,6miljard schommelen.

Ondernemer Christian Leysen van Forum 2020 beveelt de overheid dan ook aan om eerst met de aanleg van de Oosttangent te beginnen.

‘Deze weg staat zowel in het BAM-tracé als in Meccano', aldus Leysen. ‘Laten we stoppen met ruziën en bouwen aan dat waar we het over eens zijn en wat we kunnen betalen. Het hele Masterplan van de regering kost ondertussen vijf miljard. Dat geld is er niet en gezien de financiële markten zal het er ook niet snel zijn.'

Het kabinet van Crevits wilde gisteren op reageren, maar zei al vaker dat de regering eerst de Ring wil sluiten via het BAM-tracé. Dat betekent dus dat er weldra werken starten op de Ring, terwijl het fileleed vandaag al niet is te overzien. ‘Als we eerst de Oosttangent aanleggen dan kan het verkeer langs daar rijden tijdens de werken aan de Ring', reageert Leysen. ‘Dat is gewoon een kwestie van gezond verstand.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio