Politie woest op nieuwe 'bespottelijke' reclamespot van Touring Mobilis

'Agent Kevin Budts heeft alle smurfenstickers, plast elke zondagochtend stiekem in het zwembad en heeft 40 euro op de poef. Kom echt alles te weten over de mobiele flitsers in jouw buurt.' De jongste reclamespot van Touring Mobilis is de politie fors in het verkeerde keelgat geschoten.

Ook al de nieuwe reclamespot van Touring Mobilis gehoord, die de splinternieuwe sms-flitsdienst moet promoten? Gisteren was ze voor het eerst te beluisteren op Radio1 en 2, op StuBru en op MNM. Eén ding viel alvast op: willen of niet, de spot doét luisteren.

In een eerste versie klinkt het zo: 'Op de A12 ter hoogte van Londerzeel wordt er geflitst door agent Marco Vercammen. Marco is Belgisch kampioen headbangen, heeft last van schilfertjes, is al zat na twee pinten en zijn pincode is de verjaardag van zijn cavia. Kom echt alles te weten over de mobiele flitsers in jouw buurt, dankzij Touring Mobilis. Sms FLITS + POSTCODE naar 9180 en ontvang onmiddellijk alle flitsers in een straal van 50 km.'

Ook bij de politie hoorden ze gisteren de reclamespot. 'Eerlijk gezegd, we konden onze oren niet geloven', zegt Jan Schonkeren, van de liberale politievakbond VSOA. 'Je kan ludiek zijn, maar dit is vér over de grens van het fatsoen. Dit is ronduit bespottelijk voor de politie. Totaal ongepast. De namen van die agenten mogen dan nog fictief zijn. Ik kan me inbeelden dat er zeker luisteraars zullen zijn die denken dat dit echt is. Dat er dus een echte agent Kevin is die smurfenstickers verzamelt en in het zwembad plast.'

Sinds ze bij de politie de affaire-Koekelberg hebben gehad, heeft het imago van de politie al genoeg deuken gekregen volgens Schonkeren. 'Een reclamespot zoals deze kunnen we dus missen als kiespijn. Onze collega's die dagelijks de baan optrekken met hun flitswagens zijn zo al niet geliefd.'

Hoe dan ook zijn ze de komende zes weken nog niet verlost van de radiospot. Toch zal de politievakbond geen verdere stappen ondernemen. 'Dat zou hen alleen maar extra reclame opleveren', aldus Schonkeren. Bij Touring zelf vinden ze alle ophef overdreven. 'Iedereen die die spot hoort weet onmiddellijk dat het met de haren getrokken is. Geen kat die gelooft dat het allemaal echt is', zegt woordvoerder Gerd Nees. 'We wilden er vooral iets ludiek van maken. En dat is ons ook wel gelukt, zo te zien.' (dhh, ito)

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees