'Geen luitenant van VDB'

Bert Roesems (36) uiteindelijk toch onder dak in profpeloton

Bert Roesems (36) uiteindelijk toch onder dak in profpeloton

Ondanks een erg gure winter, waren de fysieke tests van Bert Roesems beter dan vorig seizoen: 'Wij Belgen zijn wel wat gewend.'Isosport
Foto: © LUC CLAESSEN

HALLE - Het had heel wat voeten in de aarde, maar Bert Roesems kan dan toch profrenner blijven. De 36-jarige Hallenaar dreigde na de geweigerde UCI-licentie voor Cinelli even op de straat te belanden maar via een fusie met Down Under raakten alles toch in kannen en kruiken.



Het was ongetwijfeld wel even schrikken?

Bert Roesems: 'De problemen raakten maar niet van de baan en dan weet je het wel. Het probleem lag bij Cinelli naar de UCI toe en dan weet je dat die van financiële aard zijn. Gelukkig werd er niet lang getalmd met de Belgische kern en sponsors. Nico Mattan voelde samen met de Belgische sponsor Thierry Floréal tijdig nattigheid en zorgde voor een prima oplossing via de fusie met Down Under. Cinelli stapt mee in de fusie als fietsenfabrikant, zodat de ploeg er sterker uit komt.'

Wijzigt de nieuwe ploeg jouw programma?

'We zullen nog iets meer een Belgisch programma volgen en tellen nu een iets ruimere kern met zestien wegrenners en één pistier. Down Under brengt acht jonge Australiërs in stelling die het vak willen keren naast zes Belgen, een Nieuw-Zeelander en een Amerikaan.'

'De voorbereiding werd nooit gestaakt zodat we geen hinder ondervinden van de voorbije heibel. Er wacht nu nog een weekje in het Spaanse Calpe om de puntjes op de i te zetten.'

Hoever sta je?

'Mijn conditionele tests zijn alleszins bevredigend. Mijn resultaten zijn een stuk beter dan de voorbije winter toen ik de naweeën ondervond van mijn opgelopen bekkenbreuk in de Vuelta. Ik zie me net als de ploegmaats wel uit de slag trekken.'

'Het is niet meteen zo dat ik als luitenant van Frank Vandenbroucke aan de slag ga, zoals her en der werd geopperd. VDB is heus wel oud en wijs genoeg om zijn eigen boontjes te doppen. We gingen wel regelmatig samen trainen en trokken ook met de andere Belgische maats naar Spanje in januari. De verstandhouding tussen ons is opperbest, maar in de koers moet je wel zelf op de pedalen trappen.'

Je debuteert in Kuurne-Brussel-Kuurne, waar de renners uit de rittenkoersen echter een streepje voor hebben?

'Dat wordt wel eens gezegd, maar is ook relatief. Ik reed ooit in de Omloop Het Volk 140 kilometer in de aanval terwijl dat mijn eerste koers van het seizoen was.'

'We kenden wel een ontzettend gure winter in België die verre van ideaal was voor de wielrenners, maar wij Belgen zijn op dat vlak wel wat gewend.'

Wat na Kuurne?

'Dan volgt Fayt-le-Franc, de driedaagse van West-Vlaanderen, Nokere Koerse, de Brabantse Pijl en Dwars door Vlaanderen in Waregem. Weet je, ik heb er zin in.'



Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio