DIEST / KORTENAKEN -
Eddy Claes meldde zich met een wagen in perfecte staat aan bij de autokeuring in Diest, maar moest diezelfde wagen na de uitlaatgastest laten wegtakelen. De motor was volledig opgeblazen.
In Webbekom werd de wagen aan een uitlaatgastest onderworpen, een standaardprocedure. Daarbij wordt een apparaat aan de uitlaat bevestigd en wordt het gaspedaal ingeduwd terwijl de wagen in neutraal staat. Maar bij die test liep het grondig mis. 'Op de een of andere manier is het fout gelopen', zegt Claes. 'De motor is volledig over zijn toeren gegaan en opgeblazen. Mijn wagen kwam geen meter meer vooruit. Ik heb zelfs een takeldienst moeten bellen om de wagen weg te slepen.'
Tweede voorval
In het verslag van de expert van de verzekering voor autoveiligheid staat dat de uitlaatgastest door de wetgever verplicht is en dat het nu aan Claes is om aan te tonen dat de test niet op de wettelijk voorgeschreven manier werd uitgevoerd. 'Begin maar eens', zucht Claes. 'Ik kan enkel aantonen dat mijn wagen op regelmatige tijdstippen gecontroleerd is, in een erkende garage. Ik kan best begrijpen dat menselijke fouten niet altijd uit te sluiten zijn. Maar waarom geven ze hun fout niet gewoon toe en regelen ze dit via hun verzekering? Nu dreig ik nog te moeten opdraaien voor alle kosten.Volgens de takeldienst was dit trouwens het tweede soortgelijke voorval die week bij de autokeuring in Diest.'
Bij de autokeuring erkennen ze het probleem. 'Elk jaar duiken er bij deze test enkele wagens op met schade', zegt Pascal Cortens. 'Maar dat zijn er slechts een handvol op de 1,2 miljoen wagens die we elk jaar controleren.Door slijtage kan soms iets verkeerd lopen. Wij hebben het dossier van de klant ontvangen en hebben een expert aangesteld. Het is nu aan de verzekeringsmaatschappijen omuit te maken hoe dit verder wordt afgehandeld.'