‘Gebrekkige verbinding binnenvaart slecht voor haven'


De haven van Zeebrugge moet beter bereikbaar worden voor binnenschepen. Anders dreigt ze ten onder te gaan in de moordende concurrentie met andere havens. Dat zegt haveneconoom Eddy Van de Voorde, die tien jaar studiewerk rond de bereikbaarheid van de Zeebrugse haven gebundeld heeft.
Er is de afgelopen jaren veel te weinig geïnvesteerd in een goeie verbinding voor binnenschepen van en naar de haven van Zeebrugge. Dat is de voornaamste conclusie van de studie die haveneconoom Eddy Van de Voorde van de Universiteit Antwerpen heeft gedaan naar de bereikbaarheid van de Zeebrugse haven. Van de Voorde stelde zijn studie, die hij maakte in opdracht van Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V), gisteren voor aan het Vlaams Parlement.
Verschillende scenario's
‘De conclusie is dat Zeebrugge dringend een betere oplossing voor binnenvaartschepen nodig heeft', zegt Van de Voorde. ‘Op dit moment kunnen binnenschepen Zeebrugge eigenlijk bijna niet bereiken. Dat is een groot nadeel in de concurrentie met andere havens. Bedrijven die hun goederen langs een haven willen sturen, moeten zien dat ze de keuze hebben tussen trein, weg en binnenvaart. Andere havens als Rotterdam of Antwerpen hebben dat, Zeebrugge niet. En zo verliest ze deels haar voordeel van schaalgrootte, dat supergrote containerschepen in Zeebrugge probleemloos kunnen aanmeren.'
Opmerkelijk is dat Van de Voorde met zijn studiewerk niét wil gezegd hebben dat het Schipdonkkanaal moet worden verbreed om die verbinding voor de binnenvaart te verbeteren. ‘Wij hebben alleen een aantal scenario's in kaart gebracht die Zeebrugge kan volgen om iets aan die bereikbaarheid te doen', zegt hij. ‘Scenario één is helemaal niets doen, scenario vijf is op korte termijn al investeren in de verbinding die er nu ligt, de Brugse Ringvaart dus, zonder dat dat op langere termijn bijvoorbeeld een kanaalverbreding hypothekeert. Zo'n mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal moet je dan bekijken op basis van recente cijfers over de verwachte groei van de haven van Zeebrugge en de nood aan zo'n breder kanaal. Die
up-to-date
cijfers zijn er nu niet, maar heel lang hoeft daar niet over gestudeerd te worden: op een tweetal maanden moeten zo'n gegevens kunnen klaarliggen. Dat vijfde scenario lijkt mij het meest waarschijnlijke, maar het is aan de politiek om daarover te beslissen.'
In april wordt in het Vlaams Parlement verder gedebatteerd over het heikele dossier van het Schipdonkkanaal. ‘De bal ligt nu weer in het kamp van de Vlaamse regering en het parlement', zegt de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens. ‘Maar het is nu echt tijd, na al dat studiewerk, om te beslissen en een strategie vast te leggen over wat er nu moet gebeuren met de binnenvaartverbinding richting Zeebrugge.'
Hoofdpunten
Terwijl Kremlin met riskante gok uitpakt, heeft Oekraïne een nieuw favoriet doelwit
Almaar meer fraudeurs betrapt op rijexamen: “Camera in knoopsgat om de vragen te filmen”
Advocaten verbijsterd nadat Youtuber Acid Reuzegommers publiekelijk aan de schandpaal nagelt: “Op clicks beluste aandachtszoekers die onder ondergrens gaan”
Gezin krijgt energiefactuur van 17.000 euro maar anonieme weldoener betaalt alles: “We zullen hem eeuwig dankbaar zijn”
Beste van Plus
“Treurige” taferelen op de Nederlandse televisie: waarom had Primoz Roglic grijze tape op zijn Jumbo-Visma-shirt?
Pijnlijk: toeriste wil ritje filmen op ‘langste roltrap ter wereld’, maar dat loopt fout
Al Pacino wordt op z’n 83ste opnieuw vader en kan vieren met Robert De Niro (79)
Standbeeld van Argentijns voetbalicoon bevat een wel erg groot detail, maar er zit een reden achter: “Je moet ballen hebben”