Werken onder perrons 11 en 12 zijn volop bezig

ADIEU Voskenstunnel

ADIEU Voskenstunnel

De Voskenstunnel was al dicht sinds april 2009. Deze week begon de afbraak.fvv Foto: © Frederiek Vande Velde

GENT - De oude, vertrouwde Voskenstunnel keert nooit meer terug. Gisteren is een stuk van die tunnel met de grote middelen gesloopt. De tunnel zal nu stap voor stap verder worden gesloopt. De sloping volgt de werken onder de sporen en die duren nog jaren. Karel Van Keymeulen

Sinds kort zijn de werken op de sporen zelf begonnen. Nadat eerder al spoor 12 buiten gebruik was geplaatst, werd begin december spoor 11 opgeheven. Gisteren begon de sloping van een deel van de Voskenstunnel, die bijna een eeuw lang het Maria Hendrikaplein en de Sint-Denijslaan verbond.

Nadat er de voorbije jaren vooral rond het station is gewerkt, een nieuwe busstelplaats en een nieuwe luifel in gebruik werden genomen en de grootste ondergrondse parking van de Benelux werd geopend, zijn nu de werken onder de perrons begonnen. Opzet is dat onder die sporen een gigantische stationshal wordt uitgegraven en gebouwd. Maar die werken zullen nog jaren duren, omdat het station moet blijven functioneren. Gent is een belangrijk reizigersstation en de treinen moeten blijven rijden.

Op de Voskenslaan zijn twee tijdelijke busperrons aangelegd. Alle voorbereidende werken zijn achter de rug. Op de perrons 11 en 12 is alle bekabeling, verlichting en overkapping weggehaald. Vanop perron 12 is een eerste helling gemaakt waarlangs vrachtwagens het afbraakmateriaal kunnen afvoeren. Zij rijden weg via de nieuwe Valentin Vaerwyckweg richting R4. Een tweede helling is al aangelegd tegen het spoortalud op de Sint-Denijslaan vlakbij de Kortrijksesteenweg.

Voor de afbraak en heropbouw van perrons 11 en 12 is er ongeveer twee jaar nodig. De nieuwe gevel die het toekomstige Prinses Mathildeplein zal verfraaien, wordt in die periode ook gebouwd.

Het station blijft zowel aan de voor- als achterzijde steeds toegankelijk. In de Sint-Denijslaan kunnen reizigers via een overdekt hellend vlak naar de reizigerstunnel. Ze kunnen ook via de oude tramtunnel nog de perrons bereiken. Voor fietsers is er in een corridor voorzien op de Sint-Denijslaan.

Landelijk

De Voskenstunnel aan het Sint-Pietersstation is al sinds april 2009 dicht. In die tijd werden de Timichegtunnel, die naar de grote ondergrondse parkeergarage leidt, alsook een nieuwe tram- en bustunnel gebouwd. Fietsers en voetgangers kunnen die laatste tunnel ook gebruiken.

De Voskenstunnel dateert van 1913 en werd na de Eerste Wereldoorlog met gewelven vernieuwd. De Voskenslaan was toen nog een oude buurtweg met verspreide bebouwing. Het was nog een landelijk gebied. Een oud beschermd hoevetje op de hoek met de Tuinwijklaan getuigt daar nog van. Langzaam werd de Voskenslaan volgebouwd. De tunnel was vele jaren een druk gebruikte weg met tweerichtingsverkeer.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio