Bemiddelingsdienst banken krijgt minder klachten

BRUSSEL - BRUSSEL - De Bemiddelingsdienst Banken-Krediet-Beleggingen, die als beroepsinstantie klachten van klanten over de dienstverlening van financiële spelers behandelt, kreeg in 2006 iets minder klachten dan het jaar voordien. Het aantal ingediende dossiers daalde van 1.740 tot 1.710 en het aantal ontvankelijke klachten van 551 tot 515.
"We zien een dalende trend de laatste jaren. De instellingen willen de klachten nog steeds het liefst binnenshuis oplossen, omwille van commerciële redenen en omdat dit hen minder kost dan onze dienst te moeten betalen", zegt Ombudsman Jacques Zeegers.

Voor de eerste maanden van 2007 was er wel een stijgende trend. Van de ontvankelijke dossiers kende in 2006 40 procent een positieve afloop voor de klager.

Een derde van de klachten gaat over beleggingen, waarbij de klant meent slecht beleggingsadvies te hebben gekregen. Een vijfde van de klachten betreft betalingen, inclusief problemen met bankkaarten. Zestien procent van de klachten heeft betrekking op kredieten en evenveel op bankrekeningen.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees