Met verzamelaar op stap door tentoonstelling

‘Coca-Cola is magisch voor jong en oud'

© © julie landrieu

© © julie landrieu

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Coca-Cola bestaat 125 jaar en dat is voor het Design Museum reden genoeg om het verhaal van de frisdrank te vertellen aan de hand van flesjes, blikjes, affiches en reclamecampagnes. Wij wandelden met verzamelaar Kurt De Muynck door de expo.

Stijn Geldof, foto's Julie Landrieu

Kurt is gefascineerd door het merk Coca-Cola. ‘Ze hebben mij in een warenhuis eens twee blikjes nepcola aangeboden', vertelt de Merelbekenaar terwijl we langs vooroorlogse flesjes Coca-Cola lopen. ‘Na één slok heb ik ze weggegooid.'

U raadt het al, Kurt werkt... in de Coca-colafabriek van Zwijnaarde, een werkplek die wel meer Coca-colaverzamelaars aantrekt.

‘Als klein

manneke

wilde ik alle blikjes hebben met de voetballers op. Pfaff, Nilis... Als ik ze in de ene winkel niet vond, ging ik wel naar de volgende. Zo is het allemaal begonnen. Deze heb ik bijvoorbeeld allemaal', zegt hij als we bij de veelkleurige

limited edition

flesjes zijn die werden ontworpen door groten als Karl Lagerfeld of Daft Punk.

Kurt heeft zo'n 300 verschillende blikken en flesjes thuis. ‘Vroeger veel meer, maar die heeft mijn ex-vrouw allemaal gehouden. Eerst stond mijn nieuwe verzameling in de gang, dan in de garage, en nu heb ik er genoeg om ons hele tuinhuis mee te vullen. Maar zo'n

koelerke

, dat wil ik heel graag.' We staan bij de prachtige retro-koelkasten. ‘Deze stukken kosten een pak geld. Mochten ze zeggen dat ik er eentje mag kopen voor 1.000euro, ik stak het meteen in mijn auto.'

Ook een stokoude, porseleinen sodafontein krijgt heel wat aandacht. ‘Dit stond vroeger bij de apotheker. Coca-Cola werd vroeger verkocht als medicijn tegen hoofdpijn. Dit is een uniek stuk, overgevlogen vanuit het hoofdkwartier in Atlanta, het Mekka voor elke verzamelaar. Ooit gaan we er heen.'

Terwijl Kurt met zijn vrouw discussieert waar ze die koelkast dan wel zouden zetten – ‘Dat past toch echt niet in het interieur van onze living hoor. Zet ze maar in de garage' – poseert Kurt voor een gigantische affiche van

‘die schone madam daar'

, de bekende

Yes Girl

van Coca-Cola uit 1946. ‘Het hele merk Coca-Cola, de vormgeving, de kleuren en de steeds veranderende reclame door de jaren heen hebben iets magisch voor jong én oud', vindt Kurt. ‘De kerstman associëren we automatisch met Coca-Cola, door de reclames.'

Wanneer we bij de oude houten kratjes van Coca-Cola zijn gekomen – de eerste sixpacks ooit – zegt Kurt: ‘Bij het naar hier komen hebben we in een winkeltje een doos van Coca-Cola gezien. Die ga ik straks kopen.'

De tentoonstelling ‘Coca-Cola: 125 jaar design', tot 26 februari 2012 in het Design Museum

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio