Maria Middelares pakt verkeersdruk aan met gratis abonnement openbaar vervoer voor personeel

Ziekenhuis koopt pendelparking station

Ziekenhuis koopt pendelparking station

Algemeen directeur van Maria Middelares Pascal Verdonck op de plek waar de nieuwe torenparking komt.Gianni Barbieux Foto: © Gianni Barbieux / gia / gnd

GENT - Het ziekenhuis Maria Middelares aan de Kortrijksesteenweg kocht de pendelparking die de voorbije jaren aan de Koningin Fabiolalaan, vlakbij het Sint-Pietersstation, stond. Op de plek waar het ziekenhuis zijn grootste parkeerruimte heeft, wordt de toren heropgebouwd. Er komt plaats voor 440wagens.

De funderingswerken zijn al gestart. Opzet is dat de parkeertoren er tegen begin februari staat en gebruiksklaar is. Aan het station opende op 13 december de nieuwe ondergrondse megaparking en daardoor verloor die parkeerconstructie haar functie.

'We zijn blij dat we die constructie konden aankopen,' zegt professor Pascal Verdonck, algemeen directeur van het ziekenhuis. 'Straks begint de bouw van een nieuw ziekenhuis ter vervanging van de gebouwen op campus Maria Middelares en op campus Sint-Jozef. Die werkzaamheden zullen minstens vier jaar duren en in diverse fasen verlopen. Als die werken beginnen, worden nog parkeerplaatsen geëlimineerd. Daarom proberen we vooruit te kijken. Zulke constructie demonteren en opnieuw opbouwen, is een voorbeeld van duurzaam werken. Wij bouwen ze opnieuw op maar met drie verdiepingen, ietsje anders dus dan de twee lagen aan het Sint-Pietersstation. Wij betalen deze parking zelf. De Vlaamse of federale overheid wil er niet in investeren. Het gaat om een tijdelijke oplossing, maar wel voor tien jaar. Bovendien is deze werkwijze goedkoper dan van nul een nieuwe parkeertoren opbouwen.'

Pendelparking

Om de bouw van de parkeertoren mogelijk te maken, wordt het personeel de komende weken gevraagd om buiten de ziekenhuiscampus te parkeren. De pendelparking van Flanders Expo is niet zo ver.

'De verkeersdruk is hier enorm. Wij zetten mensen aan om over te stappen op trein en tram, maar het is niet gemakkelijk', zegt directeur Verdonck. 'Wij werkten begeleidende maatregelen uit en geven onze medewerkers die het openbaar vervoer gebruiken een gratis abonnement.'

'Het probleem is dat 85procent van ons - vooral vrouwelijk - personeel niet in de buurt woont. Zij werken in beurtsystemen. Om 6 uur 'smorgens of om 22 uur 'savonds is het niet gemakkelijk om hier met het openbaar vervoer te geraken, vanuit pakweg Gavere, of naar huis te gaan. Vanaf het Sint-Pietersstation is het iets gemakkelijker omdat tram 1 hier passeert. In de nieuwbouw komen meer dan duizend parkeerplaatsen. Daarvoor krijgen we wel subsidie. Maar zoals gezegd, dat duurt nog jaren.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio