Scoren later ook beter in hoger onderwijs

Leerlingen kiezen weer voor Latijn en Grieks

Het aantal leerlingen dat voor Latijn of Grieks kiest, is in vijf jaar tijd gestegen met 14procent, schrijft het onderwijstijdschrift 'Klasse'. Alhoewel de talen al millennia oud zijn, zijn ze nog lang niet bestoft.



De wereld ligt open voor jongeren met een talenknobbel. Wie een mondje Chinees, Hindi of Arabisch leert, zal in de toekomst wellicht een grote aanwinst zijn voor het bedrijfsleven. Toch kiezen leerlingen opnieuw voor talen waarmee ze in geen enkel vakantieland terechtkunnen. Bovendien schrijft Klasse op basis van cijfers van het departement Onderwijs dat ook steeds meer jongeren afstuderen in de klassieke talen.

Niet zo vreemd, vindt Joeri Facq van de Vereniging Leerkrachten van Oude Talen. 'Wie pleit om Latijn te vervangen door Chinees, vergeet dat die oude talen een belangrijke pijler zijn van onze maatschappij. De westerse cultuur is gebaseerd op enerzijds het christendom en anderzijds het Grieks-Romeinse erfgoed.'

Volgens Facq zien leerlingen in dat Latijn en Grieks goede kansen bieden in het vervolgonderwijs. 'Uit studies van de KU Leuven blijkt dat leerlingen die Latijn of Grieks gestudeerd hebben, later beter scoren. Dat ligt niet alleen aan het feit dat slimme leerlingen kiezen voor die richting, er zitten ook veel goede studenten in economie-wiskunde. Die oude talen geven je een brede basis en leren je hoe problemen op te lossen. Ze zorgen ervoor dat je leert doorzetten, wat later goed van pas komt.'

Dat de oude talen met hun gecompliceerde grammatica en lange woordenlijsten stoffig zouden zijn, ontkent Facq ten zeerste. 'Veel hangt af van de leerkracht. Als je een fossiel voor de klas zet, wordt ieder vak stoffig. Een saaie docent kan zogezegd leuke vakken verknoeien, maar een goede leraar kan het saaiste vak boeiend maken. Niet dat Latijn saai is.' Dat de tijd van de Romeinen nog altijd tot de verbeelding spreekt, bewijzen films als Gladiator en series als Rome.

Maria Kestens, directeur van de eerste graad in het Regina Caelilyceum in Dilbeek, merkt dat leerlingen tegenwoordig beter nadenken over hun keuze. 'Vroeger kozen leerlingen voor Latijn om alle mogelijkheden open te houden. Als het dan niet lukte, probeerden ze moderne talen. Nu zijn leerlingen en hun ouders sneller geneigd om het studieadvies van het lager onderwijs en het CLB te volgen. Wanneer ze voor Latijn kiezen, doen ze dat bewuster. Dat iedereen op hetzelfde niveau begint, vinden ze een voordeel. Bij Frans zijn ze vaak bang dat anderen al een stuk verder staan.'

Ook Facq zegt dat leerlingen in zijn klas gemotiveerder zijn. 'Vroeger was Latijn een eliterichting om als ouder mee uit te pakken. Gelukkig is de tijd voorbij dat jongeren voor klassieke talen kozen omdat het chique staat.'



Corrigeer

NIEUWS