Oproep tot samenwerking vindt weinig gehoor in Antwerpen

‘Haven Zeebrugge moet Antwerpen-West worden'

Havenvoorzitters vlnr. Daan Schalck (Gent), Joachim Coens (Zeebrugge), minister Hilde Crevits, Eddy Bruyninckx (Antwerpen) en Paul Gerard (Oostende).mvn

BRUGGE - Als de havens van Zeebrugge en Antwerpen willen overleven in de strijd met de haven van Rotterdam, moeten ze veel beter samenwerken dan nu het geval is. ‘Zeebrugge moet Antwerpen-West worden', zegt de topman van rederij APM Terminals Zeebrugge. Maar in Antwerpen is het enthousiasme lauwtjes.

De toekomst van de havens van Zeebrugge en Antwerpen is in gevaar als er op korte termijn niet beter wordt samengewerkt. Dat was de boodschap van de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens op de nieuwjaarsreceptie van de havengemeenschap. Tegen 2014 neemt de haven van Rotterdam de ‘Tweede Maasvlakte' in gebruik, een nieuw terrein van tweeduizend hectare dat de Nederlanders enorm zal doen groeien op het vlak van containertrafiek. De grootste slachtoffers van die groei dreigen de Vlaamse havens te worden.

‘En daarom moeten we zo goed mogelijk samenwerken', zegt Coens. ‘Het kan niet dat internationale bedrijven in Rotterdam alles in één krijgen, maar dat ze in Vlaanderen op verschillende havens met een verschillende strategie en verschillende systemen botsen. We moeten een logistieke eenheid vormen met Antwerpen en onze havens goed met elkaar verbinden. Wij kunnen door onze ligging aan zee gemakkelijk de allergrootste schepen ter wereld ontvangen, Antwerpen heeft een uitgebreide achterhaven en is zeer goed verbonden met de rest van Europa.'

In Zeebrugge klinken er positieve stemmen. ‘Zeebrugge en Antwerpen moeten hun krachten bundelen. We moeten samen vechten tegen Rotterdam, niet tegen elkaar', zegt Paul Jacob Bins, de topman van APM Terminals Zeebrugge, één van de grote containerspelers in de haven. ‘Ik zie Antwerpen, Gent en Zeebrugge als één geheel. Antwerpen en Zeebrugge zijn allebei bij de grootste tien containerhavens van Europa. We moeten aan iedere reder kunnen zeggen: kom met uw lading naar Antwerpen en meer daarvoor af in Antwerpen-West, Zeebrugge dus.'

Moeilijke samenwerking

In Antwerpen lijkt het enthousiasme voor die betere samenwerking opvallend lauw, al was Eddy Bruyninckx, directeur-generaal van de Antwerpse haven, wel aanwezig op de Zeebrugse nieuwjaarsreceptie. ‘Als het de bedoeling is om alle lading in Zeebrugge te lossen en dan via het spoor of de weg naar Antwerpen te rijden, dan hebben wij geen interesse. Dat zou ook de verdere verdieping van de Schelde in het gedrang brengen', zegt Bruyninckx. ‘We moeten allebei te winnen hebben bij een samenwerking. En op commercieel vlak ligt een samenwerking moeilijk. We willen samenwerken, maar de grote containerbedrijven moeten altijd de keuze hebben: of hun containers lossen in Antwerpen, of in Zeebrugge. Ik merk inderdaad dat de samenwerking op deze receptie in Brugge een prioriteit wordt genoemd, maar voor ons gelden andere prioriteiten.'

Rotterdam investeert in totaal meer dan drie miljard euro in de Tweede Maasvlakte, een nieuw stuk haven dat is gewonnen op de zee. De containercapaciteit van de Nederlanders zal met dertig procent stijgen.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio