Docu-fictie RTBF schiet in verkeerde keelgat

Een journalist van de RTBF brengt verslag uit over de Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring

BRUSSEL - BRUSSEL - De docu-fictie rond de onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen die de Franstalige openbare omroep RTBF woensdagavond heeft uitgezonden, is bij heel wat mensen in het verkeerde keelgat geschoten.
Tijdens de uitzending, die werd voorgesteld als een live-verslag, werd gemeld dat koning Albert II het land verlaten zou hebben om zijn onvrede te tonen over deze "unilaterale beslissing" van Vlaanderen. Kamervoorzitter Herman De Croo werkte mee aan de uitzending door een interview te geven, net als José Happart, de voorzitter van het Waalse parlement, Jean Marie Dedecker, en enkele andere politici.

,,Debatten niet beperken tot politieke kringen''

Alain Gerlache, directeur televisie van de RTBF, verdedigt de uitzending. Volgens Gerlache was het de bedoeling twee zaken aan te tonen. ,,Dat politieke debatten geen luchtkastelen zijn, dat zij concrete en praktische gevolgen kunnen hebben voor de bevolking'', luidde het. ,,We wilden ook aantonen dat sommige debatten niet beperkt moeten worden tot politieke kringen, maar dat de bevolking erbij betrokken moet worden zodat zij haar mening kan geven over de toekomst van het land''.

Volgens Gerlache was het ''spectaculaire''" aan het programma dat veel mensen erin geloofden, ''niet alleen de kijkers van de openbare omroep, maar ook politici, buitenlandse journalisten, ambassadeurs en internationale organisaties''. ,,Dat betekent dat het debat niet theoretisch is, maar dat de hypothese heel geloofwaardig is'', aldus de directeur televisie van de RTBF.

,,Probleem met geloofwaardigheid RTBF''

Gerlache verdedigde zich ook tegen de kritiek dat het programma de Vlamingen karikaturaal voorstelde. ,,De uitzending was zeker niet anti-Vlaams'', klonk het. ,,Wij hebben een aantal aspecten, verschillende schakeringen van de Vlaamse publieke opinie laten zien''.

Gerlache gaf toe dat er nu een probleem is met de geloofwaardigheid van de RTBF-nieuwsredactie, maar volgens hem wordt de geloofwaardigheid van de redactie ''in haar geheel''" wel niet in gevaar gebracht. Hij verwees naar het échte debat dat na het nepjournaal georganiseerd werd met Vlaamse en Franstalige politici. Dat debat was ''zeer verrijkend'' en ''van goede kwaliteit'', aldus nog Gerlache.

Storm van reacties

De persdienst van de Franstalige openbare omroep kreeg tijdens de uitzending niet alleen een stortvloed van telefoontjes van Franstalige en Vlaamse kranten, maar ook van de buitenlandse pers. Ook de website van de RTBF lag woensdagavond en donderdag af en toe plat.

Fadila Laanan, de minister van Media van de Franse Gemeenschap, wil RTBF-baas Jean-Philippot op het matje roepen. Ze vraagt ook dat er bij de RTBF een intern onderzoek wordt gevoerd naar de docu-fictie.

Pol Deltour, de nationaal secretaris van de Vlaamse Vereniging van Beroepsjournalisten (VVJ), reageert sterk afwijzend op het nepjournaal. ,,Ik denk dat het zeer betreurenswaardig is dat journalisten worden ingeschakeld in dergelijke fictieve projecten'', luidde het.

Ook Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) reageert scherp. ,,Men maakt een karikatuur van een aantal Vlaamse eisen'', stelt hij. Leterme ziet een politiek spel dat een goed debat over de toekomst van België onmogelijk maakt. ,,Dit is niet meer ernstig. Dit zijn methodes die een goed democratisch functionerende samenleving onwaardig zijn'', besluit hij.
Externe links
Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees