'Vijf kilo in drie weken' beloven mag niet meer

Verbod op loze reclame voor vermageringspillen

Producenten van vermageringspillen mogen vanaf 1 juli niet meer beweren dat je met hun producten 'zoveel kilo in zoveel weken' kunt afslanken.

Peter De Backer

Dat is een gevolg van de nieuwe Europese richtlijn die deze zomer van kracht wordt. Ze legt fabrikanten van allerlei gezondheidsproducten strikte voorwaarden op. Als een product zogezegd de cholesterol verlaagt, moet dat eerst bewezen zijn vooraleer daarmee reclame gevoerd mag worden.

Dezelfde filosofie geldt voor allerlei middeltjes om te vermageren. In reclame zomaar beweren dat je in drie weken vijf kilo afslankt, zal daardoor vanaf juli niet meer kunnen.

Het is een bepaling die nogal wat bedrijven treft, want vermageringsproducten zijn zeer populair. Statistieken tonen aan dat 17 procent van de Belgische bevolking al eens een of ander vermageringspilletje of -drankje heeft uitgeprobeerd. Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) hoopt dat de misbruiken nu gebannen zijn.

Zwaarlijvige kinderen

Artsen van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) hebben intussen vastgesteld dat kinderen die kampen met overgewicht of zwaarlijvigheid een beduidend hogere kans hebben op slaapapneu, een abnormale ademhaling tijdens de slaap. In Vlaanderen kampt 12 procent van de jongens en 14 procent van de meisjes met overgewicht. Ongeveer drie procent van de jongens en meisjes is zwaarlijvig.

Door die onnatuurlijke adempauze daalt het zuurstofgehalte in het lichaam. Kinderen die kampen met slaapapneu hebben vaker aandachts- en concentratieproblemen, doen het op school minder goed en vertonen meer gedragsproblemen zoals hyperactiviteit.

Voorts is er bij zwaarlijvige kinderen een verband tussen de ernst van het slaapapneu en een verhoogde concentratie aan suikers en vetten in het bloed, wat op langere termijn een verhoogd risico op hart- en vaatziekten kan opleveren.



Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees