Proefproject rekeningrijden Leuven zorgt voor bewustere chauffeurs

Minder files, minder sluipverkeer

Minder files, minder sluipverkeer

Het kleine apparaatje links registreerde van september vorig jaar tot januari het rijgedrag van 35 proefpersonen.stl

LEUVEN - Meer gebruik van openbaar vervoer en fiets, minder verkeer tijdens de piekperiodes en minder wagens in woonbuurten en sluiproutes. Dat is, zo blijkt uit een proefproject in Leuven, wat de invoering van rekeningrijden op het verplaatsingsgedrag van automobilisten zou betekenen.

Stel: je woont in het hart van Kessel-Lo tussen de Diestse- en de Tiensesteenweg en je moet 's ochtends je kinderen naar school brengen in de buurt van de abdij van Vlierbeek. Kies je voor een route van sluipwegen als je weet dat een rit over de drukke steenweg misschien minder snel, maar wel goedkoper is? En kies je voor een dure, maar mogelijk vlottere rit over de Leuvensesteenweg als je weet dat aanschuiven op de E40 richting Zaventem je minder kost? Die vragen stelden zich de 35 proefpersonen van het project Intelligente Mobiliteit de afgelopen maanden dagelijks. Zij reden rond met een apparaat dat uitgerust was met gps- en gsm-technologie en dat aangaf hoeveel een autorit zou kosten. De tarieven die - fictief - werden aangerekend varieerden al naargelang het type weg, het tijdstip en het vermogen van de wagen. Zo betaalt de chauffeur van een kleine stadswagen 1,49 cent per kilometer op de autoweg tijdens de daluren, terwijl een ritje door een woonwijk de bestuurder van een zware terreinwagen 6,33 cent per kilometer kost. Volgens projectcoördinator Sven Maerivoet van Transport & Mobility Leuven werden tijdens de proefperiode ongeveer 11.000 ritten voor in totaal 100.000 kilometer gereden.

'Meer dan de helft van de proefpersonen verbeterde zijn rijgedrag wanneer er bedragen op de ritten werden gekleefd', zegt hij. 'Er werd vaker tijdens de daluren gereden, minder gebruik gemaakt van sluipwegen en meer van hoofdwegen. De proefpersonen dachten meer na over de manier waarop ze zich verplaatsen en kozen ook vaker voor de fiets, bus en trein.'

Voordelen

Volgens Maerivoet zijn de voordelen voor de maatschappij op lange termijn dat er minder en minder sluipverkeer zijn en dat zo de verkeersveiligheid en de levenskwaliteit toeneemt. Volgens hem is de gedragswijziging zonder twijfel toe te schrijven aan het rekeningrijden. 'Drie op de vier proefpersonen herviel immers in zijn vroegere verplaatsingsgedrag op het moment waarop de tarifiëring wegviel. Dat sterkt ons in onze overtuiging dat een kilometerheffing echt sturend kan werken. Daarom hopen we ook dat de overheid proefprojecten rond rekeningrijden op grotere schaal een kans wil geven.'

Het Leuvense stadsbestuur bood het consortium graag haar grondgebied als proeftuin. 'We zijn ingegaan op de vraag omdat een aantal Leuvense bedrijven aan het project deelnamen', zegt schepen voor Mobiliteit Dirk Robbeets (SP.A). 'Als stadsbestuur hebben we niet de bevoegdheid om principes zoals rekeningrijden in te voeren, maar de resultaten van het proefproject zijn daarom niet minder interessant. Zo zien we dat rekeningrijden een oplossing kan bieden voor het sluipverkeer in veel woonbuurten en sterken de bevindingen ons om verder in te zetten om het promoten van fiets en openbaar vervoer.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio