Heraangelegde 'probleemstraten' feestelijk geopend

Versmallingen en drempels schrikken vrachtverkeer af

Versmallingen en drempels schrikken vrachtverkeer af

Schepen van Mobiliteit Christ Meuleman en voorzitter van de verkeerscommissie Filip Vermeiren in de heraangelegde Moortelbosstraat. De verkeerskussens in de straat remmen het verkeer af. pdx Foto: © Peter Dirix

OOSTERZELE - Met tal van verkeersremmende maatregelen zijn de Moortelbos- en Meersstraat veel veiliger en gebruiksvriendelijker geworden. Ook het sluipverkeer wordt geweerd.

Het was op vraag van de bewoners dat de heraanleg van de Moortelbos- en de Meersstraat hoog op de agenda kwam te staan.

In beide gevallen waren de klachten van gelijke aard. Er werd te snel gereden, de versleten betonvakken zorgden voor overlast en de toegankelijkheid van de straten lokte massa's sluipverkeer.

Beide straten zijn nu vernieuwd en werden deze week officieel geopend door het bestuur, met een fiere schepen van Mobiliteit op kop.

'Wij hebben geluisterd naar de eisen van de bewoners', zegt Christ Meuleman.

'Beide straten zijn niet alleen mooi van uitzicht geworden, maar ook heel wat veiliger voor zwakke weggebruikers. Door de versmallingen, de drempels en de verkeerskussens moet het verkeer in de remmen gaan en trager rijden. Dit ontraadt ook vrachtverkeer. De voetgangers kregen brede trottoirs, de fietsers suggestiestroken. De mooie laag asfalt is een verbetering qua geluidsoverlast.'

'Bij deze wil ik aanstippen dat het in de eerste plaats de automobilisten zelf zijn die ervoor zorgen dat het gevaarlijk of veilig is in een straat. Kritiek zal er altijd zijn, maar zitten de beste trainers niet altijd in de tribune? Ze veranderen elke week van mening en nemen geen verantwoordelijkheid. Ik ben een trainer die op het veld met zijn ploeg constant een goeie match wil spelen.'

Toch goedgekeurd

Die sneer is gericht naar oppositiepartij SVVO die wegbleef op de opening van de straten wegens niet tevreden met de vernieuwingen die volgens hen niet voldoen aan de eisen van de bewoners en nog steeds gevaarlijk zijn.

'Ik keek het na en zowel in het dossier Moortelbos- als Meersstraat heeft SVVO elke stap - van begroting over bouwplan tot aanbesteding - goedgekeurd. Achteraf alles afbreken is heel bizar en weinig standvastig.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio