Schip verliest drie ton houtkrullen onder brug


De brandweer en civiele bescherming waren donderdag urenlang in de weer om het water van het kanaal Roeselare-Leie schoon te maken. Woensdagavond maakte de kapitein van het binnenschip Dirk Senior een inschattingsfout toen hij onder de Zwaantjesbrug doorvoer. Daardoor kwam drie ton houtkrullen in het water terecht.
De Dirk Senior was woensdag op weg naar het houtverwerkend bedrijf Spano in Oostrozebeke, toen het tussen 19 en 21uur fout liep. ‘Het schip was te hoog geladen', vertelt Claudia Van Vooren van Waterwegen en Zeekanaal, afdeling Bovenschelde. ‘Daar werd de kapitein op attent gemaakt in de sluis van Sint-Baafs-Vijve. Hij werd gevraagd zijn lading beter te verdelen om problemen te vermijden aan de Zwaantjesbrug.'
De kapitein, de Nederlander D.H., deed dat niet. Toen hij onder de Zwaantjesbrug voer, kwam het bovenste deel van zijn lading houtvezels in contact met de onderkant van de brug. Daardoor kwamen heel wat vezels in het water terecht.
Een andere schipper alarmeerde donderdagnamiddag de brandweer, die samen met de civiele bescherming ter plaatse kwam. ‘Over een lengte van vierhonderd meter is het water vervuild met houtsnippers', vertelt brandweerman Freddy Devos. Eerst probeerden ze de houtkrullen met een scherm samen te drijven, maar dat lukte niet. ‘De vezels moesten uit het water worden geschept', weet Claudia Van Vooren. ‘De houtkrullen brengen het milieu geen schade toe, maar het water moet wel gereinigd worden.'
Gepeperde rekening
De firma Spano betreurt het ongeval. ‘De kapitein maakte een inschattingsfout', verduidelijkt communicatieverantwoordelijke Wim Seynaeve. ‘De Dirk Senior is een van de grootste binnenschepen. De Zwaantjesbrug is de kleinste op het traject, wat betekent dat het allemaal erg nipt is. Wellicht vormden de houtvezels een piramide en moest het topje eraan geloven.'
Het binnenschip was geladen met 1.700 ton houtkrullen, waarvan een kleine drie ton in het water belandde. ‘Bij mijn weten is zoiets nooit eerder gebeurd', verduidelijkt Seynaeve. ‘Toch zal dit ons niet beletten om ook in de toekomst transport via het water te blijven promoten. De lading van één schip kan je vergelijken met 85 vrachtwagens.'
De Dirk Senior is eigendom van het handels- en overslagbedrijf Van Kessel bv in het Nederlandse Maren-Kessel. Bij de firma was niemand bereikbaar voor commentaar. Omdat de kapitein de waarschuwingen in Sint-Baafs-Vijve negeerde, is hij verantwoordelijk voor de schade. ‘Zijn verzekering mag zich wellicht aan een gepeperde rekening verwachten', besluit Van Vooren.
Hoofdpunten
Het grote offensief van Oekraïne bestaat uit vele kleine stapjes, maar dwingt Rusland wel in het defensief
Almaar meer fraudeurs betrapt op rijexamen: “Camera in knoopsgat om de vragen te filmen”
Advocaten verbijsterd nadat Youtuber Acid Reuzegommers publiekelijk aan de schandpaal nagelt: “Op clicks beluste aandachtszoekers die onder ondergrens gaan”
“Straks werken de machines nog, maar is de mens verdwenen”: Leuvense AI-expert trekt aan alarmbel
Beste van Plus
“Treurige” taferelen op de Nederlandse televisie: waarom had Primoz Roglic grijze tape op zijn Jumbo-Visma-shirt?
Pijnlijk: toeriste wil ritje filmen op ‘langste roltrap ter wereld’, maar dat loopt fout
Al Pacino wordt op z’n 83ste opnieuw vader en kan vieren met Robert De Niro (79)
Standbeeld van Argentijns voetbalicoon bevat een wel erg groot detail, maar er zit een reden achter: “Je moet ballen hebben”